• Anonymsju

    Konstig fråga på förskoleblankett?

    På min sons förskola fick vi en blankett (som alla får inom kommunen antar jag) där man fyller i kontaktuppgifter, allergier osv.

    Det var en fråga vi reagerade på här hemma, den löd typ "är det okej att erat barn får åka i förskollärarens privata bilar?"

    Min första tanke var NEJ

    Men min sambo tyckte att dom måste ju mena i nödsituationer, så då tog vi JA.

    Men på sonens förra förskola inom samma kommun, var aldrig den frågan med, 1 år tidigare.

    Vad kan dom mena?

    Ja jag ska nog fråga dom när det blir läge, men vi började prata om det idag igen och blev nyfiken, då detta papper borde vara liknande i fler kommuner?

  • Svar på tråden Konstig fråga på förskoleblankett?
  • MinaBernt

    Du har bytt från kommunal till privat förskola antar jag?

    På privata förskolor/skolor har man rätt att med föräldrarnas tillåtelse skjutsa barn i privata bilar. Till exempel på utflykter.

  • Annita
    Anonymsju skrev 2020-09-10 22:54:39 följande:

    På min sons förskola fick vi en blankett (som alla får inom kommunen antar jag) där man fyller i kontaktuppgifter, allergier osv.

    Det var en fråga vi reagerade på här hemma, den löd typ "är det okej att erat barn får åka i förskollärarens privata bilar?"

    Min första tanke var NEJ

    Men min sambo tyckte att dom måste ju mena i nödsituationer, så då tog vi JA.

    Men på sonens förra förskola inom samma kommun, var aldrig den frågan med, 1 år tidigare.

    Vad kan dom mena?

    Ja jag ska nog fråga dom när det blir läge, men vi började prata om det idag igen och blev nyfiken, då detta papper borde vara liknande i fler kommuner?


    Vi har fått den frågan inför någon utflykt med skolan. Kanske en försäkringsteknikalitet?
  • Kusinen

    Det handlar väl om ifall de ska åka på utflykter, om de då får ta med barnet i personalens privata bilar. Tror inte alls att det bara handlar om nödaituationer utan om möjlighet att ta med barnen på olika aktiviteter.

  • fjanten

    Vi fick också den frågan på årets blankett (kommunal förskola, man fyller i ny blankett varje år), och frågan var inte med förra eller förrförra året.

  • SilverEmma

    Mina ungar går nu i klass 4 och 5, den frågan har varit med varje år sedan förskolan. Ser inga problem med det, antar att det gäller speciella tillfällen som är svåra att lösa på andra sätt.

    Jobbade själv på fritids för snart 20 år sedan. Vi skulle till ishallen för att åka skridsko och det var planerat att alla skulle gå dit. Dock var det två barn som hade svårt att gå så långt pga olika orsaker så jag fick frågan om jag kunde ta min bil och ta dessa två barn med mig. Liknande situationer dök upp emellanåt.

  • MinaBernt

    Det låter märkligt att ni är flera som har fått en sådan lapp från kommunala förskolor/skolor. Det är nämligen inte tillåtet att skjutsa barn i privata bilar ens med vårdnadshavares tillåtelse.

    Privata förskolor/skolor däremot har andra regler.

  • fjanten
    LuddeLasse skrev 2020-09-11 13:33:54 följande:

    Det låter ju märkligt. Var kan jag läsa om det?


    Vill jag också veta Ska påpeka det till förskolan i så fall
  • Lucius Vorenus
    MinaBernt skrev 2020-09-11 13:32:40 följande:

    Det låter märkligt att ni är flera som har fått en sådan lapp från kommunala förskolor/skolor. Det är nämligen inte tillåtet att skjutsa barn i privata bilar ens med vårdnadshavares tillåtelse.

    Privata förskolor/skolor däremot har andra regler.


    Kan du länka?

    Alla exempel jag hittar handlar om att kommunen kan bli skadeståndsskyldig vid en olycka och att det är anledningen till att man avstår att köra i privata bilar.
Svar på tråden Konstig fråga på förskoleblankett?