• Anonym (.)

Kan arbetsgivaren få reda på att jag egentligen inte vabbat?

Hej. Jag har en pinsam fråga. Jag har nyss varit sjukskriven i 2 veckor pga sjukdom. Jag började jobba igen i måndags och nu känner jag mig sjuk igen. Har börjat få jätte ont i halsen, snorig och känner mig febrig. Jag vågar inte säga till min arbetsgivare att jag är sjuk igen för att jag är rädd för att dels inte få förlängt på min tjänst.. Jag har istället tänkt att säga att jag vabbar nu torsdag och fredag, fast att jag inte gör det utan att barnet får gå till skolan som normalt. Kommer självklart inte ta ut några pengar från försäkringskassan. Kan arbetsgivaren få reda på att jag egentligen inte vabbat?

• Svar på tråden Kan arbetsgivaren få reda på att jag egentligen inte vabbat?
  • Anonym (...)

Ja, det kan ringa till fk och även till förskolan för att höra om barnet är där. Även om du inte tar ut vabb-pengar så är det inte ok och faktiskt skälv för uppsägning.

• Anonym (Sjuk)

I dessa tider är det väl inga problem! Bara att säga att du har lite lätt halsont och inte känner dig direkt sjuk och att du i vanliga fall skulle ha jobbat, men pga covid måste du tyvörr stanna hemma.

Då blir det ju inte som en riktig sjukfrånvaro.

Dumt att riskera att bli avslöjad med vabfusk. Hade du haft mindre barn och orkat ha barnet hemma så hade det inte spelat någon roll.

• Anonym (Laura)
    Anonym (Sjuk) skrev 2020-09-23 18:32:41 följande:

I dessa tider är det väl inga problem! Bara att säga att du har lite lätt halsont och inte känner dig direkt sjuk och att du i vanliga fall skulle ha jobbat, men pga covid måste du tyvörr stanna hemma.

Då blir det ju inte som en riktig sjukfrånvaro.

Dumt att riskera att bli avslöjad med vabfusk. Hade du haft mindre barn och orkat ha barnet hemma så hade det inte spelat någon roll.

Precis. Under pågående pandemi där man ska vara vaksam vid minska snuva och förkylningssymtom lär väl de flesta arbetsgivare vara förstående. Bättre att bara vara ärlig istället. 
  • Annita

Gör du som du föreslår här är det ju ganska lätt att få reda på att du inte vabbar.

• Anonym (.)

Jo men min arbetsgivare är inte direkt förstående av sig , arbetar inom förskola och vi har inga vikarier vilket gör att ingen är hemma när man är förkyld. Tyvärr

• Anonym (...)
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 18:39:52 följande:

Jo men min arbetsgivare är inte direkt förstående av sig , arbetar inom förskola och vi har inga vikarier vilket gör att ingen är hemma när man är förkyld. Tyvärr

Inte konstigt att corona härjar vilt i Sverige...
  • Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 18:39:52 följande:

Jobbar du inom förskola ska du väl definitivt inte till jobbet om du är sjuk?

Med tanke på personalbristen lär du ju knappast inte inte få förlängt pga detta.

Vad har du för typ av anställning?
  • Anonym (H)

Och nej. Du kan inte vabba utan risk att bli upptäckt.

Dessutom skulle jag om jag var arbetsgivare snarare undvika att skiva kontrakt med en person som först är sjuk och sedan vabbar än en som återinsjuknar. Varför? För att det första scenariot är mer troligt att det kommer uppstå igen

• Anonym (Hmm)

Fast inte kan väl arbetsgivaren få något svar från förskolan? Det har dom väl inte tillåtelse att berätta, vem som är där eller inte? Däremot kan dom ju höra med fk, men det är ju lätt att säga att man glömt ansöka om ersättning för vab den dagen. Nu låter jag hemsk, tycker inte att man ska "fuska" gentemot arbetsgivaren såhär men visst är det möjligt?

• Anonym (H)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-09-23 19:38:43 följande:

Fast inte kan väl arbetsgivaren få något svar från förskolan? Det har dom väl inte tillåtelse att berätta, vem som är där eller inte? Däremot kan dom ju höra med fk, men det är ju lätt att säga att man glömt ansöka om ersättning för vab den dagen. Nu låter jag hemsk, tycker inte att man ska "fuska" gentemot arbetsgivaren såhär men visst är det möjligt?

Arbetsgivaren kan efterfråga utdrag från fk. Rimligtvis får inte skolan svara nej.

Det är ju svårt för ts att i efterhand hävda att hon glömt ansöka från fk och sedan göra det för att kunna visa upp det för arbetsgivaren eftersom det isf handlar om bidragsfusk.

Tror inte oddsen är höga på att arbetsgivaren begär detta. Men jag skulle då aldrig chansa på det när det handlar om att jag kika gärna kan sjukanmäla mig
Svar på tråden Kan arbetsgivaren få reda på att jag egentligen inte vabbat?