• Vickan31

BIM +16 negativt graviditetstest

Hej!
    Jag och min sambo försöker att bli med barn och min mens brukar alltid vara väldigt regelbunden, men nu är den 16 dagar sen och graviditetstesterna är dessvärre negativa. Jag har inte känt av någon stress eller andra saker som jag vet kan försena mensen, men om testen visar rätt och jag inte är gravid är det svårt att veta när ägglossningen kommer igång igen. Är det någon som varit med om samma sak och som då antingen visat sig vara gravid eller att det fanns någon annan orsak till att mensen var så sen? När bör man söka hjälp om mensen uteblir?
  • Svar på tråden BIM +16 negativt graviditetstest
  • Jag är bara jag

Om man haft äl och inte blivit gravid så får man mens när man ska. Så man kan inte vara på BIM+16 och inte vara gravid. I så fall hade man ingen äl alls eller också senare äl än man trodde. Vården brukar säga att man ska söka hjälp när det gått ett halvår utan mens. Vill man inte riskera det- och på kuppen tappa förståndet!- så kan man gå privat och göra VUL för att kolla läget. Eller ta hcg-prov ifall man ändå misstänker att man är gravid. Det är dock synnerligen ovanligt att inte plussa efter v.5.

• Vickan31

Tusen tack för ditt svar! Glad Då skulle jag tolka det som att jag förmodligen inte haft någon ägglossning denna månad - eller att den kom senare än jag trodde, utan att jag märkt det. Och det är alltså ingenting konstigt om jag brukar ha regelbunden mens och den nu plötsligt uteblir en gång eller till och med flera på raken? Jag känner mig i alla fall lite lugnare efter ditt svar, att det inte behöver betyda att det är något fel utan att jag kan försöka vänta ett tag och se om mensen kommer igång igen. Det är bara så svårt att veta nu när jag inte har min 28-dagars-cykel att förhålla mig till längre NÄR jag har ägglossning nästa gång för att kunna försöka igen. Ägglossningen skulle teoretiskt sett kunna komma när som helst, imorgon eller om några veckor eller månader, men jag kan ju inte ta ett ägglossningstest varje dag? 

• Jag är bara jag

Tillfällig utebliven äl kan hända vem som helst. Vanligare i högre ålder- 38 och uppåt. Äl kan ju ha kommit mycket senare också, men då får du mens när du "ska"- om du inte blev gravid då. Annars är det bara vänta in mensen. Den kommer trots utebliven äl. Sen kommer nog äl som vanligt igen.

• Vickan31

Tack igen för hjälpen, det känns genast lugnare och jag hoppas att det återgår till en hyfsat regelbunden cykel igen snart. Alltid värdefullt att få råd från någon när man upplever en helt ny situation Glad 

• Jag är bara jag
    Vickan31 skrev 2020-09-22 17:27:41 följande:
    Tack igen för hjälpen, det känns genast lugnare och jag hoppas att det återgår till en hyfsat regelbunden cykel igen snart. Alltid värdefullt att få råd från någon när man upplever en helt ny situation Glad 
    Alltid bra om jag kan bistå med råd och hjälp. Glad Har upplevt det mesta själv med 35 år med mens och drygt 10 års försök till att få barn. Lycka till nu!
Svar på tråden BIM +16 negativt graviditetstest