• Anonym (TS)

    Hur ska man hinna med alla läxor?

    Alltså. Nu i covid-19 tider så blir barnen hemma mycket. Minsta tillstymmelse till snorighet eller hosta = VAB.

    Det skickas buntar med läxor hem. Hur är tanken att man ska hinna med allt detta? I vårt fall har vi fyra barn och förra veckan var alla hemma. Olika klasser. Olika läxor.

    De var hemma måndag, tisdag och på onsdag kom klasskamrater förbi med läxor.

    Han i 6an fick:

    - 1 bok på engelska att läsa 20 minuter per dag (helst flera gånger per dag)

    - 2 A4 med hänvisning till uppgifter i matteboken, uppskattningsvis 15 sidor.

    - 2st A4 med text. Läsförståelse med 1 tillhörande A4 till vardera med frågor att besvara.

    - 3 häften med olika teman i NO samt tillhörande A4 med frågor att besvara.

    Han i 2an fick:

    - 4 sidor i matteboken

    - En skrivövningar där han skulle skriva om sin familj, hur han bor osv.

    - Ett papper med text att läsa samt frågor att besvara

    - En bok som han ska läsa 15 minuter per dag (helst flera gånger per dag)

    Han i 1an fick:

    - Ett papper där han ska rita sitt hus samt beskriva vem som finns i hans familj skriftligt.

    - En helt ny mattebok där 3 sidor skulle göras.

    - En bokstavsbok med 5 olika bokstäver som ska skrivas samt ord till vardera bokstav som ska skrivas.

    - En sifferbok med siffror som ska skrivas.

    Han i 2an är krassligare än de andra. Har ADHD och oerhört svårmotiverad. Funkar jätte bra i skolan där de har struktur och rutiner. Han i 6an har stora inlärningssvårigheter och bara den vanliga läxan varje vecka är en kamp.

    Jag känner mig HELT slut. Hur ska man få dem att göra detta? Hur ska man som förälder mäkta med och orka.

    Torsdag var de tillbaka i skolan och hade då inte ens hjort hälften av alla läxa. De kom hem med samma läxa igen. Både torsdag och fredag och både jag och pappan har hela helgen försökt motivera och stötta och hjälpa men inte än är hela läxan gjord. Det blir bråk, gråt etc. 6an som har inlärningssvårigheter upplever det som svårt när vi inte förklarar på samma sätt som i skolan t ex. Vad gör man?

  • Svar på tråden Hur ska man hinna med alla läxor?
  • Anonym (P)

    Nu har jag inte egna barn som är så stora ännu. Men jag tänker att problemet i erat fall är att barnen inte självständigt klarar av att göra dessa uppgifter? Något som egentligen även i skolan förväntas att de till stor del ska göra. Alltså inget barn har ju en person som sitter med dem hela lektionen.

    Ser jag utifrån mig själv hade jag absolut inte haft några problem att göra de uppgifter som barnet i sexan fått.

    Problemet är väl helt enkelt att just era barn är i stort behov av att få den undervisning som skolan tillhandahåller. Ett annat barn hade absolut kunnat klara av den mängden uppgifter.

    Med det sagt. Inget fel på era barn. Vi alla är olika.

    Det ni kanske kan ta upp med skolan är möjligheten att kunna vara med på lektioner via videolänk och kanske mer resurser när barnen väl är på plats. Ifall det nu är så att det fortsatt blir borta mycket från skola.

  • Anonym (Moa)

    Min son som går i femman har varit hemma i två veckor men är äntligen frisk och kan gå imorgon till skolan.

    Han har förstås missat massor men jag har mejlat hans lärare och sagt att vi bara har prioriterat prov och läxförhör, resten får han ta senare när han gått i skolan ett tag (och man ser vad som är nödvändigt att ta igen).

    Han har varit sjuk och jag anser därför att han inte kan ligga på samma nivå som resten av klassen, även om jag vet egentligen att han hade kunnat göra mer än han gjort. Läraren har svarat och har inte ifrågasatt mitt mejl, bara att det nog blir lite svenska att ta igen.

    Lägg allt övrigt åt sidan, hävda att de är sjuka och inte orkar jobba med skolarbete (oavsett hur de mår) och fokusera på att läsa på prov och större läxor.

