• Anonym (Chef)

Du som enhetschef i kommunen, se hit! Behöver lite info

Hej!

Jag är intresserad av en chefstjänst! Har utb o kompetens Så jag är kvalificerad. Dock aldrig jobbat som chef o man vet vad man har men ej vad man får!

Har koll på chefens roll när det kommer till personalansvar, arbetsmiljöansvar, budget o bemanning osv! Men vad behöver man mer tänka på? Hur ser en typisk vecka ut? Jag tänker mer på alla uppgifter som ej ens medarbetare ser, ledningsmöten osv! Hur går besluten till där, som du sedan förmedlar till medarbetare osv? Berätta gärna allt ups and Downs! Inbillar mig verkligen inte att detta är en dans på rosor! Men ge mig gärna feedback på vad som som är bäst sämst roligast tråkigast med jobbet?

• Svar på tråden Du som enhetschef i kommunen, se hit! Behöver lite info
  • Anonym (VD)

hur långt är ett snöre?

Lika svårt är det att svara på din fråga......

• Anonym (Chef)
    Anonym (VD) skrev 2020-09-11 15:31:03 följande:

hur långt är ett snöre?

Lika svårt är det att svara på din fråga......

Förstår att du kanske kan tycka det! Men om du är Vd så arbetar du kanske på ett företag! Jag tänkte just enhetschef inom kommunen! Men jag tar tacksamt emot något av dina synpunkter på dina upplevelse av ditt arbete!
  • Anonym (Chef)

Puff

• Anonym (Mia)

Du får nog nämna något om vilken förvaltning du ska jobba på. Är det enhetschef inom äldreomsorgen eller på det kommunala biblioteket. I de kommuner som jag jobbat på finns enhetschefer inom alla förvaltningar.

• Anonym (Chef)

Äldreomsorgen är det fast endast dagliga verksamheter som är tillgängliga mån till fre kontorstid

• Anonym (Mia)

Då kommer du troligtvis ha rätt mycket medarbetare direkt underställd dig? Har du någon samordnare, biträdande eller liknande? Räkna med att personalärenden tar mycket tid. Som exempelvis rehabilitering, konflikter etc. Anhöriga kan också ta tid. Som ansvarig kommer de vända sig till dig med klagomål. Kommunens enhetschefer har säkert ledningsmöte regelbundet som du ska gå på. Kan vara allt från en gång i månaden till varje dag som nu i Corona. Du kanske har en egen lokal ledningsgrupp som du har möten med en gång i veckan. Fastighetsmöte en gån i kvartalet men jaga fastighetsmänniskor och klaga på städ tar också tid. Möte med diverse leverantörer som ex mat tar lite tid beroende på om allt flyter eller inte.

• Anonym (Chef)
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-11 21:36:54 följande:

Då kommer du troligtvis ha rätt mycket medarbetare direkt underställd dig? Har du någon samordnare, biträdande eller liknande? Räkna med att personalärenden tar mycket tid. Som exempelvis rehabilitering, konflikter etc. Anhöriga kan också ta tid. Som ansvarig kommer de vända sig till dig med klagomål. Kommunens enhetschefer har säkert ledningsmöte regelbundet som du ska gå på. Kan vara allt från en gång i månaden till varje dag som nu i Corona. Du kanske har en egen lokal ledningsgrupp som du har möten med en gång i veckan. Fastighetsmöte en gån i kvartalet men jaga fastighetsmänniskor och klaga på städ tar också tid. Möte med diverse leverantörer som ex mat tar lite tid beroende på om allt flyter eller inte.

Tack snälla för din input! Låter som en helt rimlig beskrivning! Denna jag tjänst är intresserad av innebär ca 30 medarbetare. Är det en rimligt antal? De är fördelade på lite olika ställen!

Har du själv erfarenhet av chefsarbete inom äldreomsorgen? Har du isåfall mkt beredskap som chef på kvällar eller helger?
  • Anonym (Enhetschef inom kommun)

Du kommer ha väldigt mycket personalfrågor med 30 medarbetare under dig. Tänk även på att du kommer få förmedla en massa info till alla politiker, så du behöver snabbt kunna hämta fram statistik över allt möjligt och leverera snabba svar på hur er organisation hanterar vissa frågor.

