• Anonym (Ledse­n)
    Tue 15 Sep 2020 17:07
    549 visningar
    5 svar
    5
    549

    Upprepade missfall - utredning?

    Hej!

    Jag har nu under ganska precis fått tre missfall på raken. Alla missfall har varit mycket tidiga, före v 6 och jag har inte behövt skrapas eller så. Har haft oskyddat sex hela året och prickat ÄL (ja tror vi iallafall!) varje månad. Vid första missfallet, som konstaterades via VUL, sade gyn att jag var sååå otroligt fertil. Yeah riggat.

    Hur som helst. Jag fyller 32 år i höst, har tre barn sedan innan som nu är 11, 9 och 6 år gamla. Samma partner fortfarande.

    Blivit erbjuden utredning... men är osäker. Vad innebär en sådan utredning egentligen? Någon som gått igenom det och kan berätta?

  • Svar på tråden Upprepade missfall - utredning?
  • Tue 15 Sep 2020 19:00
    #1

    Tycker du först ska se om du har sköldkörtel problem...

    Annars får ju mannen lämna spärma i en burk och du lämna lite blod och kontroll av ägg... Så klart du ska göra det... Men kolla först sköldkörtel (läs om det på nätet). Mitt TSH låg inom referens och blev inte gravid... Börja med levaxin 6 v senare gravid...

    Lycka till

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Tue 15 Sep 2020 19:27
    #2

    Jag har problem med sköldkörteln, det var så det hela började. Fick missfall, därefter en postpartumtyreotoxidos (puh, giftstruma kopplar till graviditetshormonerna). Ätit levaxin sedan dess men enligt mig för låg dos, mått skit. Bra värden enligt endokrinolog men har på eget bevåg ökat dosen sen ca två månader - mår så mycket bättre!! Men ändå missfall denna månaden. :(

  • Tue 15 Sep 2020 21:21
    #3
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-09-15 19:27:13 följande:

    Jag har problem med sköldkörteln, det var så det hela började. Fick missfall, därefter en postpartumtyreotoxidos (puh, giftstruma kopplar till graviditetshormonerna). Ätit levaxin sedan dess men enligt mig för låg dos, mått skit. Bra värden enligt endokrinolog men har på eget bevåg ökat dosen sen ca två månader - mår så mycket bättre!! Men ändå missfall denna månaden. :(


    Inge kul :(. Men vad har du för Tsh nu? Nu verkar du ha överfunktion av sköldkörteln? Jag hade underfuktion... Enligt läkarna så var värdena bra... Det vara bara en slump att jag fick levaxin...
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 09:10
    #4
    Bullen2015 skrev 2020-09-15 21:21:26 följande:

    Inge kul :(. Men vad har du för Tsh nu? Nu verkar du ha överfunktion av sköldkörteln? Jag hade underfuktion... Enligt läkarna så var värdena bra... Det vara bara en slump att jag fick levaxin...


    Först hade jag överfunktion/hyper, hela sköldkörteln tömde ut sitt förråd av hormon. Nu har jag underfunktion och tror mitt senaste tsh låg på 2,5 någonstans. Minns inte riktigt... ?Bra? enligt endokrin men jag mådde verkligen skit... läser ju överallt att tsh ska ligga pressat om man vill bli gravid men läkarna verkar inte hålla med.
  • Wed 16 Sep 2020 16:32
    #5
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-09-16 09:10:24 följande:

    Först hade jag överfunktion/hyper, hela sköldkörteln tömde ut sitt förråd av hormon. Nu har jag underfunktion och tror mitt senaste tsh låg på 2,5 någonstans. Minns inte riktigt... ?Bra? enligt endokrin men jag mådde verkligen skit... läser ju överallt att tsh ska ligga pressat om man vill bli gravid men läkarna verkar inte hålla med.


    När jag börja med Levaxin låg jag på ett TSH 2.9 och mådde riktigt dåligt... Jag försökte hålla TSH under 2 hela graviditeten.... Jag tycker du ska få ner det mer... Prata med läkaren och be att få prova... Blir det inte bättre så kan ni stryka det från listan.... Du blir ju gravid, kroppen ska bara kunna hålla kvar det. Fick ett tidigt missfall och sen ett år utan något... Tills jag började med Levaxin....
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-09-16 09:10:24 följande:

    Först hade jag överfunktion/hyper, hela sköldkörteln tömde ut sitt förråd av hormon. Nu har jag underfunktion och tror mitt senaste tsh låg på 2,5 någonstans. Minns inte riktigt... ?Bra? enligt endokrin men jag mådde verkligen skit... läser ju överallt att tsh ska ligga pressat om man vill bli gravid men läkarna verkar inte hålla med.


    När jag börja med Levaxin låg jag på ett TSH 2.9 och mådde riktigt dåligt... Jag försökte hålla TSH under 2 hela graviditeten.... Jag tycker du ska få ner det mer... Prata med läkaren och be att få prova... Blir det inte bättre så kan ni stryka det från listan.... Du blir ju gravid, kroppen ska bara kunna hålla kvar det. Fick ett tidigt missfall och sen ett år utan något... Tills jag började med Levaxin....
Svar på tråden Upprepade missfall - utredning?