• Sat 12 Sep 2020 16:30
    473 visningar
    25 svar
    25
    473

    Jag är äntligen fri! Men 1 problem!

    Hej! Jag är 21 år och är äntligen fri från en man som har behandlat mig väldigt illa och jag har fått stå ut med dagliga förolämpningar hur äcklig jag, hur ful jag är osv i flera år. Han har även misshandlat mig både när jag va gravid och inte gravid. För några veckor sen gjorde jag slut och jag har en sån lättnad i min kropp. Äntligen fri och nu kan jag göra vad jag vill. Äntligen får jag också ha kompisar. Har han läst in mig i flera år och jag har inte fått vara mig själv. Den spralliga, roliga och lättsamma personen jag en gång brukade vara.

    Men till min enda fråga och bekymmer. Hur fan hittar jag en lägenhet i Stockholm? Andrahands är inte jätte relevant då jag kan inte erbjuda deposition. Jag har en årslön på 228 000:- och en dotter. Har ni några guldtips hur jag hittar förstahand? Område spelar ingen roll, jag är uppväxt i orten och älskar alla människor i denna värld ????. (Förutom pedofiler, våldtäksmän osv)

    Kan betala Max 9000:- kr i hyra just nu då jag behöver köpa allt nytt egentligen förutom tv. Uppskattar alla tips.

    Undrar med är detta något typ kommunen kan hjälpa mig med? Jag behöver verkligen mitt egna utrymme ifrån han. Jag är ute så mycket som möjligt med min dotter och vi sover i enskilda rum. Och vi pratar inte, men ifall vi pratar så försöker han bara förstöra mig psykiskt. Han har inte slagit mig på några månader nu. Men han skriker och hotas.

    Ha en toppen helg allihopa!! :)

  • Svar på tråden Jag är äntligen fri! Men 1 problem!
  • Sat 12 Sep 2020 16:31
    #1

    Såg nu lite stav fel. Förlåt :D

  • Sat 12 Sep 2020 16:33
    #2

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket eftersom jag bor i norr. Kolla på Blocket efter bostäder.

  • Anonym (ooo)
    Sat 12 Sep 2020 16:38
    #3

    Du är bara 21, hur har du kunnat vara i hans klor i flera år? Flyttade du hemifrån innan du var myndig? Var finns dina föräldrar eller andra som du skulle kunna be om tillfällig hjälp ifrån?

    Har du ingen, kontakta kvinnojouren! 

  • Sat 12 Sep 2020 16:40
    #4
    Anonym (ooo) skrev 2020-09-12 16:38:10 följande:

    Du är bara 21, hur har du kunnat vara i hans klor i flera år? Flyttade du hemifrån innan du var myndig? Var finns dina föräldrar eller andra som du skulle kunna be om tillfällig hjälp ifrån?

    Har du ingen, kontakta kvinnojouren! 


    Hej nej jag har ingen familj. Dem är alkisar eller knarkare. Inte bott hemma på flera år och hade min egna lägenhet tillsammans med denna mannen när jag fyllde 18.
  • Sat 12 Sep 2020 16:41
    #5
    Mackan1978 skrev 2020-09-12 16:33:41 följande:

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig så mycket eftersom jag bor i norr. Kolla på Blocket efter bostäder.


    Tack så mycket. Har kollat blocket men tyvärr vill typ alla ha 1-3 månader depositionen. Hade kunnat spara till de men det hade tagit några månader, då jag behöver möbler
  • Sat 12 Sep 2020 17:06
    #6
    littlem skrev 2020-09-12 16:41:25 följande:

    Tack så mycket. Har kollat blocket men tyvärr vill typ alla ha 1-3 månader depositionen. Hade kunnat spara till de men det hade tagit några månader, då jag behöver möbler


    Okej jag förstår. Hoppas att du ska hitta något som du trivs med!
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sat 12 Sep 2020 17:27
    #7
    -1
    littlem skrev 2020-09-12 16:41:25 följande:
    Tack så mycket. Har kollat blocket men tyvärr vill typ alla ha 1-3 månader depositionen. Hade kunnat spara till de men det hade tagit några månader, då jag behöver möbler
    Om du sparar till depositionen kan du be soc om ett bidrag till möbler osv, det är inte alltför svårt att få.
  • Sat 12 Sep 2020 18:07
    #8
    +1

    Du kan hitta billiga möbler på Myrorna.

  • Sat 12 Sep 2020 18:16
    #9
    Tow2Mater skrev 2020-09-12 18:07:26 följande:
    Du kan hitta billiga möbler på Myrorna.
    Ännu billigare på Erikshjälpen. Myrorna är i sammanhanget rätt dyra.
  • Sun 13 Sep 2020 07:19
    #10

    Tack så mycket för tipsen allihopa

  • Sun 13 Sep 2020 07:28
    #11

    Googla "privata hyresvärdar +området du är intresserad av". Det finns fler än an tror som bara har 1-2 hus. Kontakta dem via telefon. Chansen att en avdem har en tom lägenhet bara stående är rätt liten, så du kan behöva vänta några månader.

