• Anonym (Em)

Kompisar varje dag?

Hej

Har 2 barn på 5 och 8 år och bor i ett bostadsområde. Boda barnen har många kompisar viket jag såklart är glad för...men... det blir för mycket. Vi har även ett större handikappat barn som just nu tar all vår energi. Vi är ganska sönderstressade med andra ord, båda jobbar heltid en dag och en natt. Så de gånger vi är lediga är det ganska skönt att kunna vara bara familjen eller kunna sitta och bara läsa en bok eller vad man nu vill göra.

Men det går aldrig, hade kompisarna bara knackat en gång och fått en nej och kunnat ta det hade det varit en sak. Men så funkar det inte...

5 åringens ena kompis kan knacka på 5 gånger, få nej hela tiden men forsätter eller står utanför trädgården för att se när/om vi går ut.

Andra kommer varje dag, inte heller hon tar ett nej. Säger jag att de ska leka ute ser hon till att mitt barn kommer in och fixar nåt åt henne. Och när mitt barn försöker fixa så stor kompisen utanför och knackar igen och kan inte vänta de 30 sekunderna det tar.

8 åringens kompisar kan nuförtiden ta ett nej men sitter dessvärre och tjatar på henne på snapchat osv och blir ganska taskiga om/när de inte får komma hit. Vilket sätter press på vårt barn att tjata alt blir ledsen.

En vanlig dag efter skolans slut knackar det minst 8 gånger. Slutar de andra barnen tidigare så knackas det även när/om bara jag är hemma.

Barnens föräldrar tycker barnen får göra som de vill, mina barn är i stort sett aldrig och knackar på någon. De hinner liksom inte. Båda gillar att vara hemma också och göra saker. Men oavsett om vi spelar spel, bakar eller nåt annat så knackas det och hängs i fönstren.

Jag blir totalt slutkörd, visst får de ha kompisar hemma men kanske 2-3 dagar i veckan. Vore även kul om de kunde gå hem till någon någon gång också. Känner också att vi aldrig får tid med varandra bara vi i familjen.

Senast häromveckan hade jag besök av en kompis som är riskperson pga transplantatation. Vi satt därför ute och mina barn höll sig uppe och inne då kompisen inte får träffa barn samt hade hund med sig (jag har katt).

På de 3 timmarna vi satt där blev vi störda säkert 10 gånger av barnens kompisar.

För mig som redan är otroligt stressad blir detta ännu jobbigare. Kanske är jag en konstig förälder som vill ha lugn och ro ibland? Eller kanske bara umgås med mina barn i lugn och ro?

Uppenbarligen vill ju inte barnens kompisars föräldrar umgås med sina.

Hur gör ni hemma hos er? Tycker ni det är viktigt att det finns en någorlunda balans med barnens kompisar, tex att man är hos kompisen också?

Eller att era barn knackar på en gång och får man ett nej går man hem?

Eller har ni någon koll på var era barn är alls?

För som sagt jag ser noll både uppfostran och föräldraengagemang hos dessa barns föräldrar.

• Svar på tråden Kompisar varje dag?
  • Kvittning

Var tydlig med att varannan gång leker de hos er och varannan gång hos kompisen. Och om det är så att de bara får vara ute hos kompisen så får de ändå vara där varannan gång.

• Anonym (Motsatt)
    Vevoz skrev 2020-09-22 11:11:32 följande:

Min son är 6 månader men detta är något jag är orolig för framöver, hatar att säga åt folk o vill inte riskera att barnen ska sluta vilja leka med min son...

Vi planerar ett litet bygge i trädgården, med gungor, kana o litet hus så kan han iaf vara utomhus med kompisarna

Slipper vi ha massa kids springande inomhus

Ingen idé att oroa sig i  förväg du kan ju inte veta om han ens kommer att få några kompisar överhuvudtaget.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-22 10:29:34 följande:
    Har du funderat på att anmäla det? Jag menar, om föräldrarna inte bryr sig om var deras 5-åring är om dagarna finns det ju anledning att vara orolig. 
    Jag tycker inte man ska anmäla till höger och vänster bara för att man inte har samma syn på uppfostran. Där jag bor är ALLA 5- åringar ute själva, vi kan i och för sig se dem genom fönstret (det är en gård och all hur står som en fyrkant runt omkring) men ingen sitter och tittar ju på sitt barn jämt. 
  • Anonym (A)
    Kvittning skrev 2020-09-22 12:11:55 följande:
    Var tydlig med att varannan gång leker de hos er och varannan gång hos kompisen. Och om det är så att de bara får vara ute hos kompisen så får de ändå vara där varannan gång.
    Bra ide
  • Anonym (tess)

Alltså, jag förstår dig lite. Vi hade så en period, men efter att ha sagt till ordentligt till barnen så blev det liksom inget problem. Det gäller att sätta ner foten. REJÄLT om det inte går mildare. 

