• Bjoer

    Varför tar män till våld oftare än kvinnor?

    pyssel skrev 2020-09-17 18:58:10 följande:
    ViNR är vanligtvis inget som sker för öppen ridå, utom i klansystem på begränsade platser i samhällen utan acceptans, eller samhällen där den utsatta står utan rättsligt skydd. Så social acceptans i västerländska samhällen, som du använder som stöd för din tes, är en sanning med modifikation för något som oftast sker i hemmets vrå, dolt.

    Jo, sexuellt våld räknas och rapporteras i flertalet av studierna. Jag skrev att det bortses från det sexuella våldet i nyhetsrapporteringen, med studierna som källa, trots att studierna visst rapporterat sexuellt våld.
    Att det sker bakom lyckta dörrar spelar inte så stor roll. Vad som är socíalt accepterat styr ditt beteende även när inte samhället ser på. Många män tycker helt enkelt det är fel att slå en kvinna men förhållandevis ok att slå en man. Varför? Jo, för att det är vad som är socialt accepterat beteende. Socialt accepterat påverkar din känsla för rätt och fel.

    Om sexuellt våld ÄR med i rapporterna och de rapporterar liknande siffror för könen så är det ju ännu tydligare tecken på att män inte är överrepresenterade när det kommer till våld i parrelationer.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-17 23:31:28 följande:
    Alltså, no offence, men du verkar undvika raka frågor genom att prata om mig. Varför svara du inte på frågan istället?

    Är det så smart att ha ett förhållande med någon som har en historia av våld?
    På vilket sätt menar du att det är "nyanserat" att ha ett förhållande med någon som har en historia av våld?
    Vilken fråga? Det enda som var i inlägget jag citerade var en halvt retorisk fråga om gulliga gängledare.

    De frågor du ställer här är irrelevanta om de inte går att ta reda på den informationen om de flesta människor. Förstår du inte att det är det som är problemet? Du kan inte undvika våldsamma män om du inte vet vilka män som är våldsamma. Så hur bra tips är det då egentligen med "Men undvik bara våldsamma män så slipper du bli misshandlad!"? Ärligt?
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-18 10:33:24 följande:
    Det blir inte irrelevant för att du inte tycker det passar dig.

    ATT det finns kvinnor som medvetet väljer att ha ett förhållande med män som de VET har en våldsam historia är fakta. Att du sen inte riktigt vill kännas vid det och bara vill prata om de fall man inte vet om det betyder inte att det är irrelevant, det betyder att du väljer att bortse ifrån det.

    Dessutom sitter du nu och förvanskar det jag skrivit för att bättre passa dina påståenden. Jag har inte skrivit "undvik våldsamma män" för det är självklart att man inte alltid kan veta vilka som är våldsamma. Det jag däremot har skrivit är "undvik män med en våldsam historia" för då VET man att personen är våldsam.

    Så om du för en liten stund kan sluta slingra dig och för förvanska saker och svara på rakt istället....

    Är det så smart att ha ett förhållande med något man VET har en våldsam historia?

    Är det förvånande om personen sen visar sig vara våldsam även mot dig?
    Du påstår ju i det här inlägget att har de en våldsam historia så VET man att personen är våldsam. Vilket ju inte stämmer. Det förutsätter nämligen att man vet om personens historia. I hur många fall vet kvinnan i förväg om mannens våldsamma historia?

    Lol, jag har inte slingrat mig, jag har försökt fokusera på det som är relevant. Nej, det är inte smart att vara med någon man vet har en våldsam historia, men det är ingen som har sagt emot det så jag förstår inte varför du tjatar om det? Det som har sagts är att det inte är en speciellt produktiv inställning om man vill lösa problemet.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-18 10:52:22 följande:
    Det är väl uppenbart att du slingrar dig.. frågorna jag ställ är inte det minsta komplicerade... hur svårt kan det vara att svara på dem istället för att babbla på om relevans...och hur många fall.

    Det spelar väl ingen som helt roll hur många fall det är, frågan är relevant oavsett om det är ett fall eller 1000. Är det så smart att ha ett förhållande med något man VET har en våldsam historia?
    Jo, det spelar roll hur många fall det är. Om det är ett fall av hundra tusen så har du i praktiken inte kommer närmare en lösning men om det gäller 75% av fallen så hjälper det ju. Så hur många fall är det? Eller tänker du..., slingra dig?
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-18 11:30:27 följande:
    Ja, men om jag nu ställer en fråga kring just övriga 25% av fallen varför sitter du då och snackar bort det istället för svara på frågan? Är det du som avgör vilka fall man får diskutera och vilka man inte får diskutera?

