Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Varför tar män till våld oftare än kvinnor?

Anonym (Olivia) skrev 2020-09-15 14:21:47 följande:

Ja varför är män överrepresenterade när det gäller mord, misshandel, och våldtäkter? Varför kan män inte prata igenom saker istället som oss kvinnor?

Är det för att det ses som tufft och coolt och naturligt för män att slåss? När pojkar slåss när de är barn får de höra "Äsch så gjorde jag med som liten grabb"?

1) För att män är större och starkare än kvinnor och det är självklart att kvinnor då hellre kommer hitta andra sätt att jävlas på än fysisk våld men det betyder på inget sätt att deras sätt att jävlas är bättre. Att mobba/frysa ut någon i 2 år är inte bättre än att ge någon en smäll, snarare sätter mobbing/utfrysning betydligt djupare spår än en smäll.

2) För att våra kroppar är byggda för att tåla våld och därmed är vi förmodligen oxå mer benägna till våld. De män som helt saknade aggressivitet dog ut och förde inte sina gener vidare.

Att våld glorifieras är givetvis fel, men att sätta kvinnligt beteende som norm för båda könen är precis lika fel för vi är inte lika och kommer aldrig bli det.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-16 13:42:08 följande:
    Snacka om att skuldbelägga offret.

När första slaget kommer är många redan psykiskt nedbrytna. Och/eller gifta. Och/eller redan har barn.

Sen tror du att det är de män som utåt ses som "bad boys" som är värst? Oftast är det dom som ingen ingen någonsin skulle misstänka som är värst.
    Sant, så är det ofta men inte alltid. Viss väljer helt klart medvetet idioter till killa för att sen sitta och beklaga sig över hur illa det gick, det finns ett tydligt mönster i hur de väljer. Ofta är det trasiga människor som har dålig självkänsla men det finns alltid ett eget ansvar för vad man väljer att utsätta sig för.

Ja det stämmer att inte bara badboys beter sig som svin. dock ger ju en persons livsstil ett hum om vad för slags person det är. En kille som suttit inne för misshandel eller mord är kanske inte världens snällaste kille, inte ens innerst inne och det är nog bäst att undvika ett förhållande med en sån person. En kriminell snubbe är förmodligen inte den pålitligaste i världen... etc, etc. 
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-09-17 10:09:27 följande:
    För att fenomen som är socialt accepterade kommer ske mer. Folk försöker i allmänhet låta bli att göra sådant som inte är accepterat.
    pyssel skrev 2020-09-17 06:14:14 följande:
    Varför tror du att män t.ex knuffar mindre? Vad är det som får dig att tro att män använder våld mer sällan och inte använder hela skalan?
    Det står ju i inlägget du citerade precis ovan och i den förklaring jag gör här ovan i det här inlägget. Jag har aldrig sagt att de inte använder hela skalan.Japp, sexuellt våld är överrepresenterat bland män och det räknas inte i många av de här studierna eftersom det inte är det de försöker mäta. En annan kritik av självrapportering är också att socialt accepterat våld troligen inte rapporteras. Dvs, om en kvinna slår sin partner och båda anser att det "Är ok." eftersom det är socialt accepterat så kommer det nog inte rapporteras.
    Och även de som skulle vilja anmäla det kommer dra sig för det för att de misstänker att de kommer bli hånade.

• Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 11:46:24 följande:
    Eller så kan du bara svara på frågan?

Hur undviker man våldsamma partners?
    En bra början är ju kanske att undvika partners som har en sån historia?
    Givetvis förutsätter det att man vet, men det är iaf en bra början?

Det blir ju lite dumt att medvetet välja ett förhållande med en person man vet är våldsbenägen men inbilla sig att de bara gäller andra, (mig skulle hen aldrig göra så mot) och sen beklaga sig när det visar sig att personen är våldsam, eller hur?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 13:03:48 följande:
    Ja visst. Som har du läst min text så visste inte jag om det. Det fanns ingenting som pekade mot att han skulle va våldsam. Att jag tog upp hans nya fru handlar om att även om hon belv varnad så trodde hon inte på det för hon hade inte upplevt det och det syndens inget utåt, i de flestas ögon är han perfekt. Just min poäng, svårt att undvika något man inte kan se.
    Jo, som sagt, man kan bara göra ett medvetet val om man vet. Om du inte visste så kunde du ju inte göra ett val. Men vi pratar ju inte bara om dig och dina erfarenheter, vi pratar generellt. Och generellt sett kan det ju kanske vara en bra idé att undvika ett förhållande med Gurra som precis muckat från kumla anstalten,eller hur?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 15:19:56 följande:
    Problemet är ju att I de flesta fall kan man inte se att personen en dag kommer att slå dig.
    Sant men en persons livsstil och historik kan ju ge en hint.... 
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-09-17 16:23:52 följande:
    Och hur ska du får reda på den historian? Tror du män skryter om hur de slår sin tidigare partner till potentiella nya partners?
    Förmodligen inte, dock behöver ju inte personen gå omkring med en t-shirt som det står "kvinnomisshandlare" på för att man kanske ska ana att detta är nog bäst att undvika... den där gulliga killen som dessutom är gängledare borde ju få någon varningsklocka att ringa?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 18:27:57 följande:
    Men snälla. Du tror inte att helt vanliga ostraffade människor som jobbar på kontor eller säljer elektronik kan misshandla sina partner?
    Men snälla, varför fortsätter du att tjata om ostraffade människor man inte har anledning att misstänka något sånt om när det redan påpekats flera ggr att JA såna går inte att undvika men det GÅR att undvika såna man vet har en historia av våld?
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-09-17 16:42:36 följande:
    Alltså, no offence, men du verkar ha en väldigt naiv och stereotyp bild av vem en kvinnomisshandlare är. Verkligheten är mycket mer nyanserad än så.
    Alltså, no offence, men du verkar undvika raka frågor genom att prata om mig. Varför svara du inte på frågan istället?

Är det så smart att ha ett förhållande med någon som har en historia av våld?
    På vilket sätt menar du att det är "nyanserat" att ha ett förhållande med någon som har en historia av våld?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-18 06:59:00 följande:
    Men det är ju precis det jag har sagt! Folk säger att man ska undvika våldsamma människor, man ska lämna efter första slaget. Det är inte så lätt. Man kan oftast inte se att människor är våldsamma, att lämna efter första slaget kan vara livsfarligt. Så att säga "unvik våldsamma människor" hjälper ingenting. Så vad ska man göra istället? Hur ska vi lösa problemet?
    Nu undviker du frågan igen....

Om du blir ihop med en kille som VET har en våldsam historia, tex suttit inne för misshandel eller är andra otrevliga saker, är det verkligen så smart? Och är det då så förvånande om han sen är våldsam även mot dig?

Förstår absolut att det är svårt, men bara för att saker är svåra så betyder väl inte det att man kan helt avsäga sig sitt eget ansvar för sitt eget välmående?

På vilket sätt menar du att säga att man ska undvika UPPENBART våldsamma människor inte hjälper? 

Givetvis löser inte det alla fall, men det hjälper garanterat de fall där personen är uppenbart våldsam.
Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?