• Tue 22 Sep 2020 18:02
    453 visningar
    7 svar
    7
    453

    Kluven om underhåll

    Ett utav mina barn vill inte bo hos exet, bor bara hos mig sedan några i princip direkt efter vi skildes. För att gnälla lite först är exet är extremt snål, tjänar bättre än jag men anklagar mig för att försöka lura honom på pengar när jag föreslår att vi använder FK:s schablonbelopp för mat, det kan enligt honom omöjligt gå åt. Han har dock hittills betalat då jag hotat med att gå via FK om vi inte kommer överens. 

    Barnet vill ha mindre och mindre med honom att göra, de ses kanske någon gång varannan vecka, så han har verkligen inte någon glädje av barnet. Mitt nya som inte varit med i bilden särskilt länge är däremot en stor favorit, känns som en ny pappa på alla sätt och vis förutom ekonomin. Han har erbjudit sig att stå för barnets kostnader, särskilt då han ser hur det tär på mig att förhandla med exet (i praktiken orkar jag inte ens ta upp sådant som är mer nöje, streamingtjänster, resor och utflykter till nöjespark etc, men har hittills stått på mig vad gäller mat och kläder och dylikt).

    Jag är med på att exet enligt reglerna har ett ansvar oavsett var barnet bor och vad barnet vill. Hans snåla attityd gör ju inte att jag är jättesugen på att vara generös, men tycker trots det att det börjar kännas märkligt, det kan inte kännas kul att ens barn inte vill bo hos en och knappt vill ses men ändå betala för barnet. Funderar därför vad som på ett moraliskt plan är rimligt när jag ändå klarar mig, borde han slippa när han i praktiken förlorat barnet, trots att han iofs inte har dålig ekonomi på något sätt? Kan lägga till att exet inte direkt är en usel pappa, han har engagemang och försöker fortfarande på andra sätt än pengar trots kalla handen från tonåringen i flera år, men han är också en jobbig personlighet med kanske för bestämda åsikter och ett för stort kontrollbehov, om jag ska gissa på varför det inte funkar. Jag har ju min åsikt om varför äktenskapet inte funkade så att säga, även om det inte är helt överförbart. Jag har hittills efter bästa förmåga försökt reparera relationen (inklusive tagit barnet till terapi), men ser inte längre någon större hopp, tonåringen kommer inte vilja ha en relation med honom mer än som följer av ren plikt (mer eller mindre att jag skapar skuldkänslor genom att säga att barnet kanske kommer ångra sig annars, vet inte vad som skulle hända om jag slutade med det). Då har jag istället börjat fundera i dessa banor. 

    Är som framgår ovan kluven och undrar vad andra gjort i en sådan situation. Är det fel att han fortsätter betala? Hur skulle ni känna som pappa?

  • Svar på tråden Kluven om underhåll
  • Tue 22 Sep 2020 18:48
    #1

    Kontakta FK och be dem sätta upp en automatisk betalning istället så slipper du ha de diskussionerna med honom. Det är fortfarande hans barn och moraliskt sett så borde han ändå stå för vissa kostnader. Å andra sidan är det så klart helt upp till dig själv om du tycker att du vill bjuda honom på det.

  • Tue 22 Sep 2020 20:54
    #2
    +1

    Sätt in pengarna på ett konto åt barnet om det känns bättre for dig. En dag ska ju korkort tas, etc.

  • Tue 22 Sep 2020 21:23
    #3

    Känns oerhört märkligt att du funderar på om det är moraliskt riktigt att begära underhåll om barnet inte vill träffa pappa? Som förälder har du inga rättigheter enbart skyldigheter. Du är skyldig att försörja ditt barn, men har ingen rätt att träffa barnet. Det är din skyldighet att vara en sådan förälder som barnet VILL ha en relation med, och om du misslyckas med det innebär det inte att du slipper försörjningsskyldigheten.

    Fundera istället på om det är moraliskt rätt att sänka barnets levnadsstandard genom att avstå ifrån att begära underhåll.

  • Tue 22 Sep 2020 21:25
    #4

    ... och anledningen till att det tog slut mellan er vuxna har noll koppling till underhållet.

    Barnet har RÄTT till underhåll. Det är inte din sak att beröva barnet den rätten för att du tycker synd om pappa eller vad det nu är du känner.

  • Wed 23 Sep 2020 06:03
    #5

    Som förälder är du försörjningsskyldig tills barnet är 18 år. Går barnet i skolan är du försörjningsskyldig tills barnet är 21 år.

    Jag har varit i ungefär samma situation som du är i men mitt ex är inte snål. struntade jag i att begära underhåll när grabben valde att bo hos mig på heltid. Det är nu ca 2 år sedan jag begärde jag underhåll via FK pga att hon bröt ett löfte till grabben. Eftersom vi gemensamt hade lovat honom moppe och körkort om han skötte skolan så fick jag stå för hela kostnaden själv.

    Du ska inte tveka att söka underhåll via FK. Det är inte gratis att ha barn, han utnyttjar dig genom att han vet/tror att du kommer söka underhåll via FK. Att du inte söker underhållsstöd drabbar inte bara dig utan även barnet då du inte har ekonomiska möjligheter att göra vissa saker med barnet. Gnäller han över att behöva betala underhåll så säg barn kostar pengar och det borde du ha tänkt på innan du skaffade barn.

    Tänk på att det inte bara drabbar dig ekonomisk utan även barnet/barnen att du inte söker underhåll.

  • Wed 23 Sep 2020 07:08
    #6

    En sak till, du har en ny kille som är villig att ställa upp ekonomiskt, men även om tanken är god så ska du ändå se till att få det underhåll du har rätt till. Du ska inte behöva vara beroende av en utomståendes godhet, och om ni skulle göra slut har du inte den möjligheten längre utan måste antagligen ändå ha pengar från den riktiga pappan.

  • Wed 30 Sep 2020 11:12
    #7

    Tack för all input, det hjälpte enormt att sätta saker i perspektiv. Har lagt ner idén, hade inte ens tänkt tanken att jag berövar barnet något (det är ju under förutsättning att jag klarar detta själv ekonomiskt som jag började fundera) men helt rätt att man aldrig vet vad framtiden för med sig. Jag kan ju vara helt hundra på att det inte kommer komma extra stöd om jag skulle hamna i en svårare sits av någon anledning.

    Ett konto för framtiden blir det nog:)

    Skulle underlätta allt tjafs om det fick att få till något via FK också men har hittills uppfattat att de bara hjälper i de fallen den andre totalvägrar och det blir en del extrakrångel när den andra inte har något "principiellt" emot att betala och också gör det till en viss del. Men får kanske prata med dem igen.

Svar på tråden Kluven om underhåll