Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Arbeta som lärare

As86 skrev 2020-09-12 21:27:01 följande:

Jag fastnade vid din mening "Jag vill verkligen ha ett normalt måndag-fredag 7-16 jobb." Då kan jag verkligen INTE rekommendera lärarjobbet. Jag har jobbat som lärare i grundskolan länge nu och jag vet att jag under tio månader om året jobbar så gott som 6 dagar i veckan, inte fysiskt på jobbet men psykiskt i huvudet. Har jag tur slappnar jag av från fredag kl 14 till söndag morgon. Sen bearbetar och planerar hjärnan. Ansvaret du har som lärare och engagemanget du säkerligen får för din elever gör att du jobbar långt mycket mer än "normalt måndag-fredag 7-16 jobb". Däremot om du verkligen verkligen vill jobba med barn (för vill är avgörande och bör vara ledande mer än att du vill ha ett "normalt måndag-fredag 7-16 jobb") så testa att vicka inom förskolan. Arbetstiden påminner mer om 7-16 jobben med semestertjänst och du arbetar i ett arbetslag mer än som lärare i grundskolan.

Reagerade också på det. Som lärare jobbar du har du 45hs vecka. 35h som är förlagd på jobbet då du måste vara där och övrig tid får du bestämma över och förlägga var du vill. Dessutom förväntas du ha föräldramöten och utvecklingssamtal. Många skolor går mot samtal på dagtid inom ramtiden men i realiteten går det ofta inte att få ihop. Så ja 8-17 jobb vanligtvis och mer därtill. Som någon sa kan det vara bra att vicka för att se vad du tycker. En stor del av en lärares jobb är att skapa bra relationer (till elever, kollegor, vårdnadshavare), även en hel del mentorsarbete som dokumentation av insatser eller samtal elev/förälder samt skriva händelserapporter vid kränkningar. Det brukar man inte behöva komma i kontakt med som vikarie dock men det kan vara stressande eftersom det äter mycket tid.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Nej) skrev 2020-09-26 14:19:06 följande:

Alltså, nej! Bara nej! En lärare ska inte LEDA sina elever.

En lärare ska stötta och introducera - barn leder sig själva utifrån sina egna personligheter och preferenser.

Det är väl det som är ledning? Leda mot lärande. Leda eleven till att förstå hur just hen tar till sig kunskap och själv kan skaffa sig kunskap utifrån sin personlighet och preferenser.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Nej) skrev 2020-09-26 19:11:19 följande:

Nej. Absolut inte.

Då tycker vi olika och tolkar förmodligen kunskaps- och fostransuppdraget olika.
Svar på tråden Arbeta som lärare