• Anonym (?)

Råkade tvätta ulltröja i 60 grader...

Och den verkar ha överlevt. Det var 5% alpacka och 5% ull, resten bomull, samt lite akryl och polyamid.

Dock då fäller den lite nu men det gjorde den även innan tvätt, den var helt ny. Varför ska man tvätta ull i 30? Är det för att det inte ska krympa eller finns det en annan anledning?

Samt: i samma tvätt låg dessvärre ett rätt sunkigt och smutsigt plagg, blir ull 100% rent när man tvättar det? Eller är min ulltröja sunkig nu?

Har inte med mig huvudet alls idag... känner mig helt virrig. Och har lite panik över min fina tröja haha.

• Svar på tråden Råkade tvätta ulltröja i 60 grader...
  • Anonym (Smått)

Ren ull/ylle tål bara 30, möjligen 40. Det krymper annars. Du hade tur eftersom ditt plagg bestod av så lite ull. Vi har en ylletröja efter maken som kommer vara lagom till vår 5-åring nästa år.

Din tröja är självklart ren eftersom den tvättats så hett.

• Anonym (Ulla)

Ullen i din tröja hade förmodligen någon form av anti-krympnehandling. Det kan förstöra en del av ullens bra egenskaper som klädmaterial, men gör att man kan köra det i maskinen med annan tvätt.

Företagen skriver ofta lägre gradantal på kläder än de i själva verket tål för att ha en säkerhetsmarginal.

Men att tvätta ett ullplagg i 30 räcker inte alltid. Viss ull tovar sig lätt och då är det vattnet och bearbetningen av materialet som gör att det krymper. Därför finns ullprogrammet som mest skvalpar omkring lite försiktigt.

Hårstrån (ull är hår) har små fjäll som ytskikt. När ullen blir blöt fäller de fjällen ut sig, och bearbetar man då stråna fastnar de fjällen i varandra och det filtar ihop sig. Jag skulle säga att det är besrbetningen som krymper ylle, inte värme. Ull/ylle som inte bearbetas kan man värma till nästan kokande utan att det förstörs (så gör man oftast när man färgar ull/ylle).

Ull är ogästvänligt mot bakterier, och de allra flesta såna dör dessutom vid 60 grader, så det smutsiga plagget hade inte bekymrat mig.

• Mortiscia80

Man tvättar i 30 på särskilt ullprogram eller helst för hand just för att fibrerna inte ska haka fast i varandra och krympa ihop plagget. När man stickar i ren ull är det till o med en särskild teknik just för att få det att krympa och bli tätare. Det är bara så det fungerar med ull helt enkelt.

Din tröja är så klart ren men i fortsättningen kan du få lära dig att man inte behöver tvätta yllekläder särskilt ofta, det ska räcka att vädra en tröja ett tag.

• Anonym (Ulla)

Såg nu hur väldigt lite ull det var i tröjan. Skulle säga att det var därför den klarade sig.

• Anonym (A)

Tur att var så lite ull.

• Anonym (?)

Tack snälla för era svar! Känns mycket bättre nu! Ja det var verkligen tur att det var så lite ull i!

• annabellelee

Egentligen är temperaturen inte problemet. Du kan tvätta ull i höga temperaturen. Däremot måste man tvätta försiktigt och inte gnugga ull, för då tovas ullen ihop och blir väldigt tät och kompakt. Det är det som är skillnad mellan ullprogram och "vanliga" tvättprogram, att ullprogrammet bara vaggar tvätten försiktigt.  

Tvättar du förhand utan att gnugga går det som sagt bra att tvätta i varmt vattemn. 

• annabellelee

Som andra sagt är ull ett bra material som inte behöver tvättas särskilt ofta. Jag brukar vädra  kläder av 100% ull ordentligt efter användning, och tvättar bara ibland. Eftersom plagget är blandmaterial måste det såklart tvättas oftare. 

• Anonym (?)
    annabellelee skrev 2020-09-23 17:46:49 följande:

Som andra sagt är ull ett bra material som inte behöver tvättas särskilt ofta. Jag brukar vädra  kläder av 100% ull ordentligt efter användning, och tvättar bara ibland. Eftersom plagget är blandmaterial måste det såklart tvättas oftare. 

Eftersom den klarade sig i 60 grader, tror du jag kan tvätta den i 40? Eftersom det är blandmaterial?

Har nämligen mest gråa/vita plagg i ren ull, och denna tröja har rött, blått och alla möjliga färger, så vill inte tvätta de ihop. Och känns så onödigt att tvätta bara den tröjan separat. Tänkte eftersom den klarade det så kanske den kan få fortsätta gå i 40 kulör haha.... ?
  • Pernilla

Som folk skrivit så klarade sig tröjan för att det var så lite ull i.

Plagg i 100 % ull behöver inte tvättas så ofta. Det räcker oftast att skaka och vädra plaggen.

Finns plagg i specialbehandlad ull och då kan det på tvättrådet stå kanske 40 grader understreck. Jag vågar dock inte tvätta på det. Jag litar inte riktigt på att det inte krymper. Tvättar då på handtvättsprogrammet, som är 30 grader, i maskin.

På vissa ställen på nätet och på plagg står det använd ylleprogrammet men vissa tvättmaskiners ylleprogram är 40 grader och då kan ju ullen krympa. Så där får man kolla vad ens maskins ylleprogram har för temperatur.

Ullplagg där det är handtvättssymbol handtvättar jag i diskhon i ca 30 grader. Aldrig över 30 grader. Att handtvätta har min farmor lärt mig. Hon har sagt att det viktiga för att plagget inte ska krympa är att ha samma gradantal på allt vatten, tvätt som skölj.

Om du har 27 grader på tvättvattnet ska du ha ca 27 grader vid alla sköljningar. Någon grads skillnad är OK. Jag använder en badtermometer för att kolla.

När jag ska byta vatten plockar jag ur plagget ur hon ifall att vattnet i kranen inte håller samma temperatur som när jag fyllde på vattnet tidigare.

När man tvätttar ska man bara krama plagget, inte gnugga osv. Då fäller ullen och blir tovig.

Använder ett ullschampoo med lanolin som finns naturligt i ullen. Använder man inget fett så torkar ullen ut och blir spröd.

Svar på tråden Råkade tvätta ulltröja i 60 grader...