• Cheneyney

    Påbörja fertilitetsutredning. Tips? Hur går det till m.m

    Åh, är också gärna med här! Var på vårt första möte den 17/9, då tog dem blodprover på oss båda direkt och pratade. Sambon lämnade första spermaprovet idag, och ska lämna nästa om 2 veckor. Därefter ska vi bokas in för läkarbesök och samtal kring alla resultat, och eventuellt det besöket göra en gynundersökning samt spola mina äggledare. Så långt har vi kommit.

    Fick ett brev idag från överläkaren på gyn om att mina hormonprover såg helt normala ut. Har väldigt regelbundna cykler och hittar alltid äl med stickor och temp så var väl inte speciellt orolig att problemet ligger där.

    Vi har försökt i 2 år i december, så barnmorskan sa att om dem inte hittar några fel på oss kan vi nog räkna med ivf inom en snar framtid!

    Vi är 28 och 29 och har inga barn sen innan, fick dock ett tidigt missfall dec-18.

  • Cheneyney

    Visst ja, barnmorskan vi träffade frågade även om vi ville prata med en kurator. Hon märkte nog att detta tagit ganska hårt på mig efter snart 2 år. Redan fått kallelse till det också! Så här går det iallafall undan!

  • Cheneyney
    Elvii91 skrev 2020-09-24 16:50:38 följande:

    Hej!

    Jag hoppar gärna in här, hoppas det är ok :) Vore underbart skönt att ha några andra än sambon att bolla alla tankar med!

    Jag och min sambo ska på första mötet på vår utredning imorgon. Jag börjar bli lite nervös nu, samtidigt som jag tycker det ska bli skönt att få göra en utredning.

    Hur var erat första möte? Träffade ni läkare eller barnmorska? Vad pratade ni om?


    Kände som du, nervös, men lättad att det ÄNTLIGEN skulle hända något. Både jag och sambon började gråta av glädje när vi fick kallelsen, haha!

    Vi träffade en barnmorska på första besöket, togs blodprover, fick remisser för spermaprov osv. Är nog olika vad som händer. Undersökningen(och ev spolning) av mig skulle göras av en läkare på återbesöket när dem fått alla resultat.

    Det gör typ en hälsoundersökning, pratar igenom om ni dricker, tar mediciner osv osv. Vårt första besök gick väldigt lugnt och vi fick en fantastisk barnmorska som var lätt att prata med och få svar på frågor. :)
  • Cheneyney
    Elvii91 skrev 2020-09-24 21:14:55 följande:

    Jaa, samma här. Och vi fick tid mycket snabbare än vad vi trodde, så det var väldigt skönt! Jag tror att både jag och min sambo varit oroliga för att det ska vara något fel men känns ändå som att det är bättre att veta än att inte veta.

    Okej, vi ska också träffa en barnmorska. Jag gillar att vara förberedd för såna här viktiga saker men jag känner mig väldigt oförberedd.. Jag kommer ofta på i efterhand ?det där borde jag ha frågat?, haha.

    Men när jag skrev upp oss för utredning så sa de att de ?På sin höjd tar blodprov?. Så jag antar att det inte blir någon undersökning denna gång.

    Åh, vad skönt med en bra barnmorska! Det känns som en väldigt viktig del i allt detta. Jag hoppas verkligen att vi får träffa en barnmorska som jag/vi kan känna oss trygga med.

    Jag kommer nog ha svårt att sova i natt av alla tankar som snurrar..


    Bättre att veta och kunna göra något åt det. Behöver ju heller inte vara något stort fel för att det ska hindra att ni blir gravida. :) eller inga fel alls!

    Det gör nog inget, där kommer ju alltid fler chanser att ställa frågor. Jag hade läst på så mycket under hela sommaren så jag hade faktiskt inte alltför mycket. Mest hur allt skulle gå till och eventuella utgångsscenarion.

    Ja, det känns nog som det viktigaste. Nästa gång får vi träffa läkare och jag hoppas denne är lika bra!

    Men försöker tänka att med tanke på vad dem jobbar med, att dem förhoppningsvis är förstående. Dem märker nog av ganska fort om det tär mycker på en psykiskt också.

    Lycka till idag, håller tummarna!
  • Cheneyney
    Elvii91 skrev 2020-09-28 09:13:21 följande:

    Tack! Mötet gick bra. Barnmorskan var toppen, så skönt! De tog blodprov på mig och min sambo fick tid för att lämna spermaprov i slutet av oktober.

    Barnmorskan var också bombsäker på att jag har ägglossning som man ska eftersom jag vanligtvis har en så regelbunden cykel. Så hon tyckte jag skulle sluta helt med äl-test och tempning. Vad har ni fått för rekommendationer?

