• sugermountain

    Gjorde jag fel som sa till dotterns kompis?

    Hej jag hamnade i en situation idag som jag funderat en del kring och skulle vilja ha lite synpunkter om. Jag var i lekparken med mina två barn och min fyraårings kompis (samt dennes syster och mamma). På lekplatsen finns en bänk som lutar som barnen brukar använda som ruschkana. Jag sa åt min dotter som ville åka ner där att hon inte kunde just nu för att hennes kompis låg sträckt över bänken nedanför henne och inte tänkte flytta på sig och att det inte är ok att putta på honom med sina fötter. Min dotter gnäller lite över att hon vill åka ner där och jag säger bara att hon får åka när det är fritt fram. Hon går av och då vill kompisen åka där och då lägger sig min dotter framför honom på samma sätt som han gjorde varav han sparkar ner henne för bänken. Hon blir såklart ledsen och kompisens mamma såg inte det inträffade men var också i lekparken. Jag säger till kompisen (som precis lyssnat när jag bad min dotter att gå ner från bänken då han lagt sig framför) att han inte får göra så och att min dotter blir ledsen när han sparkar ner henne och att han kanske ska be om ursäkt. Jag var inte arg och skrek inte men jag sa det hövligt men bestämt. Kompisen säger förlåt och börjar gråta varav mamman reagerar, jag berättar vad som hände och hon går i väg med sitt gråtande barn en bit utanför parken. Han fortsätter gråta och jag säger till min dotter att vi kanske ska gå dit och förklara att det inte är någon fara att ingen är arg på honom osv. Vi hinner inte utan de kommer tillbaka till oss och mamman säger till mig att jag inte ska säga åt hennes barn om han gör nått dumt hon inte ser utan att jag ska säga till henne så hon kan säga åt sitt barn. Hon påpekar att han är så ledsen att han skakar och att han blir rädd för mig om jag säger till honom. Han fortsätter gråta och hon säger argt att de måste gå hem nu pga vad jag gjort. Jag säger att jag kan säga till henne om hon vill istället och sen går de.

    Hur hade ni reagerat på detta? Jag tror hon tycker det är jobbigt att han fortsatte gråta så länge och tyckte det blev pinsamt eftersom det fanns andra i lekparken. Däremot som är det självklart för mig att säga till barnet i en sån situation. Hade det inte blivit konstigt om jag precis sagt till min dotter att hon inte kunde åka och sen inte säger nått när min dotter blir nersparkad för bänken utan istället gått och sagt till mamman?

    Vi är ju vänner allihop och barnen leker ju typ varje dag. Ska prata med henne om detta nästa gång vi ses men skulle vilja veta hur alla andra skulle reagera!

  • Svar på tråden Gjorde jag fel som sa till dotterns kompis?
  • Tow2Mater

    Går inte barnet på forskola? ha ha barnet kanske inte blivit tillsagd av någon annan tidigare, då var det ju verkligen på tiden.

  • Anonym (Rätt)

    Du gjorde helt rätt och tänker helt rätt.

    Den pojken är troligtvis inte van vid att bli tillsagd varken av sina föräldrar eller andra vuxna.

  • Anonym (Livets realiteter)

    Äh, klart du gjorde rätt och jag förstår inte hur man, som den mamman, kan göra en så stor sak av en sådan skitgrej. Både mamman och hennes son är uppenbarligen löjligt överkänsliga och behöver anpassas till livets realiteter. Hur skall det gå för ett sådant barn i livet om det enbart och alltid stryks medhårs under uppväxten? Hur skall det lära sig hantera kritik som ju alla människor stundom möter i livet?

  • Anonym (S)

    Jag vet inte exakt hurjag skulle reagera mer än att jag skulle tyckt att situationen blev jobbig förstås.

    Det jag tänker är att mamman inte hörde din tillsägelse och barnet blev extremt ledsen. Om barnet inte brukar reagera så kan hon ju trott att du sa till hårdare än du menar att du gjort.

    Det kan ju också vara så att mamman inte menar det hon sa på ett argt sätt utan mer vill förklara att det är bättre att du säger till henne nästa gång så funkar det bättre med pojken. Det kanske inte var menat som en "tillsägelse" till dig.

    Att säga till barn att man inte får sparkas skulle jag också gjort i din situation så det tycker jag inte var konstigt. Jag skulle nog sagt till tidigare att man inte får ligga och blockera rutchkanan. Dåremot skulle jag nog inte krävt en ursäkt och undvikit sträng röst men jag hade sagt till att man inte får sparkas/lägga sig framför rutchkanan osv.

    Men hoppas att situationen ordnar upp sig er emellan.

  • Aliona

    Självklart säger man till andra barn om man ser att de gör något dumt! I synnerhet om det är mot ens eget barn, och i synnerhet om föräldern inte ser. Du gjorde helt rätt.

