• Snodden65

    Så stressad inför uppkörning (B körkort)

    Hej. Jag håller just nu på att ta körkortet, det enda som återstår är den förbaskade uppkörningen. Jag har redan kuggat två gånger och ska ha nästa uppkörning i Örnsköldsvik.

    Fick 56/65 på teorin, övningskörde på trafikskolan i Vindeln (ett litet samhälle) Och med pappa i ungefär två år innan jag började på trafikskola.

    Första uppkörning var i Vindeln, där var jag van alla vägar samt körde jag upp i bilen jag övningskörde i på trafikskolan. Jag fick tunnelseende av stress och kuggade på att jag missade en bil som kom från höger på en parkering så uppkörningsmannen fick bromsa.

    Andra uppkörningen var i Arvidsjaur och då hyrde jag bil från Trafikverket, hade aldrig någonsin kört i en sådan bil. Det var en ny Volvo där man nästan låg nedsjunket i sätet och växelspaken var i höjd med bröstkorgen och inte vid låret som det brukar va. Jag kuggade iallafall av att uppkörningsmannen tyckte att Jag körde för snabbt när det var korsande vägar där det va högerregeln, han ansåg att jag inte skulle hinna stanna om det kom en bil. Det var en 50väg men jag sänkte hastighet och visste att det var högerregeln men han fick bromsa åt mig då han tyckte det var för snabbt, hände typ 3 gånger. Tror det berodde på att jag var obekväm med bilen.

    I varje fall, är knappt van stadstrafik och blir lätt så stressad. Körde i Örnsköldsvik idag med päronen i typ 4h och de tyckte de gick bra. Gjorde något litet fel här och där men det var för att jag inte riktigt kände till stället. Är dock så orolig för att göra bort mig på uppkörningen nu på tisdag och hen kuggar mig. Vill verkligen klara körkortet nu och har övat så otroligt mycket.

    Hur många uppkörningar har ni gjort innan nu klarade det och gjorde ni några fel?

    Körde ni upp i stad eller mindre samhälle?

    Förlåt om texten blev lång men ville att ni skulle förstå så jag inte behöver svara på andra frågor framöver. :)

  • Svar på tråden Så stressad inför uppkörning (B körkort)
  • Kjell2

    För att få körkort borde man klara att köra på nytt ställe och i annan bil. De saker du blev kuggad på, uppsikt och hastighetsanpassning är centrala och det var inte konstigt att du blev kuggad.

    Öva mycket stadskörning på nya ställen. Inte i dina gamla kvarter.

    Om du får en bil du inte är van vid, se till att du ställer in säte, backspeglar mm så att det känns bekvämt.

    Jag missade min första uppkörning då jag tydligt bevisade att jag inte behärskade ett moment, övrigt gick bra. Läste på och övade det rätt mycket och klarade uppkörning två utan problem.

  • Anonym (L)

    Säger som Kjell2 där du blev kuggad på, uppsikt och hastighetsanpassning.

    Om du är ovan vid ett område så ta och sakta ner. Man måste inte köra 50 för att det står 50. Strunta fullständigt i de andra bilarnas hastighet om de stressar dig i stadskörning. Ta den tid du behöver för att hitta rätt och framföra bilen på ett säkert sätt.
    Om du blir osäker framför allt på vart du ska och på sikten så sänk alltid farten. Säg till om varför du sänker farten så uppkörningskontrollanten vet hur du tänker.
    Det är minst lika viktigt att även om kontrollanten ser vad du gör så vet inte kontrollanten dina tankar.

    Jag körde upp i Farsta och klarade på första försöket. Visst gjorde jag några mindre misstag men det var inte något som satte andra i fara och jag var medveten om misstagen när det skedde. Kontrollanten gav mig klartecken pga att jag var medveten om felen och hur jag egentligen skulle ha gjort.

    Känner du dig redo? så är du antagligen det. Slappna av istället.
    Men är du orolig för att du inte kan så ska du träna lite mer. Att köra en okänd bil kräver att du ställer in stol och backspeglar. Fråga om du kan höga sätet på något sätt om du behöver göra den justeringen.
    Att visa att du inte vet allt är även det viktigt för annars så framställs du som antingen arrogant till säkerheten eller att du inte förstått innebörden av säker körning.

    Lite tankar från mig.

  • Steven01

    Det är tydligt att du inte är redo att ta körkort. Dom anledningar som du målar upp som anledningar till att du inte klarade uppkörningen är sånt man självklart ska klara av om man har körkort. Du får helt enkelt slut spela offer och öva mer innan uppkörningen.

  • Rabarbapuppa

    TS, du körde upp igen tisdagen den 15/9, det är över en månad sen, hur gick det? Att du inte kommenterat kanske är för att du klarade det? Grattis i så fall.

    Jag körde upp 30/11, det årets första dag med totalt snökaos, och i en bil med sommardäck. I Solna, utanför Stockholm, i rusningstrafik kl 7:30 på morgonen. 

    Bortsett från att jag var sjöblöt av svett efter det passet, så fixade jag det. 
    Detta var under en tid då körkortet satt nytillverkat och synligt på uppkörningsmannens anteckningsblock under hela uppkörningen. Maximal press! Dessutom hade jag fått skjuts till uppkörningen i den bil jag körde upp i, och ägaren hade tagit bussen därifrån till jobbet. Fanns en del prestige i att lyckas ta kortet och köra bilen själv tillbaka till ägaren utan att behöva trassla med buss och liknande. 

    /Puppa  

Svar på tråden Så stressad inför uppkörning (B körkort)