• Anonym (4kcjf)

Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?

Hejsan! Jag är en mamma på 41 ich ensamstående till två barn. Jag lever på exestensminimum pga av skulder. Jag jobbar heltid och har utmätning på min lön. När jag betalad alla räkningar så har jag ca. 5000kr kvar att leva på i en månad. Tycker ni det är rimligt?Någon som är i samma sits? Och hur gör ni i så fall? Tack på förhand

• Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?
  • Anonym (K)
    Anonym (oh yes!!) skrev 2020-09-12 12:40:57 följande:
    Haha denna typ av svar alltså med sanningshalt noll från en man gissar jag?!

Det är helt omöjligt att klara sig i Sverige eller västvärlden på så lite pengar om du inte bor i ett tält eller hemma hos mamsen och pappsen. Genomsnittshyran för en liten lägenhet är mellan 4-8000:- beroende på antal rum och var du bor i landet. Sen har de flesta mobilabonnemang och bredband, transportkostnader till jobbet, elräkning, fack/akasseavgift, hemförsäkring, matkostnader på ca 2000/person, hygien och förbrukningsvaror, oftast nån medicin osv. Kanske landar man på ca 2000 kr i räkningar, 2-3000 kr på mat och hygien,  6000 kr i hyra, ca 1000 kr busskort. Bara då behöver man 12000 kr ca, vilket är uder EU´s fattigdomsstandard och existensminimum på soc.

Så NEJ, jag tror dig inte alls. Tror också romerna utanför Ica har mer än så!!!
    Vad har mitt kön att göra med min ekonomi?? Förbannat uselt sätt att visa din AVUNDSJUKA. Och du överskattar kraftigt vilka utgifter jag hade! Och nej, jag bodde inte hemma hos föräldrar eller någon annan utan i egen lägenhet, den billigaste kostade 3000:- i månaden.
  • Anonym (U)
    Anonym (P) skrev 2020-09-12 10:06:43 följande:

Planering är A och O. Köp på dig när det är billiga priser och lägg i frysen/skafferi.Dom flesta butiker har 50% på varor som går ur datum snart. Gör storkok och ha en dag med rester regelbundet. Ät dom grönsaker som har säsong dvs är billiga. Klipp er hos salonger med elever som inte tar fullt betalt.

Kläder, möbler mm kan köpas billigt secondhand. Kolla över abonnemang om det går att byta till billiga alt säga upp.

Klipp er hos salonger med elever som inte tar fullt betalt.

Vad du är lustig.
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 12:38:00 följande:

Mat måste man ju ha men det ska man kunna fixa på ca 4000:-, resten du räknar upp är till stor del lyxvaror. Man behöver ju inte köpa nya kläder etc varje månad och måste man prioritera så går mediciner först så klart, men de flesta är väl så pass friska att man inte behöver tänka på sånt hela tiden, om man utgår från ett normalläge.

Så kläder till barn är lyxvaror? Det är lyx med vinterjacka, varma skor osv? Jag utgår att detta inte handlar om en månad utan att ts kommer leva så här i flera år. Självklart behöver barnen kläder och om det ekonomiska läget är sådant så att normal utrustning till barn räknas som lyx som man omöjligt kan ha råd med (vilket du ju är inne på) kan man ju knappast påstå att familjen har mycket pengar.

Som sagt, att få det att gå runt är ju en sak, men att påstå att de har mycket pengar är en annan.

Varför ska man utgå från ett normalläge för övrigt? Man lär väl få utgå från ett genomsnittsläge under den tid som familjen lever på existensminimum och då kommer barnen behöva kläder, viss utrustning, mamman något tandläkarbesök osv.

Sen vet vi ju inte vilka andra utgifter familjen har som ska betalas med dessa 5000 kr. Ts kanske måste åka buss till jobbet, här kostar månadakort en bra bit över 1000lappen tex.
  • Anonym (oh yes!!)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 12:49:23 följande:
    Vad har mitt kön att göra med min ekonomi?? Förbannat uselt sätt att visa din AVUNDSJUKA. Och du överskattar kraftigt vilka utgifter jag hade! Och nej, jag bodde inte hemma hos föräldrar eller någon annan utan i egen lägenhet, den billigaste kostade 3000:- i månaden.
    Ok men då levde du ju i ett extremförhållande som knappast är jämförbart med dagens standard och levnadskostnader. Jag har väl också bott i billiga hyror i mitt liv som ung och haft delade kostnader med sambos o dyl, men nu pratar vi dagens standard och existensminimum som är uträknat från de minimalaste och snålaste levnadsvillkor en människa kan ha.

Billigaste hyran i Stockholm idag är nog runt 5000 för en etta i nåt nergånget hus. Studentbostäder ligger på samma. Och matkostnader per person lågt räknat på randen till svält är 50-60 kr per dag också samma som flyktingar har när de kommer hit, alltså ca 1500 kr/mån. Inte många som klarar det om du inte har ett bra grundförråd och har tid att baka allt själv....
  • Anonym (F)

De här trådarna populeras alltid av någon som skryter om att de lyckas leva på ingenting. Och hackar på andra att något basalt är överkonsumtion. Ni vinner tävlingen att ha leva på minst pengar. Grattis. Ha ett bra liv.

• Anonym (Dumpstra!)

Vet inte var du bor, men har du möjlighet att dumpstra kan du spara in merparten av matpengarna.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Dumpstra!) skrev 2020-09-12 13:36:38 följande:
    Vet inte var du bor, men har du möjlighet att dumpstra kan du spara in merparten av matpengarna.
    Dumpstra är dock olagligt. 
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2020-09-12 12:49:23 följande:

Vad ska vi vara avundsjuka på?

När och var kostade en hyra 3000kr? För vad?
  • Anonym (.)
    Anonym (Fia) skrev 2020-09-12 14:46:35 följande:
    Nej det är det inte.
    Dumpstra är bara olagligt om cointernern är inlåst (det räknas då som inbrott).

Men enligt lag, har någon slängt något så räknas det inte längre som att de äger det.
    Polisen har kommit på dumpstrare ett antal gånger i Sverige och de kan inte på något sätt haffa personerna eftersom dumpstring inte är ett brott.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fia) skrev 2020-09-12 14:46:35 följande:
    Dock förekommer det att affärsmän försöker göra den slängda maten oätlig genom att hälla olika kemikalier på det. DET är olagligt, man får inte förgifta saker utan mycket tydliga varningsskyltar.

Anledningen varför affärsmän vill få oss att tro att det är olagligt är för att de vill tjäna mera pengar.
    Om ingen tar det som slängs tvingas de köpa istället och affärsmännen tjänar mera pengar.
    Dvs det är ren girighet som ligger bakom påståendet.

Svar på tråden Ni som lever på exestensminimum. Hur får ni det att gå runt?