• Anonym (.)
    Thu 17 Sep 2020 15:10
    998 visningar
    20 svar
    20
    998

    Hur skulle du känna om du fick bekräftelse att du var en person som fick någon annan bli rasist?

    Vi utgår ifrån att du kände personen tidigare. Du är medveten över hans ödmjukhet, sympati och kärlek till människor och rättvis inställning m.m.

    Men en dag så har han förändrats. Inte aggressiv men att han byggt upp rasistiska åsikter.

    Du får bekräftelse att det var faktiskt du som var den sista personen som fick honom att få nog och därmed övergick han till sina åsikter.

    Vi säger helt enkelt en person som känner förakt emot specifik folkgrupp. DU tillhör den folkgruppen och du var den sista personen som fick honom att läcka över och gick över till sina åsikter, som sagt.

    Så du var liksom inte den första och enda, utan han har fått bära med sig i omgångar men slutligen fick han nog p.g.a dig. Du kanske råkade göra någonting som du egentligen inte menade. Men det hjälper inte. Han har blivit en rasist.

    Hur skulle du känt? Man kan inte säga att personen är en drama queen just av den anledningen att du har känt personen tidigare, du vet att han är/var ödmjuk, mogen, trevlig och allmänt normal.

  • Svar på tråden Hur skulle du känna om du fick bekräftelse att du var en person som fick någon annan bli rasist?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Thu 17 Sep 2020 15:37
    #2
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-17 15:34:11 följande:

    En trevlig och ödmjuk person blir inte rasist. Så jag skulle absolut inte ta åt mig. Tro mig, jag har mött en del rasister i mitt liv och de har inte blivit rasister pga mig. Det handlar mest om dem själva och deras egna problem i livet.

    Jag representerar inte alla svarta kvinnor i världen, så det vore extremt ointelligent att bli rasist pga vad en enda människa gör. 

    Personligen skulle jag avpollettera den personen och ägna mig åt mitt eget liv istället. Livet kan bli kortare än man tror och jag har inte tid med sådana människor. Han/hon kan vara rasist hur mycket han/hon vill, men personen kan inte vänta sig att jag ska ägna någon energi åt det. 


    Jag skrev i tråden att du inte var den första och enda. Detta har han alltså fått vara med om och om igen, men du var den sista som gjorde att han helt enkelt inte fick nog.

    Vi utgår även ifrån att han var/är ödmjuk innan han vart en rasist.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Thu 17 Sep 2020 17:59
    #9
    Anonym (Vaz) skrev 2020-09-17 17:32:25 följande:

    Jag funderar lite såhär. Att visst kan vissa saker påverka ens syn och känslor. Om jag exempelvis blir slagen av min far som liten och sedan min första och andra pojkvän gör likadant så påverkar detta såklart min syn, tanke och åsikt om män, om än kanske undermedvetet.

    Om jag blir retad av tio olika personer och alla dem var blonda så är det inte så konstigt om detta påverkar min syn av blonda.

    Vi människor funkar ju så att vi kopplar ihop minnen och händelser.

    Sen tänker jag att du personligen kanske sa en liten sak som andra gjort före dig och att han då klumpar ihop dig med andra som gjort det. Det är inte konstigt. Men det ligger inte på dig utan på hans upplevelser.

    Nu handlar detta om en allvarlig sak som rasism och det ligger säkert en hel del i att personen fått dessa åsikter, det är tråkigt men inte ditt fel. Det är större än så. Möjligtvis kanske han får uppleva annat som får han att ändra åsikter.

    Men som sagt, om jag blir biten av en hund så kan jag utveckla rädsla för hundar, det är mekanismen bakom som skapar synen på att kanske gör andra hundar så med.

    Då får man jobba på det och försöka tänka lite rationellt.

    Hänger du med hur jag tänker?