    LOL, Snyggt försök att vända på det. Jag har valt att ställa en fråga kring ett specifikt fall (då man vet att personen har en våldsam historia). Men istället för att svara på det börjar babbla om relevans och hur vanligt det är och ge dig själv rätten att bestämma vilka fall som får diskuteras och vilka som inte får det, basera på ditt eget tycke... dvs du undviker att svara på frågan och snackar bort det med irrelevant pladder. Så ja det är du som slingra dig, inte jag.

    När du svarat på min fråga kring det specifika fallet jag tog upp kan jag absolut svara på dina frågor kring övriga fall som du hellre känner för att prata om.
    Jag svarade på din fråga för typ 10 inlägg sedan, även om den troligen saknar relevans. Men det är ju uppenbart att du antingen inte läser eller inte förstår mina inlägg eftersom du skriver "övriga 25%". Jag har t.ex. aldrig sagt vad man får och inte får diskutera. eller vem som får det.
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-18 11:34:39 följande:
    Det är fortfarande inte du som avgör vilka fall man får diskutera eller inte. 
    Vilket jag aldrig påstått.
  • Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-18 20:02:28 följande:
    Det stöder inte ditt påstående att kvinnor misshandlar mer än män. Din gissning ger liksom inget belägg för att kvinnor är våldsammare mot sina partners än män. Inte heller att mörkertalet skulle vara större för slagna män än kvinnor. Det finns fler faktorer än större social skam för män, utifrån manlighetsideal, som påverkar könsbundna mörkertal - För kvinnor handlar social skam, och därmed mörkertalens påverkan, framförallt om hemmavarande barn OCH den uppenbara risken att förlora dessa. Och så finns denna skam: "Jag har valt ännu en misshandlare", när det upprepas. Så social acceptans eller skam att misshandla och misshandlas hos könen handlar inte om EN sak eller EN skillnad.

    Sexuellt våld ÄR även det våld, var poängen. Vidare att det alltså INTE var liknande siffror för sexuellt våld. Varför man kan fundera vidare över vilket som visst hade högst nyhetsvärde men samtidigt blev någon halvsanning efter halvrapporteringen i media.
    Det ensamt är inte ett belägg, nej. Däremot ger det stöd till tesen.

    Hur så?
  • Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-21 22:32:46 följande:
    Jaså, hur ger det stöd?
    Socialt accepterade beteenden hämmas inte och socialt oaccpeterade beteenden hämmas. Att en kvinna slår en man är mer eller mindre socialt accepterat medan att en man slår en kvinna är extremt socialt oaccepterat. Alltså kommer manligt våld mot kvinnor hämmas mer av sociala strukturer än kvinnligt våld mot män.

    Dvs, stöd för tesen.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-22 10:49:47 följande:
    Och jag har redan förklarat för dig 10 ggr att om du tycker det saknar relevans för att de enligt dig är så få fall så betyder inte det att fallen ändå inte kan tas upp som saker man bör undvika ÄVEN om de enligt dig inte är så vanliga.

    Dessutom är det direkt felaktigt att påstå att det saknar relevans eftersom exemplet lades fram på en fråga som handlade om vilka slags män man ska undvika. Alltså spelar vanligheten ingen som helst roll, det är fortfarande något man bör undvika.
    Jag förstår inte varför du skriver det här. Ingen har sagt vad du får eller inte får ta upp.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-22 11:27:34 följande:
    Och jag förstår inte varför du gnäller om relevans och vanlighet på ett enkelt exempel på relationer man bär undvika.
    För att, som andra också har påpekat, exemplet används som någon slags universallösning på partnervåld när det i verkligheten är en i sammanhanget verkningslös approach eftersom det handlar om relativt få fall. Något som du förövrigt sa att du skulle komma med siffror på.
  • Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-22 12:34:59 följande:
    Hur förklarar du då omfattningen och allvarsgraden av mäns våld mot kvinnor?
    Att ett beteende hämmas betyder inte att det slutar existera. Våldtäkt är t.ex. ett stort problem. Det skulle garanterat vara större om det var socialt accepterat.