    Jag tycker det är skönt för att jag kan förbereda mig mentalt men det kanske stressar en ändå?

    Trots att mötet gick bra så blev jag väldigt känslosam efteråt. Jag har BIM idag så jag tror att min pms gjorde att jag var lite extra känslig. Inte fått min mens än, men jag tror att den kommer under dagen.

    När har du BIM?


    Vad skönt! Så viktigt att få en bra bm! Fick inte din partner lämna blodprov? Det fick min, testade för allt möjligt. Nu är iofs vi båda blodgivare och vet redan att vi inte har hiv och allt sådant då vi testats för det där :)

    Vi båda blev även testade för klamydia, så tyckte dem ändå var ganska noggranna.

    Men nu är det minsann i rullning!!

    Min sa att hon hoppades att jag redan slutat med testerna, haha. Hon trodde även jag hade regelbunden äl då allt tyder på det. Jag har testat ibland, och tempat lite med, men nu är det helt slut med det! :)

    Håller med dig om det mentala, men tror att det undermedvetet nog kan stressa kring äl. Sen är det ju såklart skönt att veta att mensen är på väg, men ja, svår avvägning... Brukar du stressas av det? Min tyckte absolut jag skulle sluta med det.

    Åh, vet känslan, blir likadan av min pms. Hoppas din mens inte kommer, men gör den det så fortsätter vi kämpa. Jag bruka säga till mig själv att det är ok att bryta ihop efter bim, sen tagga igång igen och kämpa vidare.

    Vet helt ärligt inte när jag har bim, haha! Har hållit mig från alla appar helt sen vi var på vårt besök, och jag fick min mens då på den dagen. Ganska säker på att jag har äl nu i dagarna, och vi ska iväg tors-sön, så får väl se vad vi lyckas få till :P
  • Cheneyney
    Jojjo87 skrev 2020-09-28 08:25:31 följande:

    Inte varit här på ett tag. Hur går det gör er andra?

    Jag inväntar mensen, hoppas på att den inte kommer men om den gör det så blir det spolning iaf :) bim om 6 dagar....


    Inväntar spermaprov 2 om typ 1,5 vecka, sen läkarbesök. Sen får vi väl se.

    Har du fått bestämt att det blir spolning när mensen kommit? :) spännande ändå, verkar som en del blir hjälpta bara av den!
  • Cheneyney
    Elvii91 skrev 2020-10-02 15:28:09 följande:

    Nej, min sambo behövde inte lämna blodprov och det lät inte som att han skulle få göra det. Kanske efter hans spermaprov, men inte innan.

    Ja, nu är det på rull, och det är skönt! Men allt känns ändå såå långt borta på något sätt.

    Okej, så dom sa samma till dig med äl-tester och så. Jag upplever inte att resten stressar mig. Men min bm sa ?Du vet när du har äl. Du vet?. Och till viss del har hon väl rätt för jag brukar bara behöva testa en dag och den dagen får jag alltid glad gubbe, så jag vet väl egentligen men testen är ändå en trygghet för att då vet jag exakt vilken dag mensen kommer sen. Men Jag har bestämt mig för att lyssna på bm och köra utan testen denna månad iaf.

    Mensen kom i tisdags, men jag kände mig faktiskt helt okej. Såklart lite besviken men hade inte väntat mig så mycket annat.

    Nu inväntar vi med spänning kallelse till läkaren inom tre månader men jag hoppas det går fortare än så. Tre månader går ju fort men blir ändå deppig när jag tänker på all väntetid som blir hela tiden. Mitt tålamod är kanske inte det bästa, haha.

    Hoppas ni får till det någon gång under äl även fast ni ska iväg! Jag håller tummarna för er!


    Ja, olika sjukhus kollar väl olika saker antar jag. Min ska göra spermaprov nummer 2 på torsdag, sen några veckors väntan på resultat och läkarbesök, spännande!

    Ja, testa kan man göra! Man känner ju sin kropp hyffsat eller alla dessa månader, och det är ju inte gratis heller!

    Hur är din sömn när du tempar? När jag närmar mig bim vaknar jag flera gånger per natt och tror jag ska tempa, händer endast när jag gör det så drar parallellen att det stressar iallafall mig ganska mycket. Lite skönt att bli tillsagd att sluta. Min partner vet aldrig när jag har äl, jag säger inget, då hade det nog inte gått för honom.

    Tråkigt, men känns nog mer okej nu eftersom man vet att man kommer få hjälp, och ta reda på om något är fel. Förhoppningsvis slipper ni vänta hela 3 månader utan blir kallade tidigare, det vore ju otroligt skönt!

