• moafeliciaa

    Nyttig varm choklad, är det bra?

    Jag är ingen frukostmänniska, men att dricka något varmt funkar för mig.

    Jag har kommit på hur man gör en nyttigare varm choklad med lättmjölk, kakao och lite honung.

    Vad tror ni, funkar det i längden? Ren kakao är väl inget farligt att ta ett par teskedar på morgonen?

  • Svar på tråden Nyttig varm choklad, är det bra?
  • Anonym (U)

    Lite text om kakao 

    ? Först och främst är kakao rikt på antioxidanter, så kallade flavonoler och polyfenoler. Den antioxidanta effekten medverkar till att fria radikaler bekämpas i kroppen, som annars börjar slita ut och förstöra våra celler. Polyfenoler främjar även nivåerna av kvävgas i kroppen, vilket får blodkärlen att kunna slappna av och i och med det minska blodtrycket.


    Kakao innehåller teobromin, ett ämne som verkar aktivt för att vidga luftrören, så att blodet kan syresättas. Likaså innehåller kakaobönan koffein, och båda dessa ämnen bidrar till att vi känner oss pigga och alerta. Om du någon gång har ätit mycket mörk choklad sent på kvällen, har du säkert känt att det varit svårare att sova!


    Sist men inte minst tror man att choklad kan påverka vårt humör och vår lust till det bättre. Kakao är nämligen rikt på tryptofan, en aminosyra som utgör grundstommen till signalsubstansen serotonin. När serotonin frisätts i kroppen, signalerar detta till hjärnan att vi mår bra och även vår sexlust kan därmed påverkas. Det är inte för inte som choklad under vissa epoker använts som afrodisiakum!?

  • Aliona

    I stora delar av Latinamerika dricker man varm kakao till frukost. Inte o?boy så klart utan kakao av god kvalitet. Nej, det är inte farligt, tvärt om.

  • moafeliciaa
    Aliona skrev 2020-09-20 11:11:12 följande:

    I stora delar av Latinamerika dricker man varm kakao till frukost. Inte o?boy så klart utan kakao av god kvalitet. Nej, det är inte farligt, tvärt om.


    Tusen tack för svar!
Svar på tråden Nyttig varm choklad, är det bra?