• Anonym (Japp)
    Wed 23 Sep 2020 09:46
    1216 visningar
    12 svar
    12
    1216

    Jobba inom barnomsorg och lämna utdrag ur misstankeregister -.-

    Hej

    Är nyexaminerad inom socialt arbete och vill jobba med barn och har en jobbintervju på måndag.

    Dock är jag misstänkt (och skyldig) till misshandel som skedde 2017, och undrar om det är någon idé att göra intervjun om detta kommer upp.

    Eftersom jag inväntar rättegång så syns det ?endast? i misstankeregistret. Så jag undrar om det är standard att det begärs ut ur både belastning-och misstankeregistret? (Vore ju inte mer än rimligt). Har tidigare enbart lämnat ur det första så då har det ju gått bra.

    (Vill tillägga att det var en misshandel som bestod i övervåld i en väjningssituation som jag står för fullt ut, och den målsägande ska åtalas för grov misshandel på mig, så antagligen blir jag inte ens dömd enligt min advokat)

    Så, bör jag ställa in intervjun för att undvika att sumpa framtida chanser där?

  • Svar på tråden Jobba inom barnomsorg och lämna utdrag ur misstankeregister -.-
  • Wed 23 Sep 2020 09:55
    #1

    Kan du inte kontakta företaget och fråga om deras policy? Jag har aldrig blivit ombedd att lämna intyg från misstankeregistret utan enbart belastningsregistret.

    Så antingen ställa frågan eller att du helt enkelt chansar på att de inte kräver det.

    Hur pass allvarlig var misshandeln? Får hoppas på att en eventuell dom tas bort från registret efter 3 eller 5 år istället för 10 år.

    Önskar Dig all lycka till!

  • Wed 23 Sep 2020 09:57
    #2
    smulpaj01 skrev 2020-09-23 09:55:35 följande:

    Kan du inte kontakta företaget och fråga om deras policy? Jag har aldrig blivit ombedd att lämna intyg från misstankeregistret utan enbart belastningsregistret.

    Så antingen ställa frågan eller att du helt enkelt chansar på att de inte kräver det.

    Hur pass allvarlig var misshandeln? Får hoppas på att en eventuell dom tas bort från registret efter 3 eller 5 år istället för 10 år.

    Önskar Dig all lycka till!


    Sorry, läste lite noggrannare nu. Hoppas såklart på en friande dom för dig samt skadestånd.
  • Anonym (Japp) Trådstartaren
    Wed 23 Sep 2020 10:02
    #3

    Tack! Jo jag skulle ju kunna kontakta dem men det känns som att det också kan väcka misstänksamhet.

    Okej, var det också inom arbete med barn?

  • Anonym (HVB)
    Wed 23 Sep 2020 10:04
    #4

    Jobbar på HVB-boende och där begärs belastning- OCH misstankeregistret in varje år.

  • Wed 23 Sep 2020 10:22
    #5
    Anonym (Japp) skrev 2020-09-23 10:02:46 följande:

    Tack! Jo jag skulle ju kunna kontakta dem men det känns som att det också kan väcka misstänksamhet.

    Okej, var det också inom arbete med barn?


    Jag har aldrig arbetat med barn men har nästan alltid fått lämna in utdrag oavsett tjänst. Att det krävdes när jag jobbade på Arlanda som flygvärdinna, trafikassistent m.m kan jag förstå. Likaså tullen, frivården och andra säkerhetsklassade yrken, men jag har mindre förståelse för att utdrag krävs när jag har sökt arbeten som receptionist, konferensvärdinna, socialtjänsten och liknande.
  • Anonym (.)
    Wed 23 Sep 2020 10:28
    #6

    Citat från polisens hemsida:
    "Du har endast rätt att begära registerutdrag ur misstankeregistret för arbete vid hem för vård eller boende (HVB-hem) eller familjehem som tar emot barn. Uppgifterna som redovisas i utdraget är begränsade."
    polisen.se/lagar-och-regler/behandling-av-personuppgifter/polisens-register/

    Så undviker du att ta jobb på HVB-hem och inte blir familjehem fram till den friande domen kommer ingen att kunna få reda på det om du inte själv väljer att berätta.