    Notera också att en tes kan ha stöd utan att nödvändigtvis vara sann. Som du själv påpekat tidigare, det är fler faktorer än detta som spelar roll. Men skillnaden i social acceptans vad gäller partnervåld stöder tesen att kvinnor oftare slår män än tvärt om.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-22 15:41:54 följande:
    Och vem har snackat om universal lösningar? 
    Att lägga fram ett eller flera exempel på saker man bör undvika har ju inte ett dugg med universallösningar att göra. Om du hellre vill snacka universallösningar så får du väl göra det, men det innebär inte att exemplen på saker man bör undvika inte är relevanta för saker man bör undvika.

    Jag tänker inte komma med några siffror öht på ditt spånande om irrelevans. Vill du prata universallösningar så kan vi absolut göra det, men då vill jag att du svarar på min fråga innan jag svarar på dina eftersom jag trotts allt ställde den före dig ;)

    Är det så smart att ha ett förhållande med någon man vet har ett våldsamt förflutet?
    Den som startade subtråden.

    "Statistiken över mäns våld mot kvinnor skulle sjunka om fler kvinnor gav fan i/lämnar våldsamma män."

    Det här är ett klassiskt svepande uttalande om att problemet i stort skulle lösas, eller iaf. bli signifikant mindre om bara kvinnor "gav fan i våldsamma män." Något som du har lovat att komma med siffror på. När kommer de?

    Angående din fråga, från inlägg #121: "
    Nej, det är inte smart att vara med någon man vet har en våldsam historia,..."

    Dvs, 25 inlägg sedan. Du vet, det blir lite lättare att föra en diskussion om man faktiskt läser inläggen från de man diskuterar med.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-22 17:39:39 följande:
    Och vad har det med denna tråd och frågeställningen "dessa typer av män ska man undvika" att göra?

    Bara för att folk missbrukar saker betyder väl inte det att hela det ämnet är förbjudet att prata om? Folk missbrukar alkohol och tobak med, ska man då inte få prata om alkohol eller tobak?

    Du drar väldigt långsökta paralleller.

    Du vet att det blir lite lättare att föra en diskussion om man håller sig till frågeställningen subdiskussionen handlar om och inte drar in andra trådar och egna slutsatser man dragit kring det.  
    Alltså, hela det här inlägget är ett enda stort "Goddag yxskaft.". Tack, men nej tack.
  • Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-22 18:45:25 följande:
    Premisserna du väljer ut stöder att kvinnor slår. Men underlaget stöder verkligen inte "slår oftare", om du vill föra en seriös diskussion som inkluderar mer än en slutledning som har bäring/är sann endast för att du exkluderar alla andra antaganden än det du valt ut. Jag uppfattade först att du ville diskutera partnervåld, inte vetenskapsfilosofi och metod där slutledningen är logisk men säger väldigt lite om den är sann.
    Jag förstår inte riktigt invändningen. Det har i tråden tagits upp flera faktorer. Om du ifrågasätter att den här faktorn stöder tesen och jag försöker förklara varför den gör det så blir det ju en vetenskapsfilosofisk sidodiskussion. Det är ju en konsekvens av ditt ifrågasättande.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-23 09:46:27 följande:
    Eller hur. Jag tycker det är betydligt mer idiotiskt att ägna 10 inlägg åt att försöka snacka bort en enkel fråga istället för att bara besvara den.

    Bra då vet vi att du inte vill svara på frågan och kan lägga ner denna idiotiska diskussion.
    Men lol! Jag besvarade ju frågan för 30 inlägg sedan. Jag citerade till och med mitt svar åt dig och skrev i klartext i vilket inlägg du kunde läsa det. Ändå påstår du att jag "inte vill svara på frågan". Jag funderade tidigare på om du bara trollade men nu är jag säker. Patetiskt alltså...
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-23 11:13:32 följande:
    Jasså? Var någonstans har du svarat på den? Det enda jag sett hittills är en jävla massa gnäll på frågan i sig med en massa argument om relevans och ovanlighet, men inte ett enda svar på själva fråga.... 

    Var har du svarat på: Är det så smart att ha ett förhållande med någon som har en historia av våldsamt beteende?
    Du vet, det är i det här läget man kanske bör läsa igenom tråden och inläggen i den en gång till innan man skriver sitt nästa inlägg så man inte gör bort sig ännu mer. Tips inför framtiden!

    Det här är det sista svaret jag kommer göra på dina inlägg. Lycka till framöver!
  • Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-23 13:47:09 följande:
    Givetvis ifrågasätter jag det du påstår då du behöver bortse från övriga faktorer för att komma fram till det du gör/tror. Så varför bortser du från övriga faktorer?
    Jag bortser inte från övriga faktorer. Varför tror du det?
Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?