• Emmaaap

    Barn som smygäter!

    Hej! Har upptäckt nu under senaste veckorna att sonen (snart 13 år) smygäter. Det försvinner både mat och godis. Har tagit upp detta med pojken men han nekar... hittar smutsig disk lite här och var i huset. Under sängar, i garaget, i en skrubb. Vad gör jag för att få slut på det här? Vi har kontakt med bup sen innan och väntar nu på en ny tid dit men det verkar dröja även om jag bett om en akuttid..

  • Svar på tråden Barn som smygäter!
  • Tow2Mater

    Kan han äta sig mätt annars? (dvs ingen konstig vegomatsideologi i familjen eller liknande?)

    Sluta kop hem godis om det är ett problem.

  • Rebecca1987

    Sluta köp hem saker som godis och sådant som lätt går att ta om man är hungrig eller sugen. Se till att maten är mättande efter hans behov. Och köp hem typ frukt, körsbärstomater och sådant och tala om att blir han hungrig eller sugen mellan måltider så är det frukt som gäller

  • Emmaaap

    Ja han äter ju alla måltider och helt normal stora portioner (frukos, lunch,middag och mellanmål). Frukt,bär och grönsaker finns alltid hemma. Men det är inte intressant för honom Problemet är att när vi inte är hemma och kan ?hålla koll?, då trycker han i sig extrema mängder med ?onyttigheter?. Kan vara allt från falukorv till godis.Det handlar inte om några små mängder utan groteska mängder som han trycker i sig. Godiset är bortplockat och gömt efter att vi upptäckte att det försvann, så det är väl mer maten som är ett stort problem nu.

    Han är redan överviktig och vill inte att det ska eskalera mer... hälsan före allt. Vill ju så klart inte heller att han ska gå runt och känna sig hungrig men de här känns som något annat än hunger. Hetsätning?

    Och det allra värsta är att han känner att han måste ljuga för mig fast jag bara vill hjälpa honom....

  • Rebecca1987
    Emmaaap skrev 2020-09-20 21:29:50 följande:

    Ja han äter ju alla måltider och helt normal stora portioner (frukos, lunch,middag och mellanmål). Frukt,bär och grönsaker finns alltid hemma. Men det är inte intressant för honom Problemet är att när vi inte är hemma och kan ?hålla koll?, då trycker han i sig extrema mängder med ?onyttigheter?. Kan vara allt från falukorv till godis.Det handlar inte om några små mängder utan groteska mängder som han trycker i sig. Godiset är bortplockat och gömt efter att vi upptäckte att det försvann, så det är väl mer maten som är ett stort problem nu.

    Han är redan överviktig och vill inte att det ska eskalera mer... hälsan före allt. Vill ju så klart inte heller att han ska gå runt och känna sig hungrig men de här känns som något annat än hunger. Hetsätning?

    Och det allra värsta är att han känner att han måste ljuga för mig fast jag bara vill hjälpa honom....


    Kan det vara någon form av tröstätning. Att han mår dåligt inombords och inte kan få ut sina känslor och därför äter?
  • Poppy75

    Jag vet inte vad det finns för resurser där ni bor men lillasystern till min bästa vän hade samma problem ett tag.

    De fick hjälp med en stödfamilj genom soc. Efter skolan gick hon hem till stödfamiljen och var där tills föräldrarna kom hem från jobbet.

    De hade också lås på frys och vissa köksskåp. Allt som hon ville hetsäta förvarades inlåst.

    Hon hade också en samtalskontakt på bup.

    Detta var på 90-talet i en kommun med hyfsad ekonomi. Det kan säker variera stort vilken hjälp man får.

  • LFF
    Emmaaap skrev 2020-09-20 21:29:50 följande:

    Ja han äter ju alla måltider och helt normal stora portioner (frukos, lunch,middag och mellanmål). Frukt,bär och grönsaker finns alltid hemma. Men det är inte intressant för honom Problemet är att när vi inte är hemma och kan ?hålla koll?, då trycker han i sig extrema mängder med ?onyttigheter?. Kan vara allt från falukorv till godis.Det handlar inte om några små mängder utan groteska mängder som han trycker i sig. Godiset är bortplockat och gömt efter att vi upptäckte att det försvann, så det är väl mer maten som är ett stort problem nu.

    Han är redan överviktig och vill inte att det ska eskalera mer... hälsan före allt. Vill ju så klart inte heller att han ska gå runt och känna sig hungrig men de här känns som något annat än hunger. Hetsätning?

    Och det allra värsta är att han känner att han måste ljuga för mig fast jag bara vill hjälpa honom....


    Frågan är ju varför han smygäter. Vad det är som ligger bakom det hela. Smygätande och övervikt är ju jobbigt för alla inblandade, inte minst för sonen.
Svar på tråden Barn som smygäter!