    Lycka till i framtiden.

  • Anonym (.)
    Wed 23 Sep 2020 10:34
    #7
    smulpaj01 skrev 2020-09-23 10:22:15 följande:
    Jag har aldrig arbetat med barn men har nästan alltid fått lämna in utdrag oavsett tjänst. Att det krävdes när jag jobbade på Arlanda som flygvärdinna, trafikassistent m.m kan jag förstå. Likaså tullen, frivården och andra säkerhetsklassade yrken, men jag har mindre förståelse för att utdrag krävs när jag har sökt arbeten som receptionist, konferensvärdinna, socialtjänsten och liknande.
    Du pratar om belastningsregistret som är ett register på de som fällts för brott. Det är alltså något helt annat än misstankeregistret.

    Idag har polisen problem med att hantera alla ansökningar därför att det överutnyttjas fruktansvärt. Vet att det varit upp för diskussion att begränsa rätten till utdrag men det stannar vid att man uppmanas att inte söka sådana jobb.

    Däremot finns det all anledning att receptionister och personal inom socialtjänst och många andra yrkesgrupper visar upp utdrag. Det är tex rätt olämpligt med en gängkriminell i en reception därför att de gör mycket annat än ler och säger "välkommen". Även inom socialtjänsten anser jag att det är olämpligt vid vissa typer av brott, hemfridsbrott är bara ett ur mängden.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 23 Sep 2020 10:49
    #8

    Jag skulle hålla tyst om det. Gå på intervjun i lugn och ro. De kommer inte att ställa såna frågor ändå.

  • Wed 23 Sep 2020 10:55
    #9
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 10:34:33 följande:

    Du pratar om belastningsregistret som är ett register på de som fällts för brott. Det är alltså något helt annat än misstankeregistret.

    Idag har polisen problem med att hantera alla ansökningar därför att det överutnyttjas fruktansvärt. Vet att det varit upp för diskussion att begränsa rätten till utdrag men det stannar vid att man uppmanas att inte söka sådana jobb.

    Däremot finns det all anledning att receptionister och personal inom socialtjänst och många andra yrkesgrupper visar upp utdrag. Det är tex rätt olämpligt med en gängkriminell i en reception därför att de gör mycket annat än ler och säger "välkommen". Även inom socialtjänsten anser jag att det är olämpligt vid vissa typer av brott, hemfridsbrott är bara ett ur mängden.


    Ja jag vet såklart vad jag pratar om. Nu fick jag dock arbete på 2 olika socialkontor samt en hel del receptionsjobb på olika företag. Det trots att jag har en dom på mig. Detta gör väl egentligen saken ännu märkligare, men efter samtal med enhetschef samt ansvarig rekryterare gick det bra i alla fall. Jag fick helt enkelt berätta omständigheterna kring domen och de liksom jag ansåg väl att jag blivit felaktigt dömd.

    När det gäller flygvärdinna är det dock helt omöjligt tyvärr.
  • Anonym (Japp) Trådstartaren
    Wed 23 Sep 2020 11:09
    #10

    Vad skönt att de hade förståelse!

  • Anonym (.)
    Wed 23 Sep 2020 12:43
    #11
    smulpaj01 skrev 2020-09-23 10:55:17 följande:
    Ja jag vet såklart vad jag pratar om. Nu fick jag dock arbete på 2 olika socialkontor samt en hel del receptionsjobb på olika företag. Det trots att jag har en dom på mig. Detta gör väl egentligen saken ännu märkligare, men efter samtal med enhetschef samt ansvarig rekryterare gick det bra i alla fall. Jag fick helt enkelt berätta omständigheterna kring domen och de liksom jag ansåg väl att jag blivit felaktigt dömd.
    När det gäller flygvärdinna är det dock helt omöjligt tyvärr.
    Jag undrar jag om du gör det?

    För man räknas inte automatiskt ut bara för att man har en dom på sig utan allt beror på vilket jobb det handlar om och vilken sorts brott man är dömd för.
    Ekonomibrott kan vara olämpligt om man tex har ansvar för ekonomi.

