• Viola94

    Längtar efter barn så det värker, sambo ej redo

    Som rubriken lyder så längtar jag efter att bli gravid så att det värker i kroppen och det påverkar mig enormt mycket psykiskt. Jag är 26 år, min sambo/m2b är ett år äldre och han känner sig inte redo att skaffa barn än.

    I början av augusti slutade jag med hormonella preventivmedel och gick över till NC, eftersom jag inte alls funkar på hormoner och kopparspiral dödade min sexlust helt.. När vi tog det beslutet sa jag att om det skulle bli en bebis av misstag/slarv så finns inget annat val för mig än att behålla, vilket han helt höll med om.

    Förra veckan hade jag "röda dagar" men det var bara några dagar efter mensen så vi var lite lyxiga och körde avbrutet samlag, vilket alla vet inte är säkert. Jag hade gjort negativa ägglossningstest hela veckan för att hjälpa appen på traven för att få fler gröna dagar, men när jag gjorde ÄL-test senare samma dag var det positivt. Och såklart väcktes ett litet hopp i mig, vilket jag skäms lite för...

    Jag och mim sambo har pratat mycket om det här, och jag vet att hans största oro är att vi skulle förlora barnet, att det skulle vara sjukt, ha en funktionsvariation eller liknande. Han är även rädd att han skulle kunna bli irriterad på mig som gravid, främst eftersom hans enda kompis som fått barn skrämt upp honom rejält med skräckhistorier om hur hans flickvän skrek på honom för att han kom hem med fel glass (haha). Jag själv är såklart också orolig över missfall och såna saker, och att inte kunna bli gravid - men jag ser fram emot resan mer.

    Vi bor i relativt stor lägenhet, tjänar bra och har stabil ekonomi som skulle klara av ett barn (eller tvillingar, som jag har i släkten). Vi letar hus för fullt och planerar att gifta oss inom ett par år. Bor i en småstad med familjerna nära.

    Vill väl kanske bara ventilera lite med er, har inte direkt någon vän att prata om sånt här med..

    Någon i samma situation? Killar som faktiskt kommit över dessa rädslor?

    Jag längtar så mycket efter detta att jag nästan känner mig sviken av min sambo som imte vill än, vilket jag såklart inte visar men det påverkar mig..

    Vad fan gör man med sina känslor när kroppen och själen skriker efter en bebis?

  • Svar på tråden Längtar efter barn så det värker, sambo ej redo
  • Viola94
    Anonym (ebba) skrev 2020-09-16 03:30:09 följande:

    Jag såg till att bli gravid så att han blev tvungen att bli redo. Jag visste att han var redo och att han bara var rädd för att helt och hållet växa upp. Dagens samhälle är uruselt på att rusta män för att bli män och ta ansvar, men ger man männen ansvar så kan de oftast bära det. För oss blev det dubbelt ansvar eftersom att vi fick tvillingar, men mannen undrar ändå så här i efterhand vad det var han var rädd för. 


    Ja men precis så känner jag också - han är ju redo och jag vet att han kommer att bli en underbar pappa. Lite ledsamt att han inte förstår det själv. 


    Jag har verkligen tänkt på att göra som du, men samtidigt är jag lite rädd att jag skulle sakna den här grejen med att liksom säga "nu gör vi det här. Vi provar, vi vill ha ett barn ihop för att du är den bästa personen jag vill".. Kände du så?


    Tack för svaren hittills hörni, värmer att läsa när man känner sig lite ensam i känslorna. 

  • Viola94
    Anonym (K) skrev 2020-09-17 20:08:54 följande:

    Låt det vara. Tjata, ens antyda, är det sämsta du kan göra.


    Fast där tycker jag att du är lite väl fyrkantig - att prata med sin partner är aldrig dåligt! Självklart ska man inte tjata, men att säga att "antyda är det sämsta du kan göra" till en person som längtar efter barn är inte riktigt fair anser jag. 


    Jag måste kunna säga till min sambo att jag längtar efter barn utan att vara rädd att han ska tröttna på mig eller bli arg. Det är min högsta önskan just nu, och det måste han kunna dela även om han inte känner samma sak än. Ens partner ska vara den man kan dela allt med och känna förtroende. 


     


    Snälla ni som skriver - håll en schysst ton i tråden och döm inte varken mig eller varandra. 

  • Viola94

    Fast jag tycker ni springer iväg lite här - jag har aldrig sagt att jag vill lura honom. Jag vill dela detta med honom och därför väntar jag, om än lite motvilligt, på att han blir redo.


    Under tiden vill jag gärna bolla med andra som är eller har varit i samma situation. 

Svar på tråden Längtar efter barn så det värker, sambo ej redo