    Jag hänger med dina tankar och det är lite så jag tänker också och blev nyfiken hur andra skulle känt sig. Men det är just så jag tänker precis så som du formulerat i din text.

    Men hur skulle du själv känt dig om du fick det bekräftat att du var orsaken till att personen bara i princip sa för sig själv: ''Nu orkar jag inte mer. Nu är jag en rasist!''.

    Även om det skedde medvetet eller undermedvetet. Men du fick bekräftelse att du var den absoluta sista personen som fick människa att bara helt enkelt ha sina åsikter. Tidigare har han varit tolerant.
    Anonym (Hmmm...dåligt samvete?) skrev 2020-09-17 17:32:25 följande:

    Om jag var orsaken till att någon blev rasist. Jag är adopterad från afrika så jag kan tänka mig in i situationen...så kan jag tänka mig att jag måste ha gjort något helt överjävligt mot den personen eftersom denne numera blivit rasist pga mig.

    Vad kan jag ha gjort som orsakat detta? Jag har själv haft lite rasistiska känslor mot mitt eget folkslag pga en del dåliga erfarenheter. Misshandel, rån, hot och våldtäktsförsök blev jag utsatt för en gång av svarta män, då hade jag en del rasistiska tankar efteråt. Så jag tänker mig att jag måste ha gjort något motsvarande för att jag skall skapa detta hos mitt offer.

    Så jag hade haft dåligt samvete pga vad jag utsatt personen för om det är jag som orsakat rasismen hos denne. Man skall inte råna, misshandla och våldta någon vilket jag misstänker att jag gjort om jag personligen är orsaken.


    Dålig samvete. Så tänker jag också. Man kanske borde ha dålig samvete? Vad kan man ha gjort som fick människan att bara känna att denne inte orkar och så har den rasistisk inställning mot en folkgrupp. Man får bekräftelse både att man var den siste som människan helt enkelt slutade med sin toleranta inställning och även bekräftelse vad man har gjort. Man kanske egentligen inte menade något elakt, men man råkade göra en handling som sårade personen rejält i alla fall. Och så får man som sagt, bekräftelse där den människan numera är en rasist p.g.a dig.

    Hur skulle man känt? Hur tänker man?
    För man vet att personen är/var väldigt snäll och ödmjuk innan.
    mari123 skrev 2020-09-17 17:40:34 följande:
    Så du tänker att det är en MER allvarlig sak att vara/bli rasist av olika anledningar....än att efter att ha blivit slagen av sin svenske far och bröder får en lite skruvad syn på män?


    Jag tror personen tog det som ett exempel. Personen syftade väl på att om man bli behandlad från mycket tidig ålder och sedan fortsätter det. SÅ kanske man har en vis inställning på män. Eller en folkgrupp o.s.v.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sat 2 Jan 2021 19:42
    #18
    Anonym (S) skrev 2020-09-18 05:09:40 följande:

    Om mitt beteende tolkades som representativt för min hudfärg och inte för min person hade personen uppenbarligen redan rasistiska tendenser sen innan. Jag tycker därför hela frågeställningen är bisarr.


    Anonym (S) skrev 2020-09-18 05:58:10 följande:
    Tyvärr går det ju inte att ändra i inlägg, men rasistisk företsällningsvärd är väl bättre ordval än rasistiska tendenser.

    Inte bara du som enskild representerat för alla med detsamma hudfärg. Utan detta är något som personen varit med om och om igen. Som slutligen fick personen att få nog. Du var alltså den sista personen som personen känt sig besviken och sårad. Även om du menade det eller inte, så vart personen oerhörd sårad och därav: ''Nu räcker det!''. Liksom för personens värld, så har det pågått ifrån olika personer hela tiden, med ungefär detsamma ursprung/hudfärg.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Sun 3 Jan 2021 14:55
    #19

    Bumpar!  :)

Svar på tråden Hur skulle du känna om du fick bekräftelse att du var en person som fick någon annan bli rasist?