• Tue 15 Sep 2020 14:52
    798 visningar
    7 svar
    -1
    7
    798

    Extremt snål

    Hej jag har en pojkvän som är bra på alla vis men det finns bara en sak jag stör mig på. Han är så extremt snål. Han är 19 och jag 18
    Vi har varit ihop i 4 månader och han har inte bjudit mig en enda gång när vi ätit ute för sina egna pengar.
    jag har bjudit honom en gång på en fika när vi varit ute. Jag och min familj har gett honom saker för ungefär 150 kr medans han har gett mig saker för typ 25 kr. Väldigt generöst. Det har gjort att jag inte heller har lust att ge honom så mycket. 
    Någon gång påstod han att jag kunde betala min fika själv för hans familj minsann hade bjudit mig på mat för deras pengar.
    Sen när jag var på en resa i somras frågade han mig ifall jag hade köpt en present till honom men han hade inte själv köpt något till mig.
    Sedan ganska nyligen skulle gick vi ut och åt. Vi betalade var för sig. Väl hemma hos honom frågade hans föräldrar om han bjöd mig då han sa nej. Då gav tydligen hans föräldrar pengar som han skulle betala Bådas mat för. Där blev jag besviken när struntat i att betala nät han skulle det och nämde inte ens det för mig. Efter det har inte jag eller min familj lust att bjuda honom på mat ute. Är det någon mer i liknande situation. Kommentera hur ni skulle gjort.

  • Svar på tråden Extremt snål
  • Anonym (Hmmm)
    Tue 15 Sep 2020 14:57
    #1

    Har ni egna jobb? Det brukar förändra saker och ting.

    Jag och min kille delar på allting, vi har varit ihop i 8 år, sen jag var 21. Då hade vi båda jobb och handlade ihop och betalade varsin fika. Han har såklart bjudit mig på restaurang många gånger och betalat också men generellt sätt så har vi betalat för det vi själva ska ha.

    Gillar däremot inte att han förväntar sig en present men inte har köpt någon själv. Jag hade försökt att prata med honom om förväntningar som du har och kör en öppen kommunikation helt enkelt! 

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 15 Sep 2020 15:07
    #2
    +1

    150:- är inte "väldigt generöst", det är lika snålt som 25:- så där är ni lika. Har man varit ihop i fyra månader är det ju inte som man siktar på gemensam ekonomi direkt, ni känner knappt ens varandra än.

    Däremot otroligt snålt att inte vilja bjuda för att hans familj bjudit på middag, urdum bortförklaring. Och ännu snålare att han inte bjöd när han till o med fick pengar för att kunna göra det!

    Det enda jag kan säga är att det finns bättre skitstövlar där ute än den där. Slösa inte mer av din tid på honom.

  • Anonym (snål pojkvä­n)
    Tue 15 Sep 2020 15:10
    #3
    Anonym (Hmmm) skrev 2020-09-15 14:57:45 följande:

    Har ni egna jobb? Det brukar förändra saker och ting.

    Jag och min kille delar på allting, vi har varit ihop i 8 år, sen jag var 21. Då hade vi båda jobb och handlade ihop och betalade varsin fika. Han har såklart bjudit mig på restaurang många gånger och betalat också men generellt sätt så har vi betalat för det vi själva ska ha.

    Gillar däremot inte att han förväntar sig en present men inte har köpt någon själv. Jag hade försökt att prata med honom om förväntningar som du har och kör en öppen kommunikation helt enkelt! 


    Nej vi båda går på gymnasiet och bor hemma. Vi får lite fickpengar varje månad.

    Vi har faktiskt pratat ibland om det men han säger att han tycker det är onödigt att bjuda och heller använder de pengarna till något annat. Han sa även att han bjuder mig om jag bjuder honom. Men enligt tradition brukar ju killen bjuda först men jag hade inte heller haft något emot att bjuda ibland om han gjorde det
  • Anonym (snål pojkvä­n)
    Tue 15 Sep 2020 15:13
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-15 15:07:37 följande:

    150:- är inte "väldigt generöst", det är lika snålt som 25:- så där är ni lika. Har man varit ihop i fyra månader är det ju inte som man siktar på gemensam ekonomi direkt, ni känner knappt ens varandra än.

