• Sun 20 Sep 2020 08:06
    1174 visningar
    9 svar
    9
    1174

    Vi med stor viktökning vid graviditet

    Hej alla! Nu är jag inne i v 40 och bara väntar. Fick en smärre chock i veckan hos BM när det visade sig att jag ökat 28(!!) kilo :)

    Min Data: 174cm, startvikt 58 kilo, nu närmare 90 kilo med andra ord!

    Jag är så nyfiken på er andra som också gått upp myyycket i er graviditet, hur mådde ni av det? Rent kroppsligt men även i huvudet? Vad hände efter förlossningen?

    Jag undrar såklart VAD allt består av (och ja jag har läst vad en graviditet i sig väger men resten då?) jag kan ju omöjligen gått upp exakt allt i fett, men inte heller bara i vätska, eller?

    Har senaste kontrollerna haft lite protein i urinen, inget de är oroliga över, men har mått lite pyton. Mycket tryck i bröstet och huvudet. Ont i övre delen av magen. Ffa när jag ligger ned (Tryck/vätska som kommer upp? Mycket obehagligt)

    Kan tillägga att jag inte ser fet eller överviktig ut, jag är däremot stor haha. Som en amazon krigare!

  • Svar på tråden Vi med stor viktökning vid graviditet
  • Sun 20 Sep 2020 11:28
    #1

    Jag har gått upp 26, 29.5, 28 resp 26 kg med mina barn och gått ner allt igen. Visst har jag ätit mig till det, inget tal om den saken. Jag har varit väldigt hungrig som gravid alltså väldigt och inte haft något illamående heller så kunnat äta från dag 1 så att säga. Efter att barnen har fötts har jag såklart ätit men inte lika mkt och rört mig mer. Svårt som höggravid även om jag hållit igång ändå en del. Sen har jag successivt blivit striktare med kost och motion samt styrketräning på gym. Väntar nr fem nu och detta ska bli intressant ;) Jag är 173 cm och startat på allt mellan 58 och 62 kg (65 denna gången, styrketränat mkt så tror det är därför jag väger mer nu för ser smalare ut) Mina barn har vägt mellan 3,2 och 4,3 kg.

    Har du förhöjt blodtryck också? Flimmer för ögonen?


    Gravid med femte barnet :)
  • Sun 20 Sep 2020 11:38
    #2

    Jag gick upp mellan 25-30 kilo, närmare 30 :) började på 63, 173 cm. Åt inte nyttigt så säkert en del pga det. Var väl inte nöjd i slutet med all extra vikt men tur att jag inte la så mycket energi på det heller för precis som många sa försvann allt! Det mesta första 1-2 månaderna och sen resten före 4 månader efter förlossningen. Gick till och med ner till 58. Utan att amma ska tilläggas. Nu ett år efter väger jag 61-62. Så det mesta är nog ändå vatten, hur konstigt det är låter. För inte fasen såg det ut som det :)

  • Sun 20 Sep 2020 12:27
    #3

    Liksom du gick jag upp 30 kg med första! Vägde också 58 (låg startvikt för mig) och vägdes in på 90 på förlossningen. 179 cm lång. Gick inom två veckor ner till 73 där jag sen stannade. Blev snabbt gravid igen och landade på 88 kg med andra barnet, sedan samma sak, ner till 73 inom 2-3 veckor. Vad kilona bestått av vetefan! Barnen har vägt ~3700 resp ~3600 gram så inte några stora barn. Brösten har gått upp från d till f-kupa (ammar än så får se vad som händer med dem när jag slutat).

  • Sun 20 Sep 2020 12:55
    #4

    Åk in till förlossningen NU! Du kan ha havandeskapsförgiftning och hellre åka in en gång för mycket än för lite. Jag gick upp väldigt mycket med mitt första barn och var väldigt svullen. Mot slutet började jag få lite protein i urinen och någrq dagar senare kände jag mig yr och luddig i huvudet samt att det började glittra framför ögonen. Åkte in till förlossningen som sa att allt såg hyfsat ut och bokade in en extra tid en vecka senare. Hann aldrig gå på det för två dagar senare fick jag åka in igen, då med konstaterad havandeskapsförgiftning och omedelbar igångsättning. Det kan gå snabbt och dina symptom ringer i flera varningsklockor. Bara för att de inte var oroliga förra veckan betyder det inte att det inte har ändrats.