    Undrar lite hur gamla barnen är? Går kompisens barn inte på förskola? Mamman gör en björntjänst mot barnet om hon inte lär honom att ta tillsägelser och kritik, han kommer att få väldigt svårt att klara sig i skolan, arbetslivet och livet.

  • Anonym (Lovis)

    Prata med mamman igen och fråga vad som gick snett. Förklara att du inte skällde. Jag minns själv ett tillfälle som barn när jag blev tillsagd av en annan vuxen och blev jätterädd. När jag tänker tillbaka på det var den vuxne inte alls arg, men använde ord som mina föröldrar inte brukade använda och som jag uppfattade som superarga. Jag förstod inte alls varför jag fick en så skarp tillsägelse. Minns fortfarande känslan.

    Jag tycker inte att du gjorde fel. Jag vill att andra säger till mina barn om jag inte är där och ser att något händer.

    Fråga mamman och uttryck omsorg om barnet. Varför blev han så ledsen? Var det här extra känsligt för honom av någon anledning? Var det något särskilt du sa som gjorde honom så ledsen? Det kanske hänt något tidigare som gör honom extra orolig?

  • Ingrid1983
    Anonym (S) skrev 2020-09-18 04:42:30 följande:

    Jag vet inte exakt hurjag skulle reagera mer än att jag skulle tyckt att situationen blev jobbig förstås.

    Det jag tänker är att mamman inte hörde din tillsägelse och barnet blev extremt ledsen. Om barnet inte brukar reagera så kan hon ju trott att du sa till hårdare än du menar att du gjort.

    Det kan ju också vara så att mamman inte menar det hon sa på ett argt sätt utan mer vill förklara att det är bättre att du säger till henne nästa gång så funkar det bättre med pojken. Det kanske inte var menat som en "tillsägelse" till dig.

    Att säga till barn att man inte får sparkas skulle jag också gjort i din situation så det tycker jag inte var konstigt. Jag skulle nog sagt till tidigare att man inte får ligga och blockera rutchkanan. Dåremot skulle jag nog inte krävt en ursäkt och undvikit sträng röst men jag hade sagt till att man inte får sparkas/lägga sig framför rutchkanan osv.

    Men hoppas att situationen ordnar upp sig er emellan.


    Men dom gick ju hem, låter som att hon blev sur. Ts har mer anledning att vara arg kan jag tycka, man får verkligen inte sparkas. Ett barn som är såpass gammal och tuff nog att sparka ner en kompis från en bänk, fast han borde veta att man inte får göra så, är ju tuff nog att klara att bli tillsagd också tycker jag. Jag säger till alla barn, yrkessskadad från förskolan. Eller pratar med kanske snarare, ställer frågor, det här blev ju inte så bra, hur kan vi göra annorlunda, har ni förslag? Osv till barnen. Förlåt och sånt som bara ska sägas har en underordnad funktion däremot. Men ändå, den morsan är överkänslig utöver det rimliga. Och det kommer inte gynna barnet, tvärtom.
    Q
  • Pimpinellan

    Du gjorde helt rätt. Självklart måste man få säga till andras barn om de gör fel. Mamman förstorade upp det i onödan och barnet är tydligen inte van att bli tillsagd.

  • Anonym (S)
    Ingrid1983 skrev 2020-09-18 07:53:32 följande:

    Men dom gick ju hem, låter som att hon blev sur. Ts har mer anledning att vara arg kan jag tycka, man får verkligen inte sparkas. Ett barn som är såpass gammal och tuff nog att sparka ner en kompis från en bänk, fast han borde veta att man inte får göra så, är ju tuff nog att klara att bli tillsagd också tycker jag. Jag säger till alla barn, yrkessskadad från förskolan. Eller pratar med kanske snarare, ställer frågor, det här blev ju inte så bra, hur kan vi göra annorlunda, har ni förslag? Osv till barnen. Förlåt och sånt som bara ska sägas har en underordnad funktion däremot. Men ändå, den morsan är överkänslig utöver det rimliga. Och det kommer inte gynna barnet, tvärtom.


    Det kan ju vara så att hon gick hem för att hon var arg, det kan också vara så att hon gick hem för att det inte var hållbart att vara kvar på lekplatsen med ett upprört barn.

    Jag hoppas att ts och den andra mamman reder ut det hela så att det inte blir problem i deras fortsatta bekantskap.

    Sen tror jag inte alls att det finns något samband som säger att barn som hittar på dumheter är bättre på att ta emot tillsägelser utan att bli ledsna. Det är nog mer individuellt och komplext än så. Vi vet ju inte heller om det var en engångshändelse från barnets sida.

    Men jag håller som sagt med om att man självklart ska säga till ett barn som sparkar. Det skulle jag också gjort. Jag skulle förmodligen sagt till redan när han låg och blockerade rutschkanan.
Svar på tråden Gjorde jag fel som sa till dotterns kompis?