• Fri 18 Sep 2020 21:00
    1978 visningar
    31 svar
    31
    1978

    Hur skyddar jag mig och mina barn från makens skulder?

    Hej,

    Bakgrundsinfo:

    Är gift med en man som kämpar mot spelberoende, när han faller tillbaka i beroendet finansierar han sitt beroende med hjälp av lån. Jag har diverse spärrar på hans personnummer, inlogg till hans egen bank och hans tillåtelse att ha insyn i hans ekonomi och beroende. Slutligen ja, jag har bestämt mig för att stanna med honom trots detta.

    Vi är gifta och har två barn. Vi äger en bostadsrätt 50/50 som är belånad till 50%. Vi har delad ekonomi fullt ut och inget äktenskapsförord.

    Jag undrar nu:

    1. Om vi skiljer oss och han har skulder i sitt namn så kommer jag behöva ?ärva? hälften i och med att skulderna regleras i bodelningen? Eller har jag missuppfattat?

    2. Finns det något sätt vi kan i efterhand ?märka? dessa skulder på honom? Så att de och eventuella framtida skulder inte landar på mig?

    Sammanfattning: jag söker bästa möjliga sätt för mig att minimera den ekonomiska risken för mig samtidigt som jag är gift med honom. Genom avtal eller på annat sätt.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur skyddar jag mig och mina barn från makens skulder?
  • Fri 18 Sep 2020 21:17
    #1

    Tillägg:

    Om jag ärver av mina föräldrar och det arvet enligt testamentet är enskild egendom, har min man rätt till det arvet under tiden vi är gifta eller vid en skilsmässa?

  • Fri 18 Sep 2020 21:27
    #2

    Enda sättet att skydda sig är att inte vara gift och inte äga något tillsammans.

  • Fri 18 Sep 2020 21:30
    #3

    Ni kan skriva ett äktenskapsförord.

  • Fri 18 Sep 2020 21:31
    #4

    Du ärver inte hans skulder men skulderna kommer minska värdet på det ni ska dela på vid bodelningen.

    Din enskilda egendom har han ingen rätt till, och den ingår inte i en bodelning.

    Gå till en familjejurist med alla dina frågor.

  • Fri 18 Sep 2020 21:34
    #5
    Meowbaby skrev 2020-09-18 21:17:53 följande:

    Tillägg:

    Om jag ärver av mina föräldrar och det arvet enligt testamentet är enskild egendom, har min man rätt till det arvet under tiden vi är gifta eller vid en skilsmässa?


    Enskild egendom är enskild egendom.
  • Fri 18 Sep 2020 21:34
    #6
    Mortiscia80 skrev 2020-09-18 21:30:15 följande:

    Ni kan skriva ett äktenskapsförord.


    Kan man göra det i efterhand? Om ja, kan man i det reglera eventuella framtida skulder i ett sådant?
  • Fri 18 Sep 2020 21:36
    #7
    Drottningen1970 skrev 2020-09-18 21:27:20 följande:

    Enda sättet att skydda sig är att inte vara gift och inte äga något tillsammans.


    Nu är den ?skadan? redan skedd, detta har han dragit på sig efter vi gifte oss.
  • Fri 18 Sep 2020 21:41
    #8
    Finansen7 skrev 2020-09-18 21:31:21 följande:

    Du ärver inte hans skulder men skulderna kommer minska värdet på det ni ska dela på vid bodelningen.

    Din enskilda egendom har han ingen rätt till, och den ingår inte i en bodelning.

    Gå till en familjejurist med alla dina frågor.


    Tack för svar, det var som jag trodde då. Det är planen att ta detta med en familjejurist men var intresserad av lite direkt input. Skilsmässa är inte aktuellt i dagsläget men vill ändå veta hur det fungerar om det skulle sluta så.
  • Fri 18 Sep 2020 21:44
    #9
    Meowbaby skrev 2020-09-18 21:34:46 följande:

    Kan man göra det i efterhand? Om ja, kan man i det reglera eventuella framtida skulder i ett sådant?


    Ni kan skriva vad ni vill men ni måste vara överens, dvs han måste gå med på det. Det finns också möjlighet att göra en bodelning under pågående /fortsatt äktenskap men det är samma sak där, ni behöver vara överens om hur det ska bodelas. Boka tid hos en familjejurist så du får hjälp.
  • Fri 18 Sep 2020 21:50
    #10
    Mandelskorpan skrev 2020-09-18 21:44:36 följande:

    Ni kan skriva vad ni vill men ni måste vara överens, dvs han måste gå med på det. Det finns också möjlighet att göra en bodelning under pågående /fortsatt äktenskap men det är samma sak där, ni behöver vara överens om hur det ska bodelas. Boka tid hos en familjejurist så du får hjälp.


    Tack för svar. Betryggande att det finns sätt att skydda sig
Svar på tråden Hur skyddar jag mig och mina barn från makens skulder?