• MammaK81

    Min 12 åring är aldrig hemma

    Jag har en 12 årig son som helst är ute med kompisar på fritiden. När han är hemma håller han sig på sitt rum med sin telefon eller spelar dator, dvs så mycket socialt umgänge blir det inte. Vi har även två döttrar, en yngre och en äldre som gärna umgås och sitter med oss i soffan exempelvis fredag o lördag kväll (om de inte har något speciellt el kompis ibland), så det borde inte vara så tråkigt. Då hänger han istället ute med kompisar, på fritidsgården eller spelar fotboll o basket, vilket är bra iofs och såklart roligt att han har kompisar. Problemet är att han börjat förhala hemgången, och det blir alldeles för sent (22/22.30), o de hänger ex på mc Donalds. Dessutom vill vi ju gärna att han är en del av familjen och inte bara att vi delar hus. Nån som känner igen sig? Vad har ni för regler? Tips?

  • Svar på tråden Min 12 åring är aldrig hemma
  • Sisisisi

    Det låter ju helt absurt att en 12-åring är ute till 22.30. Vad får han för konsekvenser när han kommer hem tiden?

    Min 12-åring hänger inte ute alls på det sättet. Han skulle inte heller få göra det. 15-åringen får komma hem till middagen så att vi kan äta tillsammans och åka tillbaka till vännerna igen efter middagen. Han ska vara hemma till kl. 21-22 beroende på vad han gör.

    Om mina barn inte skulle vilja vara hemma så skulle jag införa familjetid när man gör något kul tillsammans.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Litorina

    Gör planerade familjeutflykter till ställen där ni har kul tillsammans och som alla gillar. Fiska, äventyrsbad, gå på café, paintball, pulkaåkning, fotbollsmatch, bio etc. Ge honom inte möjlighet att välja. Alla ska med.

    Bestäm att han ska vara hemma tidigare. Låt honom inte förhala.

    Fråga vad han skulle vilja göra tillsammans med er.

  • Sivs

    Barn behöver regler. Annars gör de som de vill och har mindre respekt för sina föräldrar. Min son lade sig för natten 21:00 varje dag. Och jag satte mig med honom i hans rum och umgicks. Kanske ni också kan göra det. Prata spela med honom eller hjälp med läxor eller som vi gjorde läste bok tillsammans.

  • annabellelee

    Begränsa skärmtid. Ge honom en bestämd tid att vara hemma.

    Gör saker tillsammans som han gillar, så att ni kan bonda.

  • syntharen

    Men en 12-åring ska inte vara ute kl 22-22.30 på kvällarna! 20.00 är absolut inte för tidigt för en 12 åring att vara hemma och då menar jag på helgen. På vardagar kan han hålla sig hemma efter kvällsmaten. Och absolut inget häng på stan på kvällen. Det är mitt tips.

  • Hyllemor

    Hur har det gått, TS? Har du hittat någon strategi för att ditt barn ska komma hem i tid på eftermiddagarna?

Svar på tråden Min 12 åring är aldrig hemma