  • Sun 20 Sep 2020 19:45
    #5

    Jag har gått upp 24, 14, 22 och den här gången hade jag gått upp 6 kg i vecka 30. Jag ökar alltid mycket på slutet men har aldrig känt mig speciellt tung. Har svårt att gå ner i vikt efter förlossningarna och går inte alls ner under tiden jag ammar. Jag är aktiv och styrketränar, springer och går långa promenader när jag inte är gravid och jag äter regelbundet och bra mat. Även som gravid brukar jag äta bra mat, men brukar inte kunna motionera pga foglossning och sammandragningar. Den här gången har jag dock svårt att äta men jag misstänker min viktuppgång ändå slutar på runt 20 kg. Jag är kort och blir stor när jag är gravid, barnen har legat på strax under 4 kg. Jag brukar gå ner ca 8 kg efter att barnen fötts och sedan gått ner mer efter avslutad amning och mycket träning.

  • Mon 21 Sep 2020 04:34
    #6

    Jag har ätit som vanligt men det har blivit så här ändå hehe. Har iofs ätit lite mer kolhydrater och druckit mer men inga stora skillnader.

    Jag åkte in till förlossningen pga oro och kasst mående. Bad om igångsättning men blev nekad. Har endast protein i urinen på morgnarna och det är då jag mår som sämst också. Ska till bm nu i veckan igen så vi får väl se men enligt dom är det för lite protein och om det inte flimrar framför ögonen allt för mycket är det lugnt.. blev förstås mkt orolig men efter jag blev hemskickad har de varit soffläge i princip.. :/

  • Mon 21 Sep 2020 22:55
    #7
    Bejbibump skrev 2020-09-21 04:34:52 följande:

    Jag har ätit som vanligt men det har blivit så här ändå hehe. Har iofs ätit lite mer kolhydrater och druckit mer men inga stora skillnader.

    Jag åkte in till förlossningen pga oro och kasst mående. Bad om igångsättning men blev nekad. Har endast protein i urinen på morgnarna och det är då jag mår som sämst också. Ska till bm nu i veckan igen så vi får väl se men enligt dom är det för lite protein och om det inte flimrar framför ögonen allt för mycket är det lugnt.. blev förstås mkt orolig men efter jag blev hemskickad har de varit soffläge i princip.. :/


    Jättebra att du åkte in! Tveka inte att göra det igen! Jag blev ju som sagt hemskickad första gången men igångsatt två dagar senare. Alla dina tecken tyder ju på begynnande havandeskapsförgiftning så håll koll på eventuell försämring. Soffläge låter också bra. Uppdatera oss om hur det går :)
  • Wed 23 Sep 2020 10:39
    #8
    Bejbibump skrev 2020-09-20 08:06:03 följande:

    Hej alla! Nu är jag inne i v 40 och bara väntar. Fick en smärre chock i veckan hos BM när det visade sig att jag ökat 28(!!) kilo :)

    Min Data: 174cm, startvikt 58 kilo, nu närmare 90 kilo med andra ord!

    Jag är så nyfiken på er andra som också gått upp myyycket i er graviditet, hur mådde ni av det? Rent kroppsligt men även i huvudet? Vad hände efter förlossningen?

    Jag undrar såklart VAD allt består av (och ja jag har läst vad en graviditet i sig väger men resten då?) jag kan ju omöjligen gått upp exakt allt i fett, men inte heller bara i vätska, eller?

    Har senaste kontrollerna haft lite protein i urinen, inget de är oroliga över, men har mått lite pyton. Mycket tryck i bröstet och huvudet. Ont i övre delen av magen. Ffa när jag ligger ned (Tryck/vätska som kommer upp? Mycket obehagligt)

    Kan tillägga att jag inte ser fet eller överviktig ut, jag är däremot stor haha. Som en amazon krigare!


    Jag undrar samma, intressant tråd!

    Träffade min sambo när jag vägde under 70 på 177 cm, gick upp till över 70 tills jag blev gravid. Nu i vecka 30 ligger jag på 95, å hoppas att det bromsas upp lite hehe. Som du säger, amazonkvinna ser jag ut som!

    Har praktiskt taget blivit matat med massa god mat och en hel del sötsaker, så bortskämd jag blivit. Det är dock ganska tungt nu, och mina enda gravproblem är onda fötter och fotleder.

    TS har bebisen kommit nu?!
  • Fri 25 Sep 2020 21:40
    #9

    Hoppar in här med en fråga, hoppas det är ok.

    Ni som gått upp så mycket i vikt, NÄR kom den största viktökningen? Jag är gravid i v. 21 nu. Första 16 veckorna la jag inte på mig ett gram, men de senaste 5 har jag stadigt gått upp ett kilo i veckan. Är lite orolig att det ska fortsätta såhär med 19 veckor kvar! Ska jag vara orolig?

Svar på tråden Vi med stor viktökning vid graviditet