• Anonym (S)

    Hur våga ta för sig mer

    Hur gör man för att våga ta för sig mer socialt i grupp? 
    Även fast jag är lite pratig och frågvis på tu man hand, känns det som att många bara värderar en utifrån gruppsammanhang. Och då blir jag ratad som "med men lite tystlåten". Så ledsamt för mig att bara värderas som tyst när man är så mycket mer som människa annars.

    Så hur gör man? Tröttsamt att känna att man måste bevisa sig själv hela tiden bara för man är lite blyg och laid back i grupp. Men är så trött på att så ofta få höra att man är tyst och det i negativ bemärkelse, när man vet att det finns sååååå mycket mer inom en men man har inte lika lätt för att öppna munnen och visa det när man hatar att vara i fokus. Känns nästan som att folk ser ned på en vilket gör att jag blir arg och vill bevisa mig själv. 


     
    Någon som känner igen sig eller har råd? Hur vågar man ta för sig mer när man har lite social fobi och rädsla att vara i fokus? När man inte längre bara vill bli stämplad som blyg eller tyst? 

  • Svar på tråden Hur våga ta för sig mer
  • Anonym (Same)

    Känner så mycket igen mig! Hatar att de flesta jämt verkar se det som negativt och nästan som om det vore något fel på en bara för att man inte babblar jämt. Jag är istället sådan att jag lyssnar och tar in omgivningen och det skulle jag faktiskt vilja kalla för att ha social kompetens också istället för att vara den som bara dundrar in utan att ta hänsyn till sin omgivning.

    Tyvärr har jag inga direkta tips till dig. Tycker att du till att börja med ska fråga dig själv om du verkligen vill förändra dig. Tror du måste vilja det själv för att hitta motivationen.

  • Anonym (S)

    Ja jag vill ju sannerligen sluta bry mig om vad andra tycker om mig. Men när man är lite blyg och varit hela livet och även lite social fobi på det, så är det svårt att hoppa ur sitt huvud där man har tusen tankar om hur man kanske uppfattas eller låter så fort man bara säger ett ord och får alla blickar på sig. Speciellt i en större grupp och med folk man vill bli omtyckt av, på t ex jobbet eller liknande. Vet verkligen inte hur jag ska göra för att sluta bry mig. Har du något mer konkret tips? 

  • Anonym (S)
    Anonym (Same) skrev 2020-09-15 00:56:26 följande:

    Känner så mycket igen mig! Hatar att de flesta jämt verkar se det som negativt och nästan som om det vore något fel på en bara för att man inte babblar jämt. Jag är istället sådan att jag lyssnar och tar in omgivningen och det skulle jag faktiskt vilja kalla för att ha social kompetens också istället för att vara den som bara dundrar in utan att ta hänsyn till sin omgivning.

    Tyvärr har jag inga direkta tips till dig. Tycker att du till att börja med ska fråga dig själv om du verkligen vill förändra dig. Tror du måste vilja det själv för att hitta motivationen.


    Ja jag tycker också att det känns som social kompetens att faktiskt LYSSNA på vad andra säger och inte bara babbla om sig själv. Vad skönt att det finns fler som känner såhär. Hur hanterar du när folk är negativa angående att du är lite tyst osv? 

     Jag vill förändras och bli lite mer utåt då jag själv tycker det är ett problem att jag är som jag är liksom, bryr mig alldeles för mycket om hur jag uppfattas och vad folk tycker om mig vilket gör att jag blir så tyst och obekväm. Och att ofta få kvitto på hur man bara är i grupp, och det är "tyst" så blir jag så ledsen att det är det enda som folk verkar se med en. Man är ju så mycket mer? Bara att man inte vågar visa det i grupp. Det skapar lite ilska i mig vilket gör att jag känner att jag måste bevisa mig själv, våga ta för mig mer, du vet. 
  • Anonym (Same)
    Anonym (S) skrev 2020-09-15 14:15:05 följande:

    Ja jag tycker också att det känns som social kompetens att faktiskt LYSSNA på vad andra säger och inte bara babbla om sig själv. Vad skönt att det finns fler som känner såhär. Hur hanterar du när folk är negativa angående att du är lite tyst osv? 

     Jag vill förändras och bli lite mer utåt då jag själv tycker det är ett problem att jag är som jag är liksom, bryr mig alldeles för mycket om hur jag uppfattas och vad folk tycker om mig vilket gör att jag blir så tyst och obekväm. Och att ofta få kvitto på hur man bara är i grupp, och det är "tyst" så blir jag så ledsen att det är det enda som folk verkar se med en. Man är ju så mycket mer? Bara att man inte vågar visa det i grupp. Det skapar lite ilska i mig vilket gör att jag känner att jag måste bevisa mig själv, våga ta för mig mer, du vet. 


