Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?

Anonym (Klarice) skrev 2020-09-17 02:00:25 följande:

Jag har två barn, en snäll pojke som aldrig slåss utan älskar att vara gosa, läsa och prata. Och en arg lillasyster som slåss, bits, klättrar överallt, river allting. Hon biter gärna storebror, men han slår inte tillbaka.

Jag oroar mig mest för pojken dock eftersom pojkar mest förväntas spela fotboll och inte "får" vara tysta och pluggiga. Är helt enkelt rädd för mobbing och att folk inte ska tycka han är tillräckligt manlig.

Att sprida bilden av att pojkar slåss medan flickor är snälla och söta bidrar till den bilden. Låt min pojke få vara som han är, smart och klurig men lite för snäll för sitt eget bästa.

Försök inte pressa in honom i din fördomsfulla mall för att du en gång träffade en pojke som spottade på dig.

Håller med här.

Har fyra pojkar. En är för liten än för att säga något om. Dock en väldigt lugn bebis.

Min som som är 10 är den lugnaste som jag någonsin mött. Han har på riktigt aldrig varit i konflikt med någon utanför hemmet. Aldrig i förskolan, skolan eller med kompisar på fritiden. Otroligt snäll och lugn likaså alla hans närmaste kompisar.

Har en son som varit sjövild men aldrig tillåtits härja runt. Absolut inte tom i huvudet som du så fint uttrycker det. Tvärtom. Ser inte att det är mer ok för en pojke att vara vild och på något sätt bete sig illa. Har alltid varit där och sagt till/pratat allvar när något hänt. Precis som vi gör med deras vilda syster. Hon är en utmaning som heter duga. Betydligt svårare på många sätt att vara förälder till henne än till pojkarna. Alla har exakt samt regler för hur man beter sig dock.
  • Anonym (L)
    Anonym (Hho) skrev 2020-09-17 05:57:17 följande:

Därför att de pojkarna som är det har mammor som gråter på nätet över att de väntar pojkbarn och inte kan ta hand om sina söner när de växer upp. De får således för lite kärlek och måste härja för att få uppmärksamhet.

Så kan det säkert vara. Skrämmande hur många mammor som beklagar sig över att de inte kommer få någon bra kontakt med bebisen i magen pga att det är en pojke. Klart det inte blir bra när man har en sån rutten inställning innan pojken ens är född. Stackars barn.
  • Anonym (L)
    Jemp skrev 2020-09-17 10:57:59 följande:

Gör de?

"Stökiga" pojkar och flickor bemöts helt olika inom förskola och skola. Det vittnar även många bekanta om, som har "stökiga" flickor.

"Boys will be boys" medan flickor inte ska ta plats, osv.

Jag har mer erfarenheten att tjejer kommer undan med saker som pojkar inte gör. Det vittnar många killar om i skolan.
  • Anonym (L)
    spetshatt skrev 2020-09-17 12:15:13 följande:

Alla vet att pojkbarn är jobbigare, dessutom är mammor/föräldrar till pojkar värre än andra. De låter sina pojkar bete sig hur som helst och sen skyller de på flickor..

Och där tappade du all trovärdighet. Är du bara ute efter att provocera kan du ju i alla fall försöka göra det med lite finess..
Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?