• Anonym (Undrar)

Vabbar jämt. Fler?

Hej. Är det fler som inte gör något annat än vabbar nu? Våra barn drar hem det ena efter det andra och nu med covid har vi inte kunnat jobba normalt på sex veckor snart. Vi har tre barn varav två i förskoleålder och det har ALLTID varit någon som varit förkyld eller haft typ diarré. Och då har de ju inte fått gå till skolan om de så bara har snuva så som det var innan corona. På mitt jobb är det bara jag som har småbarn och mina kollegor har börjat undra för längesen varför mina barn är sjuka hela tiden, men vafan, ungar är ju jämt snoriga och hostiga mer eller mindre under höst och vinter känns det som. Men de förstår inte den biten såklart när de inte själva varit där.

Nu är vi ju två men jag tänker extra mycket på ensamstående som måste ta allt själv...

• Svar på tråden Vabbar jämt. Fler?
  • Anonym (Ensamma mamman)

Ja, jösses! 9 veckor i våras och nu nästan två veckor till sedan jag kom tillbaka från semestern för fyra veckor sedan.

Det känns i plånboken. Även utan reserestriktionerna hade jag inte haft råd att resa någonstans med barnen i somras.

• Anonym (Valentina)

Fattar inte vad som är svårt att förstå för dem? Är själv lyckligt barnfri, och givetvis förstår man om kollegor måste vabba nu. Inte kan man låta en unge gå snorig och sjuk till förskolan i corona-tider? Men då bor jag också utomlands i en land där vi har haft lockdown och alla som inte blev uppsagda eller permitterade har jobbat hemifrån sen i mars. Har man haft ett jobbmöte över Zoom har alla varit förstående om nån råkar ha ett skrikande barn i bakgrunden eller vad det nu kan handla om. 

Du följer ju bara reglerna och gör helt rätt i det här läget, även om jag förstår att det är drygt. 

• Anonym (Hind)

Ja, minst ett barn sjuk, ibland flera dagar varje vecka sedan semestern slutade. Det räcker med lite snor så blir de hemskickade, och ska sedan vara hemma till 2 dagar efter sista symtom.

Det är jättejobbigt att sköta sitt arbete. Det blir mycket vabb. Om det är så här nu, hur ska det bli i november?!

• Aliona

Nu har jag bara ett barn så det är ju betydligt mycket lättare, men bortsett från det så har det varit betydligt mindre vabb det här covid-halvåret än någonsin förr. Kombinationen att barnet tvättar händerna jämt och ständigt, att andra inte får skicka barnen till fsk med symptom och att vi bara är utomhus istället för bibliotek, lekland, badhus etc. har gjort att han bara har varit hemma en enda vecka under 2020 än så länge.

• Anonym (No)

Har två barn, en treåring och en 17 månaders och vi har inte varit sjuka alls. Båda går på dagis. Sist treåringen var sjuk var det vattkoppor två veckor innan yngsta föddes. Den lilla hade tredagarsfeber när han var ett. Vi har den muterade genen så vi får inte magsjuka :)

• Anonym (Maria)

Nu borde väl majoriteten ha fattat, alltså tänker då på dina arbetskamrater att det är stenhårda regler. Men det är ju svårt. 2 dagars total symtomfrihet efter en förskylning tex, man kan ju nästan aldrig vara på plats. Har 3 lite äldre barn, iaf färdiga från förskola.

Jag var överlycklig och är fortfarande att många (som inte gjorde det innan) äntligen tar sitt ansvar och är hemma med sina sjuklingar.

Mina barn var helt friska förra vårterminen. Nu har det varit 1 vecka hemma ca med varje. 2 ungefär samtidigt så det var ju tur :)

Undrar ibland hur skolorna är, vissa ungar verkar få vara kvar snoriga och hostig medans en av mina skickades hem pga av en nysning. Eftersom jag är hemma sjukskriven så blir det lite godtyckligt upplever jag. Att då kan mina barn vara hemma liksom. Vilket de såklart får vara men det är inte särskilt enkelt att sköta hemskola för större barn och vara sjuk samtidigt. Men det verkar faktiskt vara en bra lösning för ett av barnen.

Jag hade nog gått under om vi hade haft lockdown, som våra släktingar hade i våras (annat eu-land. Alltså i princip inlåsta med sina barn och militär som kontrollerar utanför. Tror svensken ska vara glad att vi sluppit det. För det har varit otroligt påfrestande för de familjer jag känner. Då har de ändå varit lite förskonade trots allt eftersom de bor på landsbygd, lite mer svängrum än inlåsta i små lgh i städer.

• Anonym (Maria)
    Anonym (No) skrev 2020-09-11 00:39:14 följande:

Har två barn, en treåring och en 17 månaders och vi har inte varit sjuka alls. Båda går på dagis. Sist treåringen var sjuk var det vattkoppor två veckor innan yngsta föddes. Den lilla hade tredagarsfeber när han var ett. Vi har den muterade genen så vi får inte magsjuka :)

Har ni vaccinerat barnen mot Rota-viruset? Det är ju absolut vanligaste orsaken till magsjuka hos yngre. (över världen i stort f.ö) Finns ingen skyddsgen.