    Ja, nu vet jag ju inte exakt när äl var, men misstänker vi trots allt fick till det iaf mer än en gång kring då. Vi har varit i princip helt nyktra snart 2 år(dricker iofs nästan aldrig ändå) , begränsat oss just ifall vi blir gravida. Den här helgen gjorde vi precis tvärtom och blev båda bubbelbad och lite god cider och öl.

    Man måste ju leva lite också :)
  • Cheneyney
    Elvii91 skrev 2020-10-08 11:21:21 följande:

    Okej, vad skönt! Min ska lämna första provet om någon vecka och sedan ska det gå 2-3 månader innan han får lämna nästa prov. Känns som en så utdragen process. Men jag ska väl inte klaga för mycket för det är ju fantastiskt att få möjligheten att genomgå en utredning!

    Ja precis! Nej verkligen inte gratis! Haha.

    Jag sover bra och oftast hela nätterna oavsett om jag tempar eller inte. Ja men det är säkert så, att det stressar en utan att man riktigt vet om det.

    Min sambo ville först inte veta när jag hade äl för att det stressade honom. De senaste månaderna har han ändrat sig och han har insett att det tar längre tid än han trott och att han nu vill veta. Så nu delar vi liksom ansvaret att få till det när jag har äl, vilket jag tycker är väldigt skönt.

    Härligt att ni fick till det! Då finns det ju chans, jag håller tummarna!! Jag har inte äl förrän nästa vecka.

    Hos oss så har jag typ slutat med alkohol det senaste året, jag får typ dåligt samvete när jag dricker för att jag känner att det kan påverka. Min sambo har inte slutat helt men han väljer sina tillfällen på ett annat sätt än tidigare.

    Vad härligt det lät med bubbelbad! :) Det är ju precis som du säger, man måste leva lite också! Det gäller liksom att inte tappa bort sig själv och varann i allt detta. Det är jobbigt nog som det är, så det får liksom inte bara bli pekpinnar utan det måste få vara okej att unna sig också!


    2-3 månader? Vår bm sa åt min sambo att ta sina med 2 veckors mellanrum. Konstigt dem har så olika tidsspektrum? Sen sa dem att det tog 6+ veckor att få resultaten dock.

    Ja, man ska ju vara tacksam för att man får detta gratis. Kostar ju en smärre förmögenhet annars...

    Så länge det funkar spelar det ju ingen roll hur man gör. Är så skönt när dem vill vara med på det hela, och inte bara "det roliga". Måste vara skönt att slippa vara den enda som har det ansvaret. Samtidigt förstår jag min sambo, prestationsångest är inget roligt.

    Jaa, och jag tänker som så nu att vi har följt alla "regler" och "borde" senaste 2 åren, har ändå inte blivit gravida. Så en cider en eller två gånger om året försämrar nog inte våra odds (:

    Känns så lätt att bli så uppe i allt och nästan lite slukas av tanken att bli gravid. Vänner och bekanta ta lyckas direkt, trots p-piller och dagen efter piller, och här sitter man. Heja oss!!!

    Då är det uppladdningssträcka för dig nu, håller tummarna för oss båda! Jag har bim nästa ons/tors och ska till en kurator på onsdag. Får se om min pms spelar mig ett spratt deluxe eller om man fortfarande känner sig hoppfull vid det laget.

    Brukar du vänta in mensen eller testa innan?

    Hur gamla är ni förresten om jag får fråga? Första barnet? :)
  • Cheneyney
    Elvii91 skrev 2020-10-09 10:25:59 följande:

    Ja, väldigt konstigt. Till oss sa bm att det tar så lång tid för kroppen att skapa en ?ny omgång? med spermier och för att kunna se om spermiekvaliteten är bestående behövs den tiden mellan testerna. Men man har ju ingen aning, man gör ju bara som man blir tillsagd.. haha.

    Exakt så är det här med.. Jag blir så himla glad för andra när de blir gravida samtidigt som det också påminner mig om att vi kämpar och kämpar så jag blir också oftast ledsen. Jag är liksom inte missunnsam men min egen sorg kommer liksom krypande i dessa situationer och uppepå allt detta får jag dåligt samvete. Helt galet när jag tänker på det men så känner jag.

    Ja precis! Så nu ska vi mysa järnet fram tills nästa helg iaf! Haha.

    Jag hoppas ni får plus denna månad!

    Okej. Är det första gången du ska till kurator? Vad fick dig att bestämma dig för att gå dit? Hoppas allt går bra!

    Numera brukar jag vänta in mensen. I början så testade jag innan för att inte bli överraskad och besviken av mensen men nu är jag så trött på negativa test att jag hellre låter mensen komma. Hur gör du?