  • Anonym (P)

    Ja nu utgick jag ju från att de heller inte är sjuka.

    Är barnet sjukt och inte bara skickas hem för lite snor så kan man ju inte förväntas hinna med den mängden läxor.

    Och som ovanstående sagt. Visst kan du hävda att barnen varit sjuka och därför inte hunnit med. Men tyvärr påverkar det ju oavsett barnets skolarbete

  • Anonym (Jenny)

    Haha, jag har emellanåt tänkt att jag bara gör läxorna åt barnen så att vi blir av med dem! Nej, men det går att effektivisera. Det här är det som har funkat hemma hos oss (3 barn snart 8 - 14 år gamla): 

    Sluta att förvänta dig att barn som inte kan jobba självständigt och disciplinerat gör det. Spara tid genom att från början ha dem sittande bredvid dig. Särskilt uppgifter som de behöver göra på sin dator går 100 gånger snabbare för dem och jag kan se deras skärm samtidigt.

    Vi har kört tre timmar per dag (1,5 + 1,5 timme med lunch emellan) vid köksbordet med en förälder arbetandes (väldigt generös tolkning av ordet) bredvid. Vi använder oss av pomodoro-metoden och jag kan rekommendera den, men hitta bara ett upplägg som passar er och kör på det så att du minimerar tjafs.

    Lägg tid i början av läxtiden på att planera studiesessionen. Vi har som första och sista punkt att barnen ska göra listan samt kolla av den och förbereda morgondagens lista. De punkter vi föräldrar mest har behövt komplettera är att läsa igenom, be om feedback samt att dela upp uppgifter i mer precisa och hanterbara bitar.

    Begränsa antalet gånger och under hur lång tid de får kolla mail eller andra kommunikationsmedel med skolan och klasskompisar. Det äter annars upp otroliga mänger tid.

    Undvik att bråka. Din roll som förälder är att heja på dem. Visst kan du rätta och komma med förslag, men om du stöter på motstånd så är det mycket bättre att uppmana dem att be om feedback från sin lärare. Särskilt om du har att göra med barn som är perfektionister eller som hellre tjafsar än jobbar. Om ett barn väljer att tjafsa så pausar du tiden och de kan återkomma när de har lugnat ner sig.

    Vi har det som en uttalad förväntning att barnen ska arbeta så självständigt de bara kan och respektera andras arbetsro. Äldre barn får feedback och hjälp vid specifika tider så att de förstår att de inte kan avbryta.

    För att undvika att barnet säger att allt är klart och att han eller hon inte har något skolarbete att göra så ha något för dem att arbeta med när de är "klara". En mattebok, skriva dagbok, öva på skrivstil ... lägg det på en nivå som passar barnet. Det ska vara matnyttigt och lite tråkigt. Lillasyster, som inte hade lika mycket läxor som sina storasyskon, fick måla, pyssla eller hålla på med någon pedagogisk app - så länge det var självständigt och tyst.

    Lägg in alla tider och online-klasser barnen har i din telefon så att du får påminnelser. Sparade mig otroligt mycket tid mot att påminna och tjata på att barnen skulle hålla reda på det. Givetvis uppmuntrar jag dem att hålla koll, men att jag visste att jag hade en god överblick minskade min stress.

    De tre timmar vi avsatte räckte mer än väl till mina barns läxor och hemarbete. Både jag och mannen jobbar hemifrån så vi kan turas om med att hjälpa dem även under dagtid, men genom att begränsa tiden är det lättare att hantera.

  • Lönnsirap

    Vi hade nästan 50% frånvaro förra terminen och barnet som då gick i 6:an behövde de tider vi var hemma med vab med andra barnet sitta och jobba hela skoldagen de dagar han var frisk.

    Förväntan var förstås det även när vi inte var hemma, men det fattar jag ju inte blev gjort!

    Vi körde stenhårt efter schemat med undantag för slöjd, eftersom det var träslöjd och det var svårt att titta på någon ersättning.

    Sommarlovet hade två veckor 20 min franska i början av sig och 20 minuter varje dag från att jag började jobba, vilket var 6 dar innan det började.

    Det är skitjobbigt att stötta med läxor, men jag kände verkligen att det blev lättare när jag kollade igenom allt som fanns på barnets elevkonto och verkligen avsatte skoldagen.

