• Anonym (Trådstartaren)

    Hur byter man mobilabonnemang?

    Jag vill byta mobilabonnemang till annat bolag och ta med mitt nuvarande nummer. Har 30 dagar uppsägningstid, ingen bindningstid. Hur gör man? Avslutar jag abonnemanget har jag alltså 30 dagar uppsägningstid, om jag anmäler mig till det nya så skickar de direkt ut simkort och faktura. Ska man vänta tills uppsägningstiden börjar gå ut innan man beställer nya? Vet ju dock inte exakt hur lång tid det tar att få nya. Vill inte betala dubbelt och inte heller riskera att stå utan abonnemang ett tag.

  • Svar på tråden Hur byter man mobilabonnemang?
  • LFF
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-09-22 12:58:04 följande:

    Jag vill byta mobilabonnemang till annat bolag och ta med mitt nuvarande nummer. Har 30 dagar uppsägningstid, ingen bindningstid. Hur gör man? Avslutar jag abonnemanget har jag alltså 30 dagar uppsägningstid, om jag anmäler mig till det nya så skickar de direkt ut simkort och faktura. Ska man vänta tills uppsägningstiden börjar gå ut innan man beställer nya? Vet ju dock inte exakt hur lång tid det tar att få nya. Vill inte betala dubbelt och inte heller riskera att stå utan abonnemang ett tag.


    Du kontaktar det nya bolaget och begär portering av ditt nummer till dem. Sedan sköter de allt annat tillsammans med det gamla bolaget
  • Mint

    Jag skulle först kontakta nuvarande bolag om att jag vill säga upp men att numret ska vara öppet för portering. Då talar de om för dig att abonnemanget stängs av t ex 22/10.

    Sen kontaktar du nya operatören och säger att du vill starta ett nytt abonnemang med ditt befintliga nummer och att det ska köra igång den 22/10.

  • Anonym (ooo)
    Mint skrev 2020-09-22 16:04:50 följande:

    Jag skulle först kontakta nuvarande bolag om att jag vill säga upp men att numret ska vara öppet för portering. Då talar de om för dig att abonnemanget stängs av t ex 22/10.

    Sen kontaktar du nya operatören och säger att du vill starta ett nytt abonnemang med ditt befintliga nummer och att det ska köra igång den 22/10.


    Man behöver inte kontakta sitt nuvarande bolag om man inte vill. Allt sköts av det nya (för de vill ju ha nya kunder) ;) Jag har bytt flera gånger och alltid bara kontaktat det nya men talat om hur jag vill ha det 
  • Anonym (Trådstartaren)

    Om jag gör så så kommer jag få en räkning från mitt nuvarande bolag där jag ska betala månadsavgiften för uppgningstiden. Kommer alltså få betala dubbelt vilket är exakt vad jag inte vill.

  • Anonym (Lätt)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-09-22 17:43:51 följande:

    Om jag gör så så kommer jag få en räkning från mitt nuvarande bolag där jag ska betala månadsavgiften för uppgningstiden. Kommer alltså få betala dubbelt vilket är exakt vad jag inte vill.


    Ja, självklart måste du betala för uppsägningstiden, men då har du ju även kvar numret hos gamla operatören under den tiden. Säg att du säger upp det idag och att uppsägningstiden då löper till slutet av oktober, så betalar du hos gamla operatören fram tills dess och börjar betala hos nya operatören efter det. Inga konstigheter alls.

    Allt detta kommer du få reda på om du kontaktar nya operatören.
  • Mint
    Anonym (ooo) skrev 2020-09-22 16:21:27 följande:

    Man behöver inte kontakta sitt nuvarande bolag om man inte vill. Allt sköts av det nya (för de vill ju ha nya kunder) ;) Jag har bytt flera gånger och alltid bara kontaktat det nya men talat om hur jag vill ha det 


    Tänkte om man ville undvika slutfaktura eller att betala dubbelt till olika operatörer.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Lätt) skrev 2020-09-22 18:33:10 följande:

    Ja, självklart måste du betala för uppsägningstiden, men då har du ju även kvar numret hos gamla operatören under den tiden. Säg att du säger upp det idag och att uppsägningstiden då löper till slutet av oktober, så betalar du hos gamla operatören fram tills dess och börjar betala hos nya operatören efter det. Inga konstigheter alls.

    Allt detta kommer du få reda på om du kontaktar nya operatören.