Var glad för varje frisk dag är allt jag vill säga, ni har många år framför er.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Maria) skrev 2020-09-11 06:35:54 följande:
    Har ni vaccinerat barnen mot Rota-viruset? Det är ju absolut vanligaste orsaken till magsjuka hos yngre. (över världen i stort f.ö) Finns ingen skyddsgen.
    Fast där har du fel, det har visat sig att några få lyckliga är immuna mot noroviruset så det är troligtvis det som menas här.
  • Anonym (Gustavsson)

Ja. Och om inte de är sjuka så är jag det. Inte mycket jobbat för min del det senaste halvåret, och då vobbar ändå min man mycket.

Angående dina kollegor så har vi haft ett liknande problem med vår chef. Den som först fick barn i arbetslaget fick verkligen ta smällen. Chefen var väldigt oförstående och min kollega med barn blev jättestressad av alla hans kommentarer om mycket VAB. Chefen har själv barn, men också en fru som tog all föräldraledighet och all VAB...

När vi andra sedan fick barn hade vår lite äldre kollega liksom krattat manegen och det gick väl upp för honom att det är så här det är när man har småbarn. Vi har sluppit alla de kommentarer som hon fick.

• Anonym (Maria)
    Anonym (ssk) skrev 2020-09-11 06:48:05 följande:

Fast där har du fel, det har visat sig att några få lyckliga är immuna mot noroviruset så det är troligtvis det som menas här.

Ja det kan man ha gällande Calicivirusets undergrupper Noro -Sapporo, Men inte Rotaviruset som är vanligare just bland yngre barn. Leder till kräkningar och ofta kraftiga diarréer. Alltså också en "magsjuka"

Just det kan man ju numera vaccinera mot också. Måste du ju veta som Ssk.
  • Anonym (Maria)

Anonym (Maria) skrev 2020-09-11 08:00:37 följande:

Ja det kan man ha gällande Calicivirusets undergrupper Noro -Sapporo, Men inte Rotaviruset som är vanligare just bland yngre barn. Leder till kräkningar och ofta kraftiga diarréer. Alltså också en "magsjuka"

Just det kan man ju numera vaccinera mot också. Måste du ju veta som Ssk.

Förresten FEL i vad menar du? Jag har inte påstått att vissa inte har den här genmutationen.

Bara att det finns flera olika magsjukor som orsakas av andra virus på fsk, tex Rota då.
  • Anonym (No)
    Anonym (Maria) skrev 2020-09-11 06:35:54 följande:

Var glad för varje frisk dag är allt jag vill säga, ni har många år framför er.

Vi har rotavaccinerat barnen. Men vi har den muterade genen.

Jag är kronisk sjuk med autoimmunasjukdomar. Så jag har mitt skit ändå :)
  • Anonym (No)

Exakt!
  • Anonym (vabbar friska)

Du vabbar ju i alla fall sjuka barn, TS. Jag och min man har vabbar friska barn i några veckor nu, för förskolan och skolan fattar inte att värmeväxlingar kan göra barn snoriga. Två av dem har, precis som pappa, fotisk ljusreflex också så ni kan säkert ana hur det fungerar just nu när alla är livrädda för en nysning.

• Anonym (E)
    Anonym (vabbar friska) skrev 2020-09-11 13:06:03 följande:

Du vabbar ju i alla fall sjuka barn, TS. Jag och min man har vabbar friska barn i några veckor nu, för förskolan och skolan fattar inte att värmeväxlingar kan göra barn snoriga. Två av dem har, precis som pappa, fotisk ljusreflex också så ni kan säkert ana hur det fungerar just nu när alla är livrädda för en nysning.

Samma här, får känslan av att förskolan nu ser sin chans att kunna skicka hem så många barn som möjligt så att de själva får lugnare dagar.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2020-09-11 08:19:18 följande:

Förresten FEL i vad menar du? Jag har inte påstått att vissa inte har den här genmutationen.

Bara att det finns flera olika magsjukor som orsakas av andra virus på fsk tex, Rota då bl a.

Calici är bara en grupp av virus som orsakar magsjuka. Har inte sagt att man inte kan ha genmutationen mot den.

Nämner återigen att Rota viruset är det vanligaste orsaken till magsjuka hos yngre fsk-barn. Den finns ingen mutation emot. Men vaccin ja. Som minskar risken att smittas.
    Anonym (No) skrev 2020-09-11 12:51:46 följande:

Exakt!

Exakt vad? Bristande läsförståelse?
  • Anonym (Undrar)

Skönt att höra att man inte är ensam (obs ingen skadeglädje!).

Ang magsjuka, jag har själv antagligen genen som gör att man inte får kräksjukan, men det är inget kräk här som tur är. Mer en långvarig magsjuka hos barnen, andra änden så att säga.

Svar på tråden Vabbar jämt. Fler?