    Det blev också lättare för barnet att förstå strukturen, eftersom den följde skolans struktur.

    Denna terminen är han faktiskt mer alert i skolan än innan och det känns som det gav resultat.

    Är man riktigt trött och sjuk ska man förstås vila, men vi har som regel att skoltid är tid då man inte får spela... Vilket är effektivt.

    Jag fattar att det är svårare med 4 st hemma, men otroligt viktigt att de ändå får in att jobba/plugga när man faktiskt är i karantän. Det som var viktigast för oss var att verkligen sätta igång på morgonen, sitta en del i köket, där jag hade uppsikt. Att visa det som gjordes självständigt på datorn var efter 20 min... Att sitta bredvid en stund och att faktiskt också ha "puls för lärande" de dagar jag ej var hemma, dvs barnet fick åka med halva vägen till FSK och gå hem de dagar andra barnet var friskt.

  • Anonym (lärare)

    TS, kan det vara så att du gör ett tankefel här?
    Det är inte läxor barnet fått, det är det arbete de skulle gjort på plats dagtid i skolan. 

    Är de som sagt inte sängliggande utan bara har förkylningssymtom så kan de väl självklart göra skolarbete hemma, lika väl som i skolan? 
     
    Är något av barnen sjuk på riktigt så kan inte det barnet göra skolarbete vissa dagar, men då får ni ju sjukanmäla som vanligt. 

    Ni behöver har rutiner hemma: äta frukost normal tid, sedan sätta sig tex 30 minuter  (beroende på barnets ålder och koncentrationsförmåga) och göra läsläxan, sen kanske man räknar lite matte osv. Ta en rast, sen fortsätta. Lunchpaus och sedan lite skola till, tills barnet gjort dagens uppgifter.

    Om det är enklast för barnet, så kör ni enligt det schema barnet skulle haft när det var i skolan. Det kan även vara bra för föräldrar att tänka så. Passar inte det så gör man ett eget schema (tex eftersom ni har 4 barn). beroende på ålder anser jag ändå att mellanstadiebarn och uppåt nog bör kunna göra en hel del av sitt skolarbete hemma, med enbart lite stöttning från föräldrar. Då kan ni fokusera på de yngsta som behöver mer stöd. 

  • Anonym (Tess)

    Skriv till rektorn och begär läxhjälp till dina barn för att ta igen det de missat. Begär planeringsmöte med rektorn och lärare och ev fritids för att diskutera hur ni ska få en fungerande skolgång. Det kommer inte vara enda gången i vinter som de blir snoriga.

  • Anonym (Trebarnsmor)
    Anonym (TS) skrev 2020-09-13 21:15:34 följande:

    Alltså. Nu i covid-19 tider så blir barnen hemma mycket. Minsta tillstymmelse till snorighet eller hosta = VAB.

    Det skickas buntar med läxor hem. Hur är tanken att man ska hinna med allt detta? I vårt fall har vi fyra barn och förra veckan var alla hemma. Olika klasser. Olika läxor.

    De var hemma måndag, tisdag och på onsdag kom klasskamrater förbi med läxor.

    Han i 6an fick:

    - 1 bok på engelska att läsa 20 minuter per dag (helst flera gånger per dag)

    - 2 A4 med hänvisning till uppgifter i matteboken, uppskattningsvis 15 sidor.

    - 2st A4 med text. Läsförståelse med 1 tillhörande A4 till vardera med frågor att besvara.

    - 3 häften med olika teman i NO samt tillhörande A4 med frågor att besvara.

    Han i 2an fick:

    - 4 sidor i matteboken

    - En skrivövningar där han skulle skriva om sin familj, hur han bor osv.

    - Ett papper med text att läsa samt frågor att besvara

    - En bok som han ska läsa 15 minuter per dag (helst flera gånger per dag)

    Han i 1an fick:

    - Ett papper där han ska rita sitt hus samt beskriva vem som finns i hans familj skriftligt.

    - En helt ny mattebok där 3 sidor skulle göras.

    - En bokstavsbok med 5 olika bokstäver som ska skrivas samt ord till vardera bokstav som ska skrivas.

    - En sifferbok med siffror som ska skrivas.

    Han i 2an är krassligare än de andra. Har ADHD och oerhört svårmotiverad. Funkar jätte bra i skolan där de har struktur och rutiner. Han i 6an har stora inlärningssvårigheter och bara den vanliga läxan varje vecka är en kamp.

