• Anonym (Varför?)

Barn i bilen-skylt

Ni som har Barn i bilen-skylt, varför har ni en sån skylt? Hund i bilen-skylt kan jag förstå, men varför behöver man upplysa andra om att man har en unge i bilen?

• Svar på tråden Barn i bilen-skylt
  • Fredde1981

Har ingen själv men kan tänka mig att det handlar om att försöka skapa medvetenhet. Troligtvis ett hopp om att de bilister som ligger tillräckligt nära för att läsa/se skylten på vägar med högre hastighet kanske ökar avståndet...

Bara en tanke.

• Zakopane

Vad är poängen med Hund i bilen-skylt? Det funderade jag på senast idag.

• Anonym (Varför?)
    Zakopane skrev 2020-09-10 17:54:43 följande:

Vad är poängen med Hund i bilen-skylt? Det funderade jag på senast idag.

Så att folk inte ska gå för nära bilen när den står parkerad.
  • klyban

Medvetenhet att man kanske inte ska ligga så nära bilen som har den uppsatt, då folk har en stor tendens att köra för nära bilen framför.
    Då barn och djur är svårare att skydda i bilen.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (J)

Antagligen för att man hoppas på att andra trafikanter ska vara extra försiktiga och till exempel inte ligga och nosa en bak i röven och på så sätt skapa en bilolycka om man behöver bromsa in lite plötsligt. Man hoppas väl på att folk som annars inte visar hänsyn utan kör som idioter och uppenbarligen inte bryr sig om vare sig sitt eget eller andra (vuxnas) liv och hälsa är mer benägna att visa hänsyn och vara försiktiga när det handlar om att barn kan riskera att skadas eller avlida.

• Tow2Mater

I eventuell olycka ska räddningstjänsten veta hur många de kan leta efter; ett litet barn kan ju t ex vandra iväg...?

• hammarhajen

Bra fråga. 

Jag hoppas verkligen inte att folk som sätter upp dem tänker att man ska vara mer försiktig om man vet att det är ett barn i bilen framför, än om det är vuxna i bilen framför. Allas lika värde och det där liksom... 

Folk som visar mer hänsyn till en bil om det finns barn i än om det "bara" är vuxna är ju inte ansvarsfulla nog att köra bil. För självklart förtjänar Sven 27, eller Agda 69, lika stor hänsyn och har lika stor rätt till sitt liv som Molly, 2.

Hunden kan ju lämnas ensam i bilen, så där kan det väl finnas annan poäng med skylt. Försök att inte gå för nära (när man kan välja) och att man förstår var det är som låter eller rör sig i en bil.

• Pinotage
    Anonym (Varför?) skrev 2020-09-10 17:59:03 följande:
    Så att folk inte ska gå för nära bilen när den står parkerad.
    Jag tycker att det är jätteroligt att reta hundar i bilar Glad
  • Anonym (x)
    hammarhajen skrev 2020-09-10 19:50:47 följande:

Bra fråga. 

Jag hoppas verkligen inte att folk som sätter upp dem tänker att man ska vara mer försiktig om man vet att det är ett barn i bilen framför, än om det är vuxna i bilen framför. Allas lika värde och det där liksom... 

Folk som visar mer hänsyn till en bil om det finns barn i än om det "bara" är vuxna är ju inte ansvarsfulla nog att köra bil. För självklart förtjänar Sven 27, eller Agda 69, lika stor hänsyn och har lika stor rätt till sitt liv som Molly, 2.

Hunden kan ju lämnas ensam i bilen, så där kan det väl finnas annan poäng med skylt. Försök att inte gå för nära (när man kan välja) och att man förstår var det är som låter eller rör sig i en bil.

Exakt!
  • Pilsner
    Tow2Mater skrev 2020-09-10 18:20:22 följande:

I eventuell olycka ska räddningstjänsten veta hur många de kan leta efter; ett litet barn kan ju t ex vandra iväg...?

Då kan de lika gärna räkna antalet bilbarnstolar.

Hur ofta tar folk ner skylten då de åker utan barn?

Svar på tråden Barn i bilen-skylt