Solblomma30 skrev 2020-09-23 11:39:58 följande:
Jag har också gjort medicinsk abort och det är ju samma typ av smärta, eftersom en abort också är en typ av förlossning, fast med ett väldigt litet foster.
Jag har efter aborten fött fyra barn och för mig har det gjort väldigt mycket mer ont. Men jag upplevde inte som du att abortens smärta var outhärdlig. Däremot har jag upplevt att smärtan vid mina fullgångna förlossningar har varit outhärdlig när det har varit som värst från 6 cm till att bebisen har fötts.
Så om du upplevde aborten som outhärdlig så tror jag inte att du kommer känna att en förlossning är värre :) Skillnaden blir väl isåfall att det kan ta längre tid, och att du måste ta i mer fysiskt än vid en abort. Man behöver ju ofta inte krysta vid en medicinsk abort.
Jag har fått morfin, lustgas och spinalbedövning när jag har fött mina barn. Jag fick ryggbedövning vid den senaste förlossningen, jag hade inte testat det tidigare och den hjälpte så himla bra, smärtan försvann nästan helt under en stor del av förlossningen. Så det finns ju mer hjälp att få när du föder barn :) Samtidigt kommer du inte kunna få morfin på det sättet som du fick vid din abort eftersom höga doser av morfin gör bebisen slö, trött och kan hämma andningen efter födseln. Men det finns som sagt ryggbedövning att få och det slår morfin med hästlängder! Lycka till, som någon skrev så får du världens finaste present efter förlossningen så det är milsvidd skillnad mot att göra en abort som är psykiskt tungt. Kram!!
Tusen tack för ditt svar!
Kommer inte ta morfin alls men är helt öppen för epidural om jag känner att det behövs. Lustgas kommer jag med stor sannolikhet testa då jag hört mycket bra om det. Hur har du upplevt det?
Tack och stora kramar till dig!