• sunIsShiningInMay

    Normalt att känna sig sjuk?

    Är det normalt att känna sig sjuk i början av graviditeten? Jag befinner mig i vecka 6+2 och har sen jag plusade för två veckor sen exakt haft feber och sjukdomskänsla. I början hade jag även lite ont i halsen och kände mig förkyld. Nu är det bara feber och sjukdomskänsla (typ seg i huvudet) som är kvar. Dock är febern väldigt låg. Jag ligger på 37.9. Så det är cirka en halv grad över min normala temperatur. Kan det vara något fel?

  • Svar på tråden Normalt att känna sig sjuk?
  • sunIsShiningInMay
    Anonym (Vem) skrev 2020-09-22 19:28:05 följande:

    Du är kanske förkyld?


    Jo så skulle det kunna vara men jag har aldrig varit förkyld så här länge. En förkylning brukar ju bara hålla i sig en vecka. Dessutom är jag inte snorig eller nyser heller. Kände mig lite förkyld i början när jag hade ont i halsen men det försvann efter typ 2 dagar.
  • Anonym (Vem)
    sunIsShiningInMay skrev 2020-09-22 19:36:22 följande:

    Jo så skulle det kunna vara men jag har aldrig varit förkyld så här länge. En förkylning brukar ju bara hålla i sig en vecka. Dessutom är jag inte snorig eller nyser heller. Kände mig lite förkyld i början när jag hade ont i halsen men det försvann efter typ 2 dagar.


    Ok. Ja, du känner så klart dig själv bäst.

    Du kan ringa mödravården och fråga om du är orolig. De finns där för dig under hela graviditeten, även om du kanske inte ens är inskriven än.
  • Anonym (Falabella)
    sunIsShiningInMay skrev 2020-09-22 19:24:35 följande:

    Är det normalt att känna sig sjuk i början av graviditeten? Jag befinner mig i vecka 6+2 och har sen jag plusade för två veckor sen exakt haft feber och sjukdomskänsla. I början hade jag även lite ont i halsen och kände mig förkyld. Nu är det bara feber och sjukdomskänsla (typ seg i huvudet) som är kvar. Dock är febern väldigt låg. Jag ligger på 37.9. Så det är cirka en halv grad över min normala temperatur. Kan det vara något fel?


    Jag hade tagit ett covidtest om jag var du.

    Det var det första jag reagerade på med covid, att febern inte släppte efter fem dagar trots att jag inte hade en följdinfektion (vilket är vanligt för min del- antingen bihålor eller halsfluss men då vet man ju det) och ingen snuva att tala om. Sen hade jag en massa andra symptom också men det måste man inte få.

    Mina släktingar hade covid fast de trodde de bara var förkylda.
  • sunIsShiningInMay
    Anonym (Falabella) skrev 2020-09-22 19:51:16 följande:
    Jag hade tagit ett covidtest om jag var du.

    Det var det första jag reagerade på med covid, att febern inte släppte efter fem dagar trots att jag inte hade en följdinfektion (vilket är vanligt för min del- antingen bihålor eller halsfluss men då vet man ju det) och ingen snuva att tala om. Sen hade jag en massa andra symptom också men det måste man inte få.

    Mina släktingar hade covid fast de trodde de bara var förkylda.
    Tack. Ja det låter som det är bäst att göra det. Jag har dock ingen smak- eller något luktbortfall men som du säger behöver man ju inte ha alla symtom. Hade hoppats på att få svaret att febern kunde ha med graviditeten att göra då den bara ligger en halv grad över min normala temperatur. Men får hoppas på att testet är negativt istället.
    Tack för alla svar! Glad
  • Anonym (Klara)

    Man får ju nedsatt immunförsvar under graviditeten. Detta för att kroppen inte ska stöta bort fostret.

  • sunIsShiningInMay
    Anonym (Klara) skrev 2020-09-22 22:23:17 följande:

    Man får ju nedsatt immunförsvar under graviditeten. Detta för att kroppen inte ska stöta bort fostret.


    Ja det har jag koll på. Men tänkte mer att det innebar att man lättare blev sjuk. Fast det kanske även kan innebära att man är sjuk längre perioder än man brukar.
  • Sanlin90

    Efter ägglossningen har man i regel ca 0,5 grader högre temp fram till mens, är man då istället gravid är tempökningen bestående tills man inte längre är gravid så det är fullkomligt normalt.

    Jag är i v 35 och höll på att smälla av första 12v innan min kropp vande sig vid att vara varmare än vanligt höll på att förfrysa min sambo med öppet fönster mitt i vintern, han hade filt och tjockt täcke, jag hade bara filt eller bara sommartäcke samtidigt som vi hade mellan 9-14grader i sovrummet.

Svar på tråden Normalt att känna sig sjuk?