    Däremot otroligt snålt att inte vilja bjuda för att hans familj bjudit på middag, urdum bortförklaring. Och ännu snålare att han inte bjöd när han till o med fick pengar för att kunna göra det!

    Det enda jag kan säga är att det finns bättre skitstövlar där ute än den där. Slösa inte mer av din tid på honom.


    Jag kan säga att hade han gett mig mer än för 25 kr han min summa också kommit upp i högre antal.

    Håller med
    Tänkte också lite så. Blir avundsjuk när jag ser andra ge massa fint till sina partner men sällan vi 
  • Anonym (Hmmm)
    Tue 15 Sep 2020 15:29
    #5
    Anonym (snål pojkvän) skrev 2020-09-15 15:10:01 följande:
    Nej vi båda går på gymnasiet och bor hemma. Vi får lite fickpengar varje månad.

    Vi har faktiskt pratat ibland om det men han säger att han tycker det är onödigt att bjuda och heller använder de pengarna till något annat. Han sa även att han bjuder mig om jag bjuder honom. Men enligt tradition brukar ju killen bjuda först men jag hade inte heller haft något emot att bjuda ibland om han gjorde det
    Jag tror att det kommer att förändras när ni båda får jobb och egna pengar. Jag var också snål när jag bodde hemma, man var ju tvungen att hushålla på så lite. I Sverige brukar man dela om man är ett par, i andra länder/kulturer så kan det vara annorlunda. 

    Min kille var ganska "snål" när vi träffades för han hade dålig lön och inte så mycket pengar att röra sig med, idag tjänar han bra och han är SÅ generös mot mig. Så det kan helt enkelt handla om att han inte har pengar. Men kärlek sitter inte i pengar eller vad man ger eller får, det är också viktigt att komma ihåg.
  • Anonym (snål pojkvä­n)
    Tue 15 Sep 2020 17:46
    #6
    Anonym (Hmmm) skrev 2020-09-15 15:29:26 följande:
    Jag tror att det kommer att förändras när ni båda får jobb och egna pengar. Jag var också snål när jag bodde hemma, man var ju tvungen att hushålla på så lite. I Sverige brukar man dela om man är ett par, i andra länder/kulturer så kan det vara annorlunda. 

    Min kille var ganska "snål" när vi träffades för han hade dålig lön och inte så mycket pengar att röra sig med, idag tjänar han bra och han är SÅ generös mot mig. Så det kan helt enkelt handla om att han inte har pengar. Men kärlek sitter inte i pengar eller vad man ger eller får, det är också viktigt att komma ihåg.
    Han har råd för han kan tydligen köpa godis och fika flera gånger i veckan. Han använder inte pengarna till så mycket men det verkar handla mer om vad han vill lägga sina pengar på och då är det tydligen onödigt att lägga det på mig. 
  • Anonym (Hmmm)
    Tue 15 Sep 2020 19:39
    #7
    Anonym (snål pojkvän) skrev 2020-09-15 17:46:36 följande:
    Han har råd för han kan tydligen köpa godis och fika flera gånger i veckan. Han använder inte pengarna till så mycket men det verkar handla mer om vad han vill lägga sina pengar på och då är det tydligen onödigt att lägga det på mig. 
    Men med tanke på hans begränsade "månadspengs"-budget så tycker jag inte riktigt att det är rimligt att du ska förvänta dig att han ska avstå godis eller något annat som han vill ha för att betala din fika eller mat. Du har ju en egen månadspeng och kan använda den. Tänk om det hade varit ombytta roller och han störde sig på att du köpte en dyr tröja istället för att lägga de pengarna på honom. När ni har en sådan begränsad budget så tycker jag att han agerar ganska sunt och ansvarigt genom att tänka på sina behov först, annars kommer det sluta med att han får låna pengar för att ha råd med sina "behov" sen. 

    Som jag skrev innan så är pengar inte kärlek, om du tycker om honom som pojkvän och ni har en bra relation så hade jag aldrig låtit detta påverka något. Låt han betala för sitt och du för ditt, när ni köper presenter så kan ni bestämma att ni ska köpa för en viss summa till varandra så blir det inga sura miner där heller.
Svar på tråden Extremt snål