• Mon 14 Sep 2020 21:13
    775 visningar
    12 svar
    12
    775

    akupunktur

    Hur är det med akupunktur? Kan det hjälpa en att bli gravid? Funkar det som komplement vid ivf behandling?

    Samt hur vet man att den som utför akupunktur gör rätt.

  • Svar på tråden akupunktur
  • Mon 14 Sep 2020 22:28
    #1

    Jag personligen tror inte alls på det även om jag vet att andra gör det. Man blir gravid och får barn när allt stämmer: bra slemhinna, ett fint livsdugligt embryo och  rätt medicinska förutsättningar hos kvinnan vilket bla innebär lågt TSH, inte anlag för blodproppar och inte överaktivt immunförsvar.

  • Tue 15 Sep 2020 03:58
    #2
    Mimmimy skrev 2020-09-14 21:13:14 följande:

    Hur är det med akupunktur? Kan det hjälpa en att bli gravid? Funkar det som komplement vid ivf behandling?

    Samt hur vet man att den som utför akupunktur gör rätt.


    Akupunktur är ett sätt att lindra smärta. Det har ingen annan påverkan på kroppen. Jag hade tidigare en bekant, som jag försökte hjälpa bli gravid genom donation, som började ta just akupunktur-behandlingar i tron att det skulle höja hennes chanser. Men jag lät saken bero och berättade inte att det är verkningslöst. Ibland är det skönt att bara känna man har gjort nåt för att höja chansen, även om det man gjort inte har någon konkret påverkan, så jag ville inte ta ifrån henne den känslan.
  • Anonym (Tja)
    Sun 20 Sep 2020 00:38
    #3

    Jag är egentligen också skeptisk till akupunktur men när jag gjorde ivf så blev jag så desperat att jag provade det. Idén var att blodgenomströmningen i kroppen skulle bli bättre vilket skulle ge fler ägg och bättre förutsättningar för embryot att fastna. Jag var väldigt tveksam och tyckte nålarna var obehagliga. MEN, faktum är att jag som är oerhört frusen normalt sett, slutade frysa! Det kändes som om blodgenomströmningen ökade! Sen fick jag ut dubbelt så många ägg som första ivf:en och blev gravid. Men, jag är fortfarande skeptisk till att det berodde på akupunkturen. Vet inte vad jag ska tro. Det enda tydliga var att jag slutade frysa. Jag är en person som kan ha tre lager tröjor och långkalsonger när det är 20 grader och ändå frysa, så för mig var det stort att slippa frysa ????

  • Thu 24 Sep 2020 10:36
    #4

    Det är lite så jag också känner desperat, jag tar till alla medel som jag kan kännas det som.

    Hade du samma dos båda gångerna?

  • Anonym (Tja)
    Sat 26 Sep 2020 20:32
    #5
    Mimmimy skrev 2020-09-24 10:36:46 följande:

    Det är lite så jag också känner desperat, jag tar till alla medel som jag kan kännas det som.

    Hade du samma dos båda gångerna?


    Jag gjorde totalt tre ivf:er med exakt samma protokoll. Första gången fick jag 4 ägg, andra gången 8 ägg och 2,5 år senare vid tredje ivf:en när jag också gjorde akupunktur fick jag 7 ägg. Jag hade lågt AMH och fick maxdos menopur. Både andra och tredje ivf:en gav barn. Det är lite farligt att bli desperat, lätt att bli lurad till saker som egentligen är verkningslösa. Jag ändrade även kosten och tog d-vitamin vid andra och tredje ivf:en, det kan också ha påverkat eller så var det en slump att det gick bättre. Lycka till!
  • Sun 27 Sep 2020 08:22
    #6
    Anonym (Tja) skrev 2020-09-26 20:32:20 följande:

    Jag gjorde totalt tre ivf:er med exakt samma protokoll. Första gången fick jag 4 ägg, andra gången 8 ägg och 2,5 år senare vid tredje ivf:en när jag också gjorde akupunktur fick jag 7 ägg. Jag hade lågt AMH och fick maxdos menopur. Både andra och tredje ivf:en gav barn. Det är lite farligt att bli desperat, lätt att bli lurad till saker som egentligen är verkningslösa. Jag ändrade även kosten och tog d-vitamin vid andra och tredje ivf:en, det kan också ha påverkat eller så var det en slump att det gick bättre. Lycka till!


    Jag är också nyfiken på att testa akupunktur. Hur ändrade du kosten och tog du mycket d-vitamin? Jag äter rätt rejäla doser av det nu.
  • Mon 28 Sep 2020 21:56
    #7

    Men kan en aktupuntör göra fel? Är samtidigt rädd att det ska vara mer skada än nytta.

  • Sat 17 Oct 2020 12:42
    #8

    Hej!

    Jag gjorde akupunktur flera gånger och det fungerade inte. Jag vill istället tipsa om att du ska be din gynekolog att skölja dina äggledare! De kan vara lite stängda. För mig tog det sig med en gång när jag var 39. Fungerade dock inte när vi försökte med barn nr 2.

Svar på tråden akupunktur