  • Anonym (Sprin­g)
    Sun 13 Sep 2020 07:43
    #13
    littlem skrev 2020-09-12 16:30:59 följande:

    Hej! Jag är 21 år och är äntligen fri från en man som har behandlat mig väldigt illa och jag har fått stå ut med dagliga förolämpningar hur äcklig jag, hur ful jag är osv i flera år. Han har även misshandlat mig både när jag va gravid och inte gravid. För några veckor sen gjorde jag slut och jag har en sån lättnad i min kropp. Äntligen fri och nu kan jag göra vad jag vill. Äntligen får jag också ha kompisar. Har han läst in mig i flera år och jag har inte fått vara mig själv. Den spralliga, roliga och lättsamma personen jag en gång brukade vara.

    Men till min enda fråga och bekymmer. Hur fan hittar jag en lägenhet i Stockholm? Andrahands är inte jätte relevant då jag kan inte erbjuda deposition. Jag har en årslön på 228 000:- och en dotter. Har ni några guldtips hur jag hittar förstahand? Område spelar ingen roll, jag är uppväxt i orten och älskar alla människor i denna värld ????. (Förutom pedofiler, våldtäksmän osv)

    Kan betala Max 9000:- kr i hyra just nu då jag behöver köpa allt nytt egentligen förutom tv. Uppskattar alla tips.

    Undrar med är detta något typ kommunen kan hjälpa mig med? Jag behöver verkligen mitt egna utrymme ifrån han. Jag är ute så mycket som möjligt med min dotter och vi sover i enskilda rum. Och vi pratar inte, men ifall vi pratar så försöker han bara förstöra mig psykiskt. Han har inte slagit mig på några månader nu. Men han skriker och hotas.

    Ha en toppen helg allihopa!! :)


    Kvinnojouren och att komma bort från honom nu på en gång, idag, är vad du behöver göra. Sen kan du spara ihop pengar.
  • Anonym (Bo)
    Sun 13 Sep 2020 08:49
    #14
    +1

    Hur bodde ni när ni bodde tillsammans? Om det görs en riktig bodelning kan det hända att hyreskontraktet tillfaller dig eller att han måste köpa ut dig ur huset/bostadsrätten. I övrigt tycker jag att du ska kontakta både kvinnojour och socialtjänsten i din kommun. Kommunen kan inte trolla fram lägenheter, men en ensamstående förälder utan tak över huvudet borde ha en rätt hög prioritet.

  • Anonym (Ring kvinno­jouren och social­jouren­)
    Sun 13 Sep 2020 09:32
    #15
    +1

    Hej, jag tycker att du ska ringa både kvinnojour och socialjour och be om råd och hjälp. Och gör det nu. Bara för att han inte misshandlade dig I går behöver det inte betyda att det inte händer i morgon. Du har ju också ert lilla barn att tänka på.

    Som ovanstående signatur påpekade kan det mycket väl bli du som anses ha störst behov av lägenheten.

    Och om ni inte redan har gemensam vårdnad, skriv inte på för det.

  • Sat 3 Oct 2020 23:52
    #16

    Grattis till dig!! Och till din dotter!! att du äntligen är fri!! Du har ju fått tips om kvinnojouren och socialtjänsten, förutom det så tänker jag Frälsningsarmén eller Svenska kyrkan typ Clara kyrka. För dem att dom har ju diakonalt arbete och jag tänker att de kan förmedla kontakter och hjälpa till att hitta åtminstone andrahandskontrakt, uthyrningsdel eller liknande.....Finns de inte grupper startade för kvinnor som lämnat ett destruktivt förhållande, där kanske du kan få nya vänner och kontakter och kanske kan bo tillfälligt hos någon om du betalar för dig och städar o sådär....för ett tag kan det ju vara bra...

  • Sat 3 Oct 2020 23:54
    #17

    Om du börjar studera kan du ju söka studentboende, men det kanske inte är aktuellt att studera?!

  • KittyK­80
    Sun 4 Oct 2020 00:05
    #18

    Du kanske kan hyra ett rum hos någon? Kan inte riktigt se någon annan lösning tyvärr. Hoppas att det löser sig.

  • Anonym (Kyrkr­åttan)
    Sun 4 Oct 2020 09:09
    #19

    Tänk inte att du behöver en massa möbler och prylar till lägenheten. Det viktigaste är att ni kommer därifrån. Vad ni behöver är en trygg lägenhet med en madrass och täcke och så grejer så att du kan laga mat. Ett par tallrikar, muggar, bestick och en kastrull kan du kanske ta med dig? Annars går det att köpa skitbilligt på loppis. Du och dottern kan dela säng. En billig madrass kostar några hundralappar.

    Prioritera att ta dig därifrån. Resten löser sig. Berätta för andra om din situation så har de säkert möbler och prylar att ge dig.

    Grattis till friheten!!

  • Thu 29 Oct 2020 02:05
    #24

    Mindre städer ute ilandet har en helt annan bostadssituation.
    Det finns ställen där du kan få en lägenhet samma dag, frågan är hur det ser ut på jobbfronten i dessa små orter.

  • Anonym (Kyrkr­åttan)
    Thu 29 Oct 2020 21:23
    #25

    Hur går det för er, littlem?

Svar på tråden Jag är äntligen fri! Men 1 problem!