    Vi är 29 och 27 år gamla, ni då? Det är första barnet för oss båda. Har någon av er barn sedan innan?


    Ja, klart, man litar ju på dem. Kanske går det fortare nu eftersom vi ändå hållet på så länge. Det lät lite så på bm, att dem inte tycker det är lönt att gräva för mycket om dem inte hittar något uppenbart utan tycker då ivf är ett bättre val direkt.

    Förstår dig exakt, och den känslan måste ändå få vara okej. Man missunnar ingen något, men när man är mitt uppe i kämpande kan det bli för mycket. Jag har ibland bara lämnat samtalet och gått om andra står och diskutera sina graviditeter och hur lätt det var mm.

    Ja, det är det faktiskt. Har ju varit ganska tufft under hela denna tiden, så ska bli intressant! Jag hade aningens pms när vi var på första besöket av utredningen, och var smått gråtfärdig, haha! Bm märkte väl det och frågade om jag inte ville prata med någon, så jag tog bara emot det. Fick tid väldigt snabbt också :)

    Har ni berättat för familj eller vänner att ni kämpar?

    Ibland testar jag, ibland inte. Varierar lite hur otålig jag blir. Men är nog smartast att bara vänta in mensen.

    Vi är 28 och 29 år, inga barn sen innan här heller. Nu börjar alla ens vänner få barn, och här står vi...

    Håller tummar och tår att vi alla lyckas denna månad! Det är vår allas tur nu!
  • Cheneyney
    Elvii91 skrev 2020-10-14 09:11:58 följande:

    Ja, vår bm gjorde samma för mig, berättade också att kurator fanns och vissa dagar känner jag att jag borde gå och pratat och andra dagar så känns det jobbigt att sätta ord på saker och inkludera andra..

    Jag vet inte men jag har iaf insett att jag blir mer ledsen än glad av att testa tidigt. Denna månad får vi se dock eftersom att jag inte tagit äl-test så vet jag ju inte när mensen kommer och då kan det ju bli att jag tänker att mensen är sen fast jag kanske bara har haft sen äl.. Haha.

    Jag har inte berättat för någon men känner nu att jag börjar luta mer och mer åt att jag kanske ska berätta men det känns samtidigt som att det är en så intim och personlig sak att berätta. Har ni berättat?

    Ja, samma här. Många vänner som är gravida eller redan fått barn..

    Så är det verkligen! Nu är det vår och ?alla som har kämpat länge?s tur att bli gravida.


    Ja, jag vart ju där idag, och jag är en som har väldigt svårt att öppna upp och tyckte det var svårt, men kuratorn var väldigt bra. Tror att jag kommer testa gå dit iallafall en gång till och se :)

    Håller med dig att det är sjukt svårt, man vet inte vad man ska säga. Men dem ställer ju ganska mycket frågor om man själv inte vet vad man ska säga riktigt. Jag tänker att man iallafall inte förlorar något på att prova, och dem har ju tystnadsplikt så.

    Vi har inte berättat för någon i familjen alls, varken att vi fick missfall för 2 år sedan eller denna kampen, endast några få vänner som vi ventilerat med. Det är skönt att ha någon eller några som vet, då det är sjukt tungt att bära på tycker jag. Dessutom slipper sambon attackeras av alla mina funderingar och tankar, hehe.

    Så känner du att du har en nära vän du tror kommer kunna stötta så rekommenderar jag att berätta, kändes väldigt skönt för mig att lätta på hjärtat. Är ju vissa som inte riktigt förstår, men att ha någon som lyssnar på dina tankar är skönt!

    Sambons föräldrar är sjukvårdsutbildade, en jobbar på sjukhus och en räddningstjänsten, så dem är grymt snabba och duktiga med att läsa av folk, och vi tror att dem misstänker något. Förr kunde man få pikar, och det har vi inte fått på väldigt länge. Om det blir ivf kommer vi att berätta för dem, dels för att dem är fantastiska stöttepelare, samt att dem kan hjälpa ang sprutor osv om det skulle behövas. Tråkigt bara att "förstöra" överraskningen med att dem eventuellt ska få barnbarn i framtiden, tror dock inte dem lär tänka så, mest jag.

    IVF är ju en helt annan historia och blir nog svårare att smyga med, så det får man väl lite se hur det går.

    Jag fick iallafall mensen igår, har haft en sjuk pms senaste dagarna och varit så nedstämd... Gråtit en skvätt ikväll också, men imorgon är det förhoppningsvis bättre och vi tar nya tag!

    Du är väl i äl-svängen nu? Känner ni er peppade? Heja er!! :)
Svar på tråden Påbörja fertilitetsutredning. Tips? Hur går det till m.m