• MariSol12

    Corona- ingen lukt och smak

    Hej

    Efterlyser er som har erfarenhet av att ha tappt smak och lukt. Förra veckan, utan andra symptom vaknade jag upp med noll lukt och smak. Noll! Ingenting. 

    Sedan dess har min hund - han blev magsjuk - bajsat ner hela vår säng. Jag kände ingenting. Min sambo höll på att kräkas när han hon kom hem av stanken. Jag har svårt att laga mat eftersom jag inte vet hur den smakar. Jag känner inte röklukt eller om jag själv stinker. Jobbigast är nog att ingenting smakar. Det är noll. Helt borta. 

    Jag skulle kunna äta ett ruttet ägg utan att veta om det. Kan inte avgöra om mina barns mat är ok eller inte heller.

    Jag jobbar som kock vilket naturligtvis har lett till att jag inte kan jobba. 

    Naturligtvis är jag såååååå rädd för att det här ska vara permanent. Finns det några av er som hade dessa symptom och när återvände er smak/lukt? Hur lång tid tog det?

  • Svar på tråden Corona- ingen lukt och smak
  • EpicF

    Har du tagit coronatest?

    Men ja, smak- och lukt kan vara borta i månader även man är frisk från corona. Det är ett av symtomen som kan sitta i länge.

  • Miami

    Hej! Hade corona i april, lukt och smak var väl helt borta en månad men när det började komma tillbaka smakade/luktade allt något bensin-aceton-aktigt... Detta har gradvis blivit bättre men fortfarande är både smak och luktsinne förvridet. Vissa lukter känner jag inte alls. Precis som du skriver är många äckliga lukter svåra. Känner inte lukten av ruttet, bajs och dyl. Mkt svårt att veta om man luktar typ svett. Vi var 6 st som var sjuka samtidigt. Av oss är det en som inte fått tillbaka lukt eller smak öht. 4 st är nästan återställda. Jag är mitt emellan... Ledsen för deppigt svar... :(

Svar på tråden Corona- ingen lukt och smak