• solglädje

    Föräldraledig -förskola

    Har kört ihop sig, skall ta föräldraledigt men har ett åtagande några timmar en av dessa dagar, kan barnet då gå på förskola några timmar, har hört att det är möjligt, stämmer det?

    Jag vet att det är tänkt att föräldraledigt är till för att man skall vara med barnet men vill ändå höra.

  • Svar på tråden Föräldraledig -förskola
  • S23

    Om du tar en lägstanivådag så har du rätt att ta ut en hel föräldrapenningdag äcen om barnet bara är hemma med dig en del av dagen.

    Tar du en sgi-dag är detta inte ok och riks att du åker dit för fusk eftersom fk kollar mot förskolan i stickkontroller

  • S23

    Dock har du ju beroende på vad detta åtagande är inte rätt från förskolans sida att ha barnet där

  • snöblask

    Går barnet i vanliga fall på förskola men ni tänkt vara lediga? Isf säger du bara till förskolan precis som det är, ni tar ledigt när du är föräldraledig och när du inte är det så går barnet på förskola. Du kan däremot inte ta föräldrapenning och ha barnet på förskola om det var din fråga. Det händer av och till att försäkringskassan begär ut barnets närvaro på förskolan så det hade jag inte chansat på.

  • S23
    snöblask skrev 2020-09-22 17:26:47 följande:

    Går barnet i vanliga fall på förskola men ni tänkt vara lediga? Isf säger du bara till förskolan precis som det är, ni tar ledigt när du är föräldraledig och när du inte är det så går barnet på förskola. Du kan däremot inte ta föräldrapenning och ha barnet på förskola om det var din fråga. Det händer av och till att försäkringskassan begär ut barnets närvaro på förskolan så det hade jag inte chansat på.


    Tar ts lägstanivådag så kan hen ha barnet på förskola en del av dagen
  • snöblask
    S23 skrev 2020-09-22 17:40:59 följande:

    Tar ts lägstanivådag så kan hen ha barnet på förskola en del av dagen


    Aha det hade jag ingen aning om men verkar eventuellt rimligt då man kanske inte kan ta del av de dagarna?
  • S23
    snöblask skrev 2020-09-22 18:41:54 följande:

    Aha det hade jag ingen aning om men verkar eventuellt rimligt då man kanske inte kan ta del av de dagarna?


    Ingen aning om varför det är så. Visste inte att man inte kan ta delar av lägstanivådagar? Men om det är så så låter ju det som en rimlig anledning
  • Anotherone
    S23 skrev 2020-09-22 19:11:04 följande:
    Ingen aning om varför det är så. Visste inte att man inte kan ta delar av lägstanivådagar? Men om det är så så låter ju det som en rimlig anledning
    Du kan ta delar av båda sortens dagar. Från 100% (hel dag) ner till 12,5% ( en åttondels dag).
  • syntharen
    snöblask skrev 2020-09-22 18:41:54 följande:

    Aha det hade jag ingen aning om men verkar eventuellt rimligt då man kanske inte kan ta del av de dagarna?


    Vad inte kan ta delar av lägstanivådagarna? Jag tar ut 1/8 av lägsta nivå varje dag då jag gått ner till 87,5 procent. Inte mkt pengar men jag skyddar min sgi.
  • snöblask
    syntharen skrev 2020-09-22 21:00:26 följande:

    Vad inte kan ta delar av lägstanivådagarna? Jag tar ut 1/8 av lägsta nivå varje dag då jag gått ner till 87,5 procent. Inte mkt pengar men jag skyddar min sgi.


    okej, men varför får man då ha på barnet på förskolan om man tar en hel sådan dag? Du kanske inte vet såklart blev bara nyfiken o trodde att anledningen till att man fick ha barnet där på lägsta dagar som någon skrev kanske berodde på att dagarna inte gick att dela. Men då var det inte anledningen.
  • S23
    snöblask skrev 2020-09-23 08:01:09 följande:

    okej, men varför får man då ha på barnet på förskolan om man tar en hel sådan dag? Du kanske inte vet såklart blev bara nyfiken o trodde att anledningen till att man fick ha barnet där på lägsta dagar som någon skrev kanske berodde på att dagarna inte gick att dela. Men då var det inte anledningen.


    Kan hända att något går att finna i förarbetet till socialförsäkringsbalken
Svar på tråden Föräldraledig -förskola