    Men som du säger, receptionist kan vara allt från att le till att ha ett betydande ansvar för säkerhet. Men det visste du kanske? Då vet du säkerligen också att en hel del receptionister är utbildade väktare, ofta med vapenlicens?

    Beroende på vilket brott du dömts för kan en tjänst ombord ett flygplan vara olämpligt ja.

    Men min poäng var att du blandade ihop registren. Inget av de jobb du nämner här är av sådan beskaffenhet att du visar upp ett utdrag ur misstankeregistret.

    Sen finns det också, men det vet du säkert som vet vad du pratar om, ytterligare nivåer på personutredning. För säkerhetsklassade tjänster gör SÄPO en fullständig utredning med utdrag ur alla register som finns. Ibland kollar man även upp den närmsta släkten. Har någon där varit medlem i en extremistgrupp så kan det utesluta dig från tjänsten.
    Detta har det skrivits en hel del om eftersom det på 60-80-talet var vanligt att suspekta politiska organisationer lurade framförallt tonåringar att bli medlemmar med skit som "Skriv på här så får du gratis öl ikväll". Det var många som gick på det och många även bland anhöriga som långt senare i livet stoppades från just säkerhetsklassade arbeten.

  • Wed 23 Sep 2020 15:22
    #12
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 12:43:25 följande:

    Jag undrar jag om du gör det?

    För man räknas inte automatiskt ut bara för att man har en dom på sig utan allt beror på vilket jobb det handlar om och vilken sorts brott man är dömd för.

    Ekonomibrott kan vara olämpligt om man tex har ansvar för ekonomi.

    Men som du säger, receptionist kan vara allt från att le till att ha ett betydande ansvar för säkerhet. Men det visste du kanske? Då vet du säkerligen också att en hel del receptionister är utbildade väktare, ofta med vapenlicens?

    Beroende på vilket brott du dömts för kan en tjänst ombord ett flygplan vara olämpligt ja.

    Men min poäng var att du blandade ihop registren. Inget av de jobb du nämner här är av sådan beskaffenhet att du visar upp ett utdrag ur misstankeregistret.

    Sen finns det också, men det vet du säkert som vet vad du pratar om, ytterligare nivåer på personutredning. För säkerhetsklassade tjänster gör SÄPO en fullständig utredning med utdrag ur alla register som finns. Ibland kollar man även upp den närmsta släkten. Har någon där varit medlem i en extremistgrupp så kan det utesluta dig från tjänsten.

    Detta har det skrivits en hel del om eftersom det på 60-80-talet var vanligt att suspekta politiska organisationer lurade framförallt tonåringar att bli medlemmar med skit som "Skriv på här så får du gratis öl ikväll". Det var många som gick på det och många även bland anhöriga som långt senare i livet stoppades från just säkerhetsklassade arbeten.


    Jag skrev redan i mitt första inlägg att jag enbart pratar om belastningsregistret med registrerade domar. Jag har aldrig blivit ombedd att lämna utdrag ur misstankeregistret.

    Jag har jobbat på ca 80 olika företags receptioner så jag vet nog det mesta gällande dessa tjänster. När det gäller de receptioner som bevakas av väktarfirmor så arbetar där utbildade väktare. Det är inte jag. När jag arbetade på socialtjänsten så hade vi "vanliga" receptionister och utbildade beväpnade väktare. Förstår du då eller är jag fortfarande otydlig?

    Men när det gäller flyg så var inte brottet av intresse, alltså det spelar ingen som helst roll vad jag var dömd för. Det räckte att jag var dömd. Att föra någon dialog hjälper inte i dessa fall. Detsamma gäller för frivården.

    Sen kan jag hålla med om att brott kan vara av betydelse beroende på vad man söker för tjänst. Min bror sökte jobb på en världskänd spelfirma, där kollar de inte bara upp om den sökande har någon ekobrottsdom på sig utan de kollar även uc, kronofogden, lån m.m.
Svar på tråden Jobba inom barnomsorg och lämna utdrag ur misstankeregister -.-