De ledningsgrupper jag ingått i har vi diskuterat hur vi kan effektivisera verksamheten och tagit upp jobbiga personalfrågor. På andra ledningsgrupper handlar det mer om att visa vad vi gör och hur mycket framsteg vi gjort.

Personalfrågorna är definitivt tyngst och i alla fall det som jag tycker är jobbigast. Personer som inte kan samarbeta, personer som bildar små grupper som oavsett vad ledningen gör försöker sprida dålig stämning (ganska vanligt på kvinnligt dominerade arbetsplatser tyvärr och väldigt svårt att komma åt), personer som själva anser att de bär upp hela enheten och förväntar sig särbehandling pga det osv osv. Verksamhetsutvecklingen däremot är väldigt rolig!

Tänk på att det kan vara väldigt ensamt som chef, så se till att få en bra relation till de andra enhetscheferna.

• Anonym (Chef)
    Anonym (Enhetschef inom kommun) skrev 2020-09-12 11:59:10 följande:

Du kommer ha väldigt mycket personalfrågor med 30 medarbetare under dig. Tänk även på att du kommer få förmedla en massa info till alla politiker, så du behöver snabbt kunna hämta fram statistik över allt möjligt och leverera snabba svar på hur er organisation hanterar vissa frågor.

De ledningsgrupper jag ingått i har vi diskuterat hur vi kan effektivisera verksamheten och tagit upp jobbiga personalfrågor. På andra ledningsgrupper handlar det mer om att visa vad vi gör och hur mycket framsteg vi gjort.

Personalfrågorna är definitivt tyngst och i alla fall det som jag tycker är jobbigast. Personer som inte kan samarbeta, personer som bildar små grupper som oavsett vad ledningen gör försöker sprida dålig stämning (ganska vanligt på kvinnligt dominerade arbetsplatser tyvärr och väldigt svårt att komma åt), personer som själva anser att de bär upp hela enheten och förväntar sig särbehandling pga det osv osv. Verksamhetsutvecklingen däremot är väldigt rolig!

Tänk på att det kan vara väldigt ensamt som chef, så se till att få en bra relation till de andra enhetscheferna.

Tack så jättemycket för din input! Tycker du att 30 medarbetare är mkt för en enhetschef? Hur många har du under dig? Förstår att det blir mkt personalhanteringen o alla komplexa situationer som kan uppstå! Vad tycker du är roligast med ditt jobb? Vad har du i lön mellan tummen o pekfingret? Skulle vilja ha en riktlinje över vart det kan innebära lönemässigt! Vill inte sänka mig mot vad jag har nu o inte det utökade ansvaret! Är lite över 40 orimligt tror du? Har nämligen några tusen under 40 nu o vill ju ansvaret skall lönar sig
  • Anonym (Enhetschef inom kommun)
    Anonym (Chef) skrev 2020-09-12 14:17:03 följande:

Tack så jättemycket för din input! Tycker du att 30 medarbetare är mkt för en enhetschef? Hur många har du under dig? Förstår att det blir mkt personalhanteringen o alla komplexa situationer som kan uppstå! Vad tycker du är roligast med ditt jobb? Vad har du i lön mellan tummen o pekfingret? Skulle vilja ha en riktlinje över vart det kan innebära lönemässigt! Vill inte sänka mig mot vad jag har nu o inte det utökade ansvaret! Är lite över 40 orimligt tror du? Har nämligen några tusen under 40 nu o vill ju ansvaret skall lönar sig

Verksamhetsutvecklingen är det roligaste, och när framförallt den psykosociala arbetsmiljön blir bättre efter att ha varit med och arbetat aktivt för detta.

Jag tjänar knappt 50 000 kr, så jag tycker att du kan begära detsamma. Absolut inte mindre än 45 000 kr! Prata gärna med ditt fack om vad de tycker är rimligt. Jag har 25 personer under mig.
Svar på tråden Du som enhetschef i kommunen, se hit! Behöver lite info