• Sun 20 Sep 2020 20:48
    450 visningar
    3 svar
    3
    450

    Tul och för liten bebis!

    Hej. Jag väntar nu min tredje flicka.

    Mina två andra flickor var också väldigt små då dom vägde 2400g och 2600 g vid fullgången graviditet. Allt va bra med dom. Deras pappa kommer från ett annat land där folket är i genomsnitt mindre än här i Sverige, så detta kan ju alltså bero på att mina bebisar varit mindre.

    Men nu gjorde jag i v33 ett tillväxtultraljud där det visade sig att bebis är 20% mindre och att maxgränsen för hur liten den får vara är 21% mindre, dvs de e på håret att hon inte e för liten. Ska på extra ultraljud i v 35, om två veckor.

    Ville mest höra om ni har några erfarenheter av så små bebisar? Va händer om hon är 21 %mindre till nästa tul?

  • Svar på tråden Tul och för liten bebis!
  • Anonym (B)
    Sun 20 Sep 2020 21:08
    #1

    De kommer inte göra någonting alls så länge bebisen verkar må bra i magen. Låter ju som att -20% är helt normalt för dig med tanke på att dina andra barn varit små.

  • Sun 20 Sep 2020 21:21
    #2

    De kommer bara följa upp dig och mäta flöde och kolla att det är bra med bebisen i magen.

    Dina andra bebisar har ju legat kring -25 - -30 % så det verkar väl troligt att även denna kommer sjunka lite till

    Min ena vägde 2.5 kg och var 45 cm vid full tid. Han kollades två gånger i veckan mot slutet men allt var bra.

  • Mon 21 Sep 2020 08:59
    #3

    Okej. Tack för lugnande svar!:)

Svar på tråden Tul och för liten bebis!