• Anonym (Mamma)

    Hur länge får era 13-åringar vara ute om kvällarna?

    Som frågan både när det gäller vardagskvällar och helger. Är det olika tider om dom är utomhus eller hos en kompis?

    Och hur bor ni,stad/by/landet?

    Jag kan börja med hur jag tycker. Bor i by,tycker senast kl 10.00 oavsett helg eller vardag när dom håller till utomhus. Vid besök hos vänner kan gå med på senare men ska ha kontakt hela vägen hem sen med oss vuxna.

  • Svar på tråden Hur länge får era 13-åringar vara ute om kvällarna?
  • Anonym (C)

    21.00 vardag som helg. Om det är något särskilt, tex filmkväll hemma hos en vän kan jag hämta barnet senare.

    15-åringen ska vara hemma 21-22 på vardagar och 22 på helger. Finns ingen anledning att hänga ute längre, de kan umgås med vänner dagtid brukar jag säga till dem.

    I bor i en större stad.

  • Anonym (T)

    20.00 senast och det gäller både vardag och helg, oavsett om det är ute eller hos en kompis. Bor i stad.

  • Anonym (D)

    21 på vardagar

    22 på helger

    Efter intensiva förhandlingsr maskande resonemang kan ovansående tider i praktiken utökas med en timme ibland

  • hjärnladyn

    Hos mig är det en ickefråga. Men trettonåring har aldrig bett att få vara ute på kvällen. Senaste är att hon cyklar hem från fotbollsträningen vid 19.30. Men nu har hon just börjat högstadiet, börjar få en del nya kompisar så jag skulle gissa att det snart ändrar sig.

  • Anonym (Piektr)

    Inte längre än till 20. De har ingen anledning att ränna runt ute senare än så.

  • Anotherone

    Min äldsta går i åttan. Egentligen har vi sagt 22.00 på helger, oavsett om han är hos en kompis eller ute. Såklart om han hänger inne hos grannen så kan han väl komma 22.30 men annars 22.

    Igår hade han fotbollsträning först och sen var de några från klassen som skulle träffas på fritidsgården och spela biljard och så. 
    För att komma hem behöver han ta en buss som tar ca 15 min, och den skulle vara hos oss 22:04 så det fick vara ok.

    På vardagar är han aldrig ute. Vi bor i förort till Stockholm.

  • Anonym (32)

    10.00 kan jag tycka är tidigt på en helg, vår son som är 13 år vaknar 08.00 och då är det för tidigt att gå ut ;) men förstår såklart att du menar PM och inte AM.

    På vardagar ska vår son vara inne senast 21.00, dock har han träning mån, tis, ons, torsdag så han hinner inte hänga med kompisar dessa dagar efter träning, utan det är då tid för läxor. Kompisar blir då alltså bara efter skolan.

    På helger har vi 22.30, men han har ännu inte börjat flänga ute på helgerna kommer väl senare ju mer nya kompisar han får. Sedan höstterminen har han inte kommit hem efter 21.00 varken fredagar eller lördagar...hans vänner har han haft sedan mellanstadiet och är liksom han sportnördar och har matcher om helgerna ofta tidig morgon, och behöver därför ofta lägga sig i tid om kvällarna. De prioriterar pigga ben framför degig hjärna tack o lov.

  • mammabitch

    Det beror väl på lite vad det gäller. En filmkväll med kompisarna en fredag kan få sluta närmare midnatt, däremot skulle jag inte gå med på att de bara drar runt ute sent på kvällarna.

  • Anonym (A)

    Vi bor i city (Stockholm). Vardagar 20.30 och helger lite mer flytande. Om det är nåt speciellt och det blir riktigt sent så möter vi upp på vägen hem.

  • Moder1

    Bor i en by 6 km utanför en större stad.

    På veckorna är det aktivitet 2 kvällar 18-20 så då är han hemma 20.30.

    De andra dagarna 18, ibland kan kompisar hänga här hemma till 20.

    Helgerna är det hänga ute till 19 men han får vara med vänner till 21, längre om det är filmkväll eller något speciellt.

    Han får sova över hos kompisar där jag känner föräldrarna och vet att de har koll, här hemma är det ok att sova över från fredag till lördag.

Svar på tråden Hur länge får era 13-åringar vara ute om kvällarna?