• kalasmatten

    försäkring, vilken?

    Har alltid haft Trygg Hansas försäkring till mitt barn som nu är dryga tre år.

    Hörde att dem var klart bäst när det gällde spädbarn osv. 

    Men eftersom barnet nu är dryga tre, tänkte jag höra mig för, finns det någon annan försäkring som kanske är bättre nu?

    Trygg Hansas är som jag förstått det rätt dyr..

  • Svar på tråden försäkring, vilken?
  • S23

    Byt inte. Med samma försäkring hela livet kan försäkringsbolaget aldrig hävda att sjukdom eller skada uppkom innan förädlingen tecknades hos dem

  • kalasmatten
    S23 skrev 2020-09-21 23:25:25 följande:

    Byt inte. Med samma försäkring hela livet kan försäkringsbolaget aldrig hävda att sjukdom eller skada uppkom innan förädlingen tecknades hos dem


    oj, låter i och för sig logiskt, men ändå, är det vanligt att göra så?
  • S23
    kalasmatten skrev 2020-09-22 10:54:57 följande:

    oj, låter i och för sig logiskt, men ändå, är det vanligt att göra så?


    Det är vanligt att behålla samma barnförsäkring åtminstone ja. Fram till 25 år. Tänker man sedan efter lite så behåller man samma bolag hela livet.

    Just av avdelningen att försäkringsbolag nummer två inte ska kunna anse att skada eller sjukdom uppkom innan
  • kalasmatten
    S23 skrev 2020-09-22 10:57:38 följande:
    Det är vanligt att behålla samma barnförsäkring åtminstone ja. Fram till 25 år. Tänker man sedan efter lite så behåller man samma bolag hela livet.

    Just av avdelningen att försäkringsbolag nummer två inte ska kunna anse att skada eller sjukdom uppkom innan
    Jo jag förstår resonemanget, och det är mycket logiskt. 

    Men har aldrig hört någon resonera så tidigare, så jag undrade lite om det är vanligt att föräldrar tänker  och gör så, behåller samma försäkring i samma bolag från födseln på barnet. 
  • S23
    kalasmatten skrev 2020-09-22 21:39:52 följande:
    Jo jag förstår resonemanget, och det är mycket logiskt. 

    Men har aldrig hört någon resonera så tidigare, så jag undrade lite om det är vanligt att föräldrar tänker  och gör så, behåller samma försäkring i samma bolag från födseln på barnet. 
    Det tror jag. Det är vad jag fått till mig av många andra iaf. Testa att googla så kanske du kan få klarhet i det?
  • kalasmatten
    S23 skrev 2020-09-22 21:51:49 följande:
    Det tror jag. Det är vad jag fått till mig av många andra iaf. Testa att googla så kanske du kan få klarhet i det?
    Jo, får nog göra det om ingen annan är intresserad av att delta i denna konversation.

    Ingen annan som har några åsikter, synpunkter på detta?
  • S23
    kalasmatten skrev 2020-09-24 18:20:33 följande:

    Jo, får nog göra det om ingen annan är intresserad av att delta i denna konversation.

    Ingen annan som har några åsikter, synpunkter på detta?


    KanKe skapa en ny tråd annars med annan rubrik? Om att behålla samma försäkring hela livet?

    Om inte annat kan det ge effekt att lägga i känsliga rummet så att folk kan svara anonymt, brukar kunna gå att få fler svar då
  • kalasmatten
    S23 skrev 2020-09-24 18:37:39 följande:
    KanKe skapa en ny tråd annars med annan rubrik? Om att behålla samma försäkring hela livet?

    Om inte annat kan det ge effekt att lägga i känsliga rummet så att folk kan svara anonymt, brukar kunna gå att få fler svar då
    Tack för tipset! Skall göra det!
  • Jemp
    kalasmatten skrev 2020-09-22 21:39:52 följande:

    Jo jag förstår resonemanget, och det är mycket logiskt. 

    Men har aldrig hört någon resonera så tidigare, så jag undrade lite om det är vanligt att föräldrar tänker  och gör så, behåller samma försäkring i samma bolag från födseln på barnet. 


    Det är en "sanning" inom djurförsäkringar i alla fall, så jag resonerar likadant med barnens.
  • kalasmatten
    Jemp skrev 2020-09-25 14:14:38 följande:
    Det är en "sanning" inom djurförsäkringar i alla fall, så jag resonerar likadant med barnens.
    Tack, intressant
  • Anonym1891

    Vi kommer inte byta försäkringsbolag på dottern av just den anledningen att det inte ska bli nåt tjafs om nåt skulle hända.

  • kalasmatten
    Anonym1891 skrev 2020-09-29 13:49:49 följande:

    Vi kommer inte byta försäkringsbolag på dottern av just den anledningen att det inte ska bli nåt tjafs om nåt skulle hända.


    intressant, nu är det tre stycken som säger samma sak, trodde inte att detta var så vanligt, trots att jag förstår logiken bakom.
  • fjanten

    Skulle aldrig våga byta bolag för barnförsäkringen. Har t.o.m. själv mina personförsäkringar nu som vuxen i samma bolag som min barnförsäkring var tecknad hos. Bilförsäkring? Absolut. Hem- och villaförsäkring? Absolut. Barnförsäkring? Aldrig.

  • S23
    fjanten skrev 2020-09-29 20:21:17 följande:

    Skulle aldrig våga byta bolag för barnförsäkringen. Har t.o.m. själv mina personförsäkringar nu som vuxen i samma bolag som min barnförsäkring var tecknad hos. Bilförsäkring? Absolut. Hem- och villaförsäkring? Absolut. Barnförsäkring? Aldrig.


    Har heller inte byyt bolag på min egen personförsäkrning. DEt vågar jag inte
  • kalasmatten
    fjanten skrev 2020-09-29 20:21:17 följande:

    Skulle aldrig våga byta bolag för barnförsäkringen. Har t.o.m. själv mina personförsäkringar nu som vuxen i samma bolag som min barnförsäkring var tecknad hos. Bilförsäkring? Absolut. Hem- och villaförsäkring? Absolut. Barnförsäkring? Aldrig.


    Intressant. Var det någon som rådde dig att göra så, eller var det bara något som du kom på själv?
  • fjanten
    kalasmatten skrev 2020-09-30 08:04:17 följande:

    Intressant. Var det någon som rådde dig att göra så, eller var det bara något som du kom på själv?


    Det kan jag inte minnas, ungefär som jag inte kan minnas att någon specifikt lärde mig ATT räkningar ska betalas, eller ATT man ska ha ett buffertspar, eller ATT man behöver ha en hemförsäkring... Det är som så självklart i min värld
  • Fröken W

    Har inte bytt på mina barn, äldsta är 4 år, och har inga planer på att byta heller. Valde ett försäkringsbolag från start som jag kände att vi kunde fortsätta med hela hennes uppväxt.

  • Siass
    kalasmatten skrev 2020-09-21 23:12:47 följande:

    Har alltid haft Trygg Hansas försäkring till mitt barn som nu är dryga tre år.

    Hörde att dem var klart bäst när det gällde spädbarn osv. 

    Men eftersom barnet nu är dryga tre, tänkte jag höra mig för, finns det någon annan försäkring som kanske är bättre nu?

    Trygg Hansas är som jag förstått det rätt dyr..


    Jag hade trygg hansa som barn och än idag som vuxen. Jag tycker de är värd att betala mer för. Jag har fått ersättninhsr och stöd i olika ärenden och allt är väldigt enkelt med dem. Inga krångligheter och bara det är värt mkt
Svar på tråden försäkring, vilken?