• Fri 18 Sep 2020 20:53
    638 visningar
    6 svar
    6
    638

    Överviktig och gravid

    Jag har med hjälp av Viktväktarna gått ned 25 kg sedan i februari och nu är jag gravid för andra gången i v. 5. Fick missfall v. 6 i somras.

    Blev så otroligt orolig nu när jag läste om alla komplikationer som kan inträffa om man har ett BMI över 30 (mitt är nu 38.2). Missfall, för tidig förlossning, att barnet dör i magen, graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning osv. Finns det någon med högt BMI som haft en bra graviditet och fått ett friskt barn? Och får man bra hjälp från mödravården om man är överviktig och kanske behöver hjälp med kostplan och extra kontroller?

  • Svar på tråden Överviktig och gravid
  • Fri 18 Sep 2020 22:35
    #1
    zqw123 skrev 2020-09-18 20:53:39 följande:

    Jag har med hjälp av Viktväktarna gått ned 25 kg sedan i februari och nu är jag gravid för andra gången i v. 5. Fick missfall v. 6 i somras.

    Blev så otroligt orolig nu när jag läste om alla komplikationer som kan inträffa om man har ett BMI över 30 (mitt är nu 38.2). Missfall, för tidig förlossning, att barnet dör i magen, graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning osv. Finns det någon med högt BMI som haft en bra graviditet och fått ett friskt barn? Och får man bra hjälp från mödravården om man är överviktig och kanske behöver hjälp med kostplan och extra kontroller?


    Jag har fött två friska barn med högt BMI! Båda födda på bf+12. Fick göra två glukosbelastningar, en i v.25 och en i 32. Med Andra barnet var jag nära graviditetsdiabetes och låg precis under gränsen i v 32, fick därför ta bort det mesta sockret i allt. Med andra gick jag även ner 13 kg pga illamående första 15 veckorna och tack varje att jag tänkte på vad jag åt kunde jag hålla den nergångna vikten. Och precis innan födseln låg jag -10 kg från startvikten. Jag efterfrågade aldrig hjälp med kosthållning, men det finns säkerligen och man vill!

    Låg på gränsen till havandeskapsförgiftning med första barnet i slutet av graviditeten och fick därför extra kontroller för blodtryck, men det blev aldrig för högt. Skulle säga att jag haft två ?normala? graviditeter trots övervikt och upplever inte att det påverkat så mycket. Hoppas det går bra för dig och försök att inte oroa dig för mycket!
  • Sat 19 Sep 2020 05:06
    #2
    Ville2017 skrev 2020-09-18 22:35:06 följande:

    Jag har fött två friska barn med högt BMI! Båda födda på bf+12. Fick göra två glukosbelastningar, en i v.25 och en i 32. Med Andra barnet var jag nära graviditetsdiabetes och låg precis under gränsen i v 32, fick därför ta bort det mesta sockret i allt. Med andra gick jag även ner 13 kg pga illamående första 15 veckorna och tack varje att jag tänkte på vad jag åt kunde jag hålla den nergångna vikten. Och precis innan födseln låg jag -10 kg från startvikten. Jag efterfrågade aldrig hjälp med kosthållning, men det finns säkerligen och man vill!

    Låg på gränsen till havandeskapsförgiftning med första barnet i slutet av graviditeten och fick därför extra kontroller för blodtryck, men det blev aldrig för högt. Skulle säga att jag haft två ?normala? graviditeter trots övervikt och upplever inte att det påverkat så mycket. Hoppas det går bra för dig och försök att inte oroa dig för mycket!


    Åh vad fint att höra. Även om jag förstår att det finns risker med högt BMI så blir det så fyrkantigt av att bara googla all fakta. Det känns ju betryggande med att BM håller koll på olika värden. När började du må illa? Jag är i v. 4+2 och känner inte av något ännu. Man ska kanske vara glad om man slipper symtom, samtidigt som det nog känns mer verkligt om man märker av någonting.

    Grattis till två friska barn! :)
  • Sat 19 Sep 2020 07:35
    #3

    Min första graviditet hade jag bmi 48 typ.

    I slutet av graviditeten fick jag havandeskapsförgiftning, så fick föda i v 37. Allt gick ändå bra och inga konstigheter.

    Min andra graviditet hade jag bmi 40 typ men var en väldigt bra graviditet, födde i v 41.

    Barnmorskan skrämde upp mig hela graviditeterna och jag vet hur stressigt det kan vara. Mina barn är idag och i skolålder och väldigt friska och glada.

  • Sat 19 Sep 2020 08:23
    #4

    Hej! 

    Statistik är just bara det - statistik. Varje människa och graviditet är olika. Tror det viktigaste är att se till at ta väl hand om dej själv under graviditeten, med bra kost och lagom aktivitetsnivå.

    Bäst är att tala med din BM om din oro. Har förstått att bemötandet från vården inte alltid är det bästa om man är modell större, men då är det bara att byta BM tills du får någon som du kan ha en konstruktiv dialog med.

    Kan även tipsa om att det finns i Förlossningspodden några avsnitt som handlar om att vara överviktig och gravid, som kan vara intressanta för dej att lyssna på för att få en mer nyanserad bild och höra om andras upplevelser. Vill minnas att alla de jag lyssnade på gick bra för både mamma och barn :)

    Lycka till och allt gott!

  • Sat 19 Sep 2020 08:26
    #5

    Hej. Har varit gravid 2 ggr innan och gravid just nu med 3dje.

    1 o 2 barnet slutade vikten på 107kg. Va redan överviktig innan, fick göra glukosbelastning på 1a då SF kurvan steg för snabbt i slutet. Visade sig att det va en stor bebis där inne???? 4,5kg närmare bestämt så ingen diabetes. O så låg han i säte i v 38 så det gjorde kurvan lite större med. Gick upp 12 kg med båda så hade bmi över 40 båda gångerna. Åt inget godis, ingen dricka under de graviditeterna.

    Denna gången har jag redan gått upp 15kg är i v 24. Men gick ner 26kg med vv precis innan denna graviditet så har 11 kg kvar till 107kg iaf???? kommer få skäll av bm men orkar oroa mig för det nu. Äter som jag ska men tror att min kropp vill väga 107kg när jag föder???? lär få göra glukosbelastning denna gången oxå då vikten skenat iväg, trots illamående i början, magsjuka. Så började gå upp i vikt först v 15. Låter sjukt. Men mår ju bra iaf. En tröst????

  • Sat 19 Sep 2020 16:40
    #6

    Tack så jättemycket för att ni tog er tid att svara. Jag tänker också att det bästa jag kan göra nu är att äta hälsosamt och fortsätta röra på mig. Jag gymmar 3-4 ggr veckan och äter som Viktväktarna, men då jag även slutat röka nu så märker jag hur sug efter att småäta är väldigt starkt. Jag hoppas jag får en bra bm, har tid 13/10. Men annars får jag byta. Hoppas graviditeten håller i sig denna gång.

Svar på tråden Överviktig och gravid