    Nej. Anmäler jag mig till nya abonnemanget så börjar de processen med att ta över numret nu direkt. Detta tar några dagar. Därefter tillhör jag de nya bolaget och får betala hos dem. Faktura skickas direkt, tillsammans med simkortet. Det gamla bolaget skickar ut en räkning på uppsägningstiden som jag har. = Jag får betala första fakturan hos nya bolaget + räkning för uppsägningstiden hos gamla bolaget samma månad. Alltså betala dubbelt, vilket jag ej vill och då undrar hur man ska göra när jag inte vet exakt hur lång tid det tar för nya bolaget att ta över.
  • Mint
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-09-22 20:04:47 följande:

    Nej. Anmäler jag mig till nya abonnemanget så börjar de processen med att ta över numret nu direkt. Detta tar några dagar. Därefter tillhör jag de nya bolaget och får betala hos dem. Faktura skickas direkt, tillsammans med simkortet. Det gamla bolaget skickar ut en räkning på uppsägningstiden som jag har. = Jag får betala första fakturan hos nya bolaget + räkning för uppsägningstiden hos gamla bolaget samma månad. Alltså betala dubbelt, vilket jag ej vill och då undrar hur man ska göra när jag inte vet exakt hur lång tid det tar för nya bolaget att ta över.


    Läs mitt inlägg #2 här i tråden.
  • Anonym (A)
    Mint skrev 2020-09-22 16:04:50 följande:
    Jag skulle först kontakta nuvarande bolag om att jag vill säga upp men att numret ska vara öppet för portering. Då talar de om för dig att abonnemanget stängs av t ex 22/10.

    Sen kontaktar du nya operatören och säger att du vill starta ett nytt abonnemang med ditt befintliga nummer och att det ska köra igång den 22/10.
    Håller med
  • Anonym (Lätt)
    Mint skrev 2020-09-23 15:24:59 följande:
    Läs mitt inlägg #2 här i tråden.
    Vill man inte lyssna på hur det funkar så gör man inte det Obestämd

    Alternativt funderar TS att byta till något obskyrt företag med specialregler
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (ooo) skrev 2020-09-22 16:21:27 följande:
    Man behöver inte kontakta sitt nuvarande bolag om man inte vill. Allt sköts av det nya (för de vill ju ha nya kunder) ;) Jag har bytt flera gånger och alltid bara kontaktat det nya men talat om hur jag vill ha det 
    Man bör kontakta sin nuvarande om man har uppsägningstid eller bindningstid annars får man pröjsa för den tiden. Har jobbat för ett telefonbolag och tro mig det var en sak man fick ta en massa skit för.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2020-09-22 20:04:47 följande:
    Nej. Anmäler jag mig till nya abonnemanget så börjar de processen med att ta över numret nu direkt. Detta tar några dagar. Därefter tillhör jag de nya bolaget och får betala hos dem. Faktura skickas direkt, tillsammans med simkortet. Det gamla bolaget skickar ut en räkning på uppsägningstiden som jag har. = Jag får betala första fakturan hos nya bolaget + räkning för uppsägningstiden hos gamla bolaget samma månad. Alltså betala dubbelt, vilket jag ej vill och då undrar hur man ska göra när jag inte vet exakt hur lång tid det tar för nya bolaget att ta över.
    Snacka med ditt nuvarande bolag och säg att du ska byta bolag och därför vill säga upp men att det ska vara öppet så du kan portera numret. Vill du vara riktigt säker på att det inte ska bli strul så kan dom lägga in att ditt abonnemang ska sägas upp och sen omvandlas till kontantkort. Då har det andra bolaget all tid i världen att göra en övertagning när abonnemang är uppsagt. Sen kan du kontakta det nya bolaget och säga vilket datum dom kan ta över.
  • Anonym (Lätt)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-09-23 22:42:11 följande:
    Man bör kontakta sin nuvarande om man har uppsägningstid eller bindningstid annars får man pröjsa för den tiden. Har jobbat för ett telefonbolag och tro mig det var en sak man fick ta en massa skit för.
    TS hade ju ingen bindningstid, och 30 dagars uppsägningstid. Då funkar det utmärkt att bara låta nya bolaget sköta överföringen. Har bytt operatör flera gånger och det har aldrig varit något problem
Svar på tråden Hur byter man mobilabonnemang?