    Jag känner mig HELT slut. Hur ska man få dem att göra detta? Hur ska man som förälder mäkta med och orka.

    Torsdag var de tillbaka i skolan och hade då inte ens hjort hälften av alla läxa. De kom hem med samma läxa igen. Både torsdag och fredag och både jag och pappan har hela helgen försökt motivera och stötta och hjälpa men inte än är hela läxan gjord. Det blir bråk, gråt etc. 6an som har inlärningssvårigheter upplever det som svårt när vi inte förklarar på samma sätt som i skolan t ex. Vad gör man?


    När jag hade läst halva ditt inlägg så tänkte jag att det kan väl inte vara ett problem, fördelat över flera dagar. Det låter inte som mer än de gör i vanliga fall i skolan, och det är ju viktigt att barnen inte kommer efter de andra.

    Sen läste jag resten av ditt inlägg och det låter i mina öron som att problemet är dina barns svårigheter och inte mängden uppgifter de har fått hem.

    Har ni fått ordentlig hjälp med hur skolarbetet ska läggas upp? Flyter allt på fint i skolan bara barnen är där? Det kanske kan vara en bra idé att be om ett samtal med barnens pedagoger så att ni föräldrar gör på samma sätt hemma med skolarbetet som de gör i skolan?
  • Anonym (Lärare2)

    Lärare här. Jag undervisar på gymnasiet och kan säga att detta inte är ett ovanligt problem, och då har jag ändå stora elever. Det är stor skillnad på att vara i skolan och beta av uppgifter, och att vara hemma och strukturera upp allt hemifrån. Så jag förstår att det är svårt!

    Mitt tips är att som förälder först kolla igenom uppgifterna en och en. Sen strukturera väldigt tydligt och ge barnet en del i taget. T ex:

    Läs denna text, säg till när du är klar.

    Gör fråga 1-5.

    Eller:

    Gör de fem första talen i matteläxan.

    Kolla av.

    Läs två sidor i engelskaboken.

    Kolla av.

    Det är ett tungt jobb, jag vet! Skola kan inte ersättas med uppgifter hemma.

    Ett extra tips till barnet med adhd kan vara att sätta en timer på 15 min och så gör barnet allt det hinner på den tiden - funkar ofta bättre än att säga att man ska göra si och så många sidor. Ta sen en liten rast och säg att ni fortsätter ett visst klockslag. Sen sätter du timern igen.

    Ni föräldrar bör göra läxorna med barnen två och två så att ni inte håller på och ströjobbar hela dagen. Bestäm att mellan 16 och 18 t ex gör ni läxor och under den tiden räknar ni in korta raster.

  • Anonym (myself)

    Vet inte om det hjälper och kan jämföras då vi har bara ett barn, men vill dela med mina tips.
    Förra terminen har vi valt att dottern (då åk 3) skulle vara hemma i 2-3 veckor efter påsklovet och fick alla böcker hem med oss samt veckoplaneringen. Då jag jobbade heltrid samtidigt hemma, så satte jag upp samma schema som hon hade i skolan - med samma tid för lektioner, raster och sånt (jo, förutom idrott, ev. nån annan lektion som teknik och musik).
    Hon satt på sitt rum och gjort uppgifterna och kom till mig om hon behövde hjälp. Faktiskt, så tyckte hon om denna uppställning, då det kändes som om att vara i skolan och ha samma rutiner. Och hon är inte så lättlärd som jag är, så man kan verkligen inte påstå att hon är helt självständig och fattar allt på ett kick, men det funkade för oss.

  • Mrs Moneybags

    Det är som sagt inte bara läxor, utan även vanligt skolarbete som de andra barnen har gjort i skolan under veckan. Det är klart det tar tid och är kämpigt att försöka hämta igen flera dagars missat skolarbete. Jag har ett barn i 2:an och det låter inte extremt på något sätt det du beskriver i fråga om arbetets mängd. 

    Jag skulle fokusera på att barnet hinner med själva läxan först och i andra hand jobbar i böckerna. Det går bra att ligga lite efter ett tag och hämta igen lite vecka för vecka framåt. 

Svar på tråden Hur ska man hinna med alla läxor?