• Anonym (Undrande mamma)

Storlek i barnmössa?

Vid vilken ålder brukar barn ha storlek 98/104 i mössor?

• Svar på tråden Storlek i barnmössa?
  • Anonym (myself)

Fast 98/104 är inte mösstorlek utan kläderstorlek.

Anonym (myself) skrev 2020-09-10 11:42:11 följande:

Fast 98/104 är inte mösstorlek utan kläderstorlek.

Möss storlek också.
  • Anonym (Olika)

Det beror helt på hur stort huvud barnet har. Min äldsta hade jättestort huvud och har legat flera storlekar före jämt. Lillen på 2 år har fortfarande mössor storebror inte ens hade till ett års ålder.

Anonym (Olika) skrev 2020-09-10 12:34:01 följande:

Det beror helt på hur stort huvud barnet har. Min äldsta hade jättestort huvud och har legat flera storlekar före jämt. Lillen på 2 år har fortfarande mössor storebror inte ens hade till ett års ålder.

Jag vet att det är olika, men det brukar anges en generell ålder som brukar stämma på de flesta. Mitt barn hade omkretsen 49 cm när jag mätte huvudet med ett måttband. Det är en flicka.
    Långbenopluto skrev 2020-09-10 11:36:36 följande:

3-4 års åldern.

Vilken storlek brukar 2-åring ha?
  • cosinus
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2020-09-10 12:41:22 följande:
    Jag vet att det är olika, men det brukar anges en generell ålder som brukar stämma på de flesta. Mitt barn hade omkretsen 49 cm när jag mätte huvudet med ett måttband. Det är en flicka.
    Här kan du kika www.tillvaxtkurvor.se/normalkurvor.html

Jag får det till att normalkurvan för tjejer och huvudstorlek 49 cm inträffar mellan 2 och 2.5 år.
  • BuoBä

Det här är en bra guide för att slå upp storlekar : barnstorlekar.se/mer-barnstorlekar/mosstorlekar/

För 9 mån till 2 år är "normalstorleken" stl 48-50 (det är huvudmått). Det är så mössor oftast märks. Men ska man räkna om till vilken klädstorlek en genomsnittlig 2-åring har så blir det 92. 86-92 om det är dubbelstorlekar.

BuoBä skrev 2020-09-10 13:05:09 följande:

Det här är en bra guide för att slå upp storlekar : barnstorlekar.se/mer-barnstorlekar/mosstorlekar/

För 9 mån till 2 år är "normalstorleken" stl 48-50 (det är huvudmått). Det är så mössor oftast märks. Men ska man räkna om till vilken klädstorlek en genomsnittlig 2-åring har så blir det 92. 86-92 om det är dubbelstorlekar.

Tack. Jag tror att hon har en mössa i storlek 50 som är för liten. Det verkar som att ibland så anges klädstorleken i mössor också för på en mössa som jag kollade på stod det storlek 98/104 i, det är ju långt ifrån 50.
  • BuoBä
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2020-09-10 13:08:41 följande:

Tack. Jag tror att hon har en mössa i storlek 50 som är för liten. Det verkar som att ibland så anges klädstorleken i mössor också för på en mössa som jag kollade på stod det storlek 98/104 i, det är ju långt ifrån 50.

Det bästa är ju alltid att prova, för även mössor varierar i storlek. Är det en stretchig mössa brukar det vara lite mindre noga.
Svar på tråden Storlek i barnmössa?