Och vad gäller snap eller mobil till din åttaåring. Det finns två alternativ. Båda två kräver att du visar vad som gäller. 1. Ta bort snap. 2. Ta bort mobilen. Problemet löst. 

Vår åttaåring har inte ens en egen mobil. Inte en suck i världen närmsta två åren heller, hur många klasskompisar som än har. 

• Anonym (Stina)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-22 15:57:40 följande:
    Jag tycker inte man ska anmäla till höger och vänster bara för att man inte har samma syn på uppfostran. Där jag bor är ALLA 5- åringar ute själva, vi kan i och för sig se dem genom fönstret (det är en gård och all hur står som en fyrkant runt omkring) men ingen sitter och tittar ju på sitt barn jämt. 
    Visst, men det handlar ju inte bara om det. TS säger ju att ingen frågar om barnet förrän ca 21, och då ska flickan gå hem själv. Plus att barnet kommer ju ständigt till TS för att föräldrarna säger att hon ska leka ute. Varför får hon inte vara hemma? TS säger ju även att föräldrarna inte verkar bry sig om henne. Klart man blir orolig.
  • Brumma
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-22 10:29:34 följande:

Har du funderat på att anmäla det? Jag menar, om föräldrarna inte bryr sig om var deras 5-åring är om dagarna finns det ju anledning att vara orolig. 

Vi har alla olika syn på vad "bry sig om" innebär.

TS kanske, i de andra föräldrarnas ögon, är lite väl överbeskyddande.

Vi har ett lantställe där jag själv är uppväxt, där låter jag barnen springa rätt mkt som de själva vill.
  • Anonym (Stina)
    Brumma skrev 2020-09-22 17:41:52 följande:
    Vi har alla olika syn på vad "bry sig om" innebär.

TS kanske, i de andra föräldrarnas ögon, är lite väl överbeskyddande.

Vi har ett lantställe där jag själv är uppväxt, där låter jag barnen springa rätt mkt som de själva vill.
    Och då får väl soc göra en bedömning om barnet far illa eller inte? Bara för att man anmäler nåt kommer ju inte soc och tar barnen på direkten. Som sagt, jag hade blivit orolig om föräldrarna till en 5-åring inte bryr sig vars hon är förrän klockan nio på kvällen. Jag hade anmält det. 
  • Vevoz
    Anonym (Motsatt) skrev 2020-09-22 14:57:50 följande:

Ingen idé att oroa sig i  förväg du kan ju inte veta om han ens kommer att få några kompisar överhuvudtaget.

Haha positivt svar, alla barn har en eller några få vänner iaf
  • Anonym (Nej)

Vevoz ,nej tyvärr finns det många barn i vårt land som inte har några vänner ofta ligger det något bakom tex en npf diagnos som gör det svårt för barnen att förstå varandra ett barn med tex autism kan ha svårt att tolka och förstå andra barns signaler eller hur hen själv ska svara /vara för att kunna intergera med andra barn utan att bli uppfattad som " udda/konstig" och därmed inte vara " kompismaterial" ( det är därför det är viktigt att hjälpa dessa barn lära sig och träna in hur man leker/umgås socialt med andra jämnåriga ) Detta att inte ha några kompisar, att inte bli bjuden på kalas att förstå att man är udda /anorlunda men inte veta hur man " ska" vara kan vara jättejobbit för många barn och en stor anledning till att många barn med npf -diagnoser mår psykiskt dåligt ( samma sak om barnet har ADHD och ofrivilligt " straffar ut " sig i kompisrelationer för att hen inte får den hjälp och stöd hen behöver både med ett " hjälp jag" och om så behövs med mediciner)

• Anonym (Motsatt)
    Vevoz skrev 2020-09-23 08:26:55 följande:

Haha positivt svar, alla barn har en eller några få vänner iaf

Vad vet du om det? Min åttaåring har inga kompisar och har aldrig haft. Har aldrig haft någon på besök och inte heller brsökt någon (förutom barnkalas där alla blir bjudna)
  • Vevoz
    Anonym (Motsatt) skrev 2020-09-23 09:00:36 följande:

Vad vet du om det? Min åttaåring har inga kompisar och har aldrig haft. Har aldrig haft någon på besök och inte heller brsökt någon (förutom barnkalas där alla blir bjudna)

Du kanske borde undersöka saken då, varför ingen vill vara vän med dig barn
Svar på tråden Kompisar varje dag?