• kamalyassine

    Är jag skattepliktig

    Hej !!

    Jag tänkte Sälja lite tjänster till folk erbjuda hjälp med att byta däck eller lyfta en hyla eller vad som helst mot en ersättning, men jag ska hålla på max under en månad tills jag böjar ett vanligt jobb.

    min fråga är hur ska jag göra jag kan inte starta företag eftersom jag ska hålla på 1 månad bara, är jag skattepliktig eller hur blir det jag gick in på skatteverket hemsida man hittade inget gällande det. 

  • Svar på tråden Är jag skattepliktig
  • Kjell2

    Beror helt på vilka belopp det rör sig om. Vid lite olika nivåer måste du redovisa, betala moms och betala skatt.

  • Mortiscia80

    Ja, all inkomst ska beskattas. Du får själv anmäla till Skatteverket, se till att du ger kvitto också till dina kunder, med en kopia åt dig själv så du kan bifoga till Skv senare.

    Allt du får i inkomst men inte skattar för är svarta pengar, alltså skattefusk, alltså olagligt.

    Spara kvitton på utgifter du haft i samband med ditt arbete, det får du göra avdrag för.

  • kamalyassine
    Kjell2 skrev 2020-09-22 21:03:55 följande:

    Beror helt på vilka belopp det rör sig om. Vid lite olika nivåer måste du redovisa, betala moms och betala skatt.


    låt oss säga 10 000 eller 15 000 max 
  • kamalyassine
    Mortiscia80 skrev 2020-09-22 21:04:52 följande:

    Ja, all inkomst ska beskattas. Du får själv anmäla till Skatteverket, se till att du ger kvitto också till dina kunder, med en kopia åt dig själv så du kan bifoga till Skv senare.

    Allt du får i inkomst men inte skattar för är svarta pengar, alltså skattefusk, alltså olagligt.

    Spara kvitton på utgifter du haft i samband med ditt arbete, det får du göra avd

    är det inte upp mot 20 000 


  • kamalyassine
    Mortiscia80 skrev 2020-09-22 21:20:16 följande:
    Nej det finns inget fribelopp.
    så det är från första kronan du tjänar?

    tack för svaren ska ringa skatteverket imorgon och kolla med de 
  • Mortiscia80
    kamalyassine skrev 2020-09-22 21:22:51 följande:
    så det är från första kronan du tjänar?

    tack för svaren ska ringa skatteverket imorgon och kolla med de 
    Ja det är så det ska vara.
  • Tirem

    Om du tjänar mer än 20 008 kr på ett år behöver du skatta. Tjänar du mer per år är du skattepliktig för duna inkomster.

  • Mr Obvious

    De som skrivit att gränsen för skatt är 20 000:- per år ger bara halva sanningen!

    Arbetsgivaravgifter ska betalas om ersättningen överstiger 1000:-
    Ansvaret för detta ligger hos den som köper tjänsten, om inte "säljaren" uppger att han/hon har F-skatt.

    Det blir orimligt krångligt att göra detta på "rätt" sätt mot privatpersoner under bara en månad, så det är inte konstigt om det görs svart i stället.

Svar på tråden Är jag skattepliktig