    Tycker det är jättesvårt att hantera. Tycker inte heller det är speciellt schysst att andra påpekar att någon är tyst. Vi vet ju redan att vi är tysta liksom?! Skapar en ännu större press kring att man måste vara på ett visst sätt för att accepteras. Som svar brukar jag oftast le lite och säga att jag just nu inte har så mycket att prata om.
  • Anonym (S)
    Anonym (Same) skrev 2020-09-15 14:32:06 följande:

    Tycker det är jättesvårt att hantera. Tycker inte heller det är speciellt schysst att andra påpekar att någon är tyst. Vi vet ju redan att vi är tysta liksom?! Skapar en ännu större press kring att man måste vara på ett visst sätt för att accepteras. Som svar brukar jag oftast le lite och säga att jag just nu inte har så mycket att prata om.


    Ja men precis.. jag har också alltid bara ?tagit? det men man känner sig så utlämnad och lite nedvärderad när någon påpekar något sånt också. Senast igår berätta en nära vän till mig om hur hennes kille tyckte jag var så tyst och att hennes andra vän och han går jättebra ihop för hon är så social osv osv. Jag har pratat själv med hennes kille flera gånger men ändå väljer han att bara se mig som tyst för jag har svårt att ta för mig i grupp. Det var det som triggade mig att skriva detta inlägg igår, för är bara så trött på detta nu typ.. Finns så mycket mer i en människa än en tyst fasad. Som du märker så skapar detta lite ilska hos mig, därför jag känner att jg vill bevisa mig själv etc etc.
  • Anonym (S)
    LuddeLasse skrev 2020-09-15 15:14:10 följande:
    Jag är ju typ likadan. Gick 10 timmar kbt och kör nu på egen hand. Det blir väl sakta bättre och bättre.

    Det viktigaste tycker jag nog är att försöka bryta de negativa tankarna. Jag tror man kan träna bort det genom att vara vaksam på dem. Själv tvingar jag mig att vända tanken till positiv när jag kommer på mig själv. Typ: shit va pinsam jag var ?- vänder jag till, det var jag inte alls, och var jag det så vem bryr sig?

    Katastroftankar i samband med ångest hanterar jag på annat sätt. Då bryter jag tanken så fort jag inser att jag har den och försöker tänka på vad som helst som är förknippat med goda känslor. Är jag ensam slutet jag ögonen och fokuserar på ljuden jag hör runt omkring mig.

    Så egentligen tycker jag kanske att du inte behöver kasta dig ut och bli social på en gång. Jag tror du vinner mer på att sluta kritisera dig själv som person, när du tar åt dig om nån tycker du är tyst så blir det en indirekt kritik mot dig själv. Säger nån nåt så svarar du bara: japp sån är jag! Sen släpper du det och ältar inte mer.

    Om du har en fråga som du inte vågar ställa på ett möte så sitt inte ha ångest över det. Tänk istället, nästa gång ställer jag frågan om jag har en.

    Det är så svårt att förklara hur jag tänker. Dels för att vi antagligen inte har exakt lika problem men jag läser såna otroliga mängder personlig utvecklingslitteratur och tar alla godbitar ur detta. Jag vet att många ser ner på sådan litteratur men jag vältrar mig i det! Ofta som ljudbok när jag motionerar.

    Så fördjupa dig gärna i såna böcker. Mia Thörnblom, Pia Callesen, Henrik Fexeus. Välj det som tilltalar dig!

    Jag upplever att det gör mig säkrare. Särskilt nu när jag verkar lyckats att ställa om min pessimism till en mer optimistisk läggning.

    Kan jag hjälpa eller stötta på nåt sätt så säg till. Jag är ingen expert men tänker oavbrutet på min personliga utveckling. Och det känns som det är först nu när jag närmar mig medelåldern som bitarna börjar falla på plats. Jag började för sent!
    Gud vad intressant att läsa, och tack för det långa svaret! Är sånt jag verkligen behöver veta och lära mig typ. 
     När jag tänkte positivare om mig själv för runt 1,5 år sen så märkte jag också att det gjorde mycket gott med min personlighet. Men det är svårt att hålla kvar den där positiviteten, man typ glömmer bort och kommer av sig. Men ska absolut försöka såklart.
     Jaa tyvärr så tar jag rätt illa vid mig när någon påpekar att man är tyst eller att någon annan sagt så om en, det blir som ett kvitto på att jag inte duger och att jag borde ändra mig, och att hur mycket jag än vill eller försöker ibland så går det ändå inte typ. Jag blir väldigt ledsen och arg på mig själv att jag inte är som jag vill typ, inte kan det så många andra verkar kunna. 
     
     Men det är i vilket fall jätteskönt att veta att man inte är ensam om det, att det är fler som kämpar. <3
Svar på tråden Hur våga ta för sig mer