• Tomatmacka

    Skaffa syskon eller ej?

    Jag har en liten rackare på fyra år, det senaste året har jag och min fru börjat prata om att eventuellt försöka oss på ett syskon till denne. Vi vet fortfarande inte vad vi vill men hon lutar mer åt ja-hållet medan jag har varit mer åt nej-hållet, fram tills nu.

    Även om vi fortfarande inte vet så skulle jag gärna vilja höra lite från er som har fler barn, är det värt att skaffa fler eller spelar det egentligen ingen roll eller hade ni föredragit att bara ha ett? Får lite dåligt samvete ibland när den lille tvingas leka ensam och tänker därför att det kanske vore kul med en till, även om åldersskillnaden kommer bli ganska stor. Sen är det av egoistiska skäl också som att de kan avlasta varandra men det kan ju också bli totalt kaos förstås.

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Skaffa syskon eller ej?
  • Kexsmula

    Nu är visserligen vår yngsta bara 7 månader än så länge och kan således inte riktigt leka med vår treåring än, men jag tycker definitivt att vi fattade rätt beslut! I början fick vi visserligen lite av en chock då det är väldigt jobbigt att ha sömnbrist och samtidigt försöka ta hand om två ungar som skriker efter mat/uppmärksamhet och en resa till stora ICA-butiken blir plötsligt ett stort projekt... Men nu tycker jag att vi vuxit in i det och ser endast fördelar! Vår store kille tycker jättemycket om sin lillebror och det värmer verkligen i hjärtat när han går fram till honom och klappar honom på huvudet, eller går upp ur sin säng efter att ha sagt godnatt till oss bara för att gå fram till spjälsängen och säga ?Godnatt Liam?.

    Jag ångrar inte att vi skaffade ett syskon.

  • Anonym (Herregud!)

    Fast, vänta, va? Ni ska alltså skaffa ett syskon till ert befintliga barn? Ni skaffar alltså barn för ert befintliga barns skull?

    Då skulle jag säga nej. Skaffa barn den dagen ni gör det enbart för er egen skull.

  • Fröken W

    Jag tror inte att det finns någon som ångrar ett barn men däremot tror jag att det finns desto fler som ångrar att de inte försökte få fler barn.

    Med det sagt så tycker jag självklart att man endast ska skaffa barn om man själv vill, inte av omtanke till ev. syskon.

    Vi har två barn, 4 resp. 1 år och känner oss väldigt nöjda med det. Jag skulle gärna ha ett barn till så småningom men jag tror ändå att vi kommer att nöja oss med två barn eftersom att det är vad vi känner att vi hinner och orkar med. Men fick bara hjärtat styra så skulle det definitivt bli en till.

  • Kexsmula
    Anonym (Herregud!) skrev 2020-09-26 15:06:23 följande:

    Fast, vänta, va? Ni ska alltså skaffa ett syskon till ert befintliga barn? Ni skaffar alltså barn för ert befintliga barns skull?

    Då skulle jag säga nej. Skaffa barn den dagen ni gör det enbart för er egen skull.


    Men snälla, det är så onödigt att märka ord. Du förstår väl att ingen normalbegåvad människa ens hade tänkt tanken att skaffa barn bara för att få en lekkamrat till sin första unge? Däremot tror jag att väldigt många skaffar sig en tvåa DELVIS pga att de vill att deras barn ska ha ett syskon, och jag kan inte se något som helst fel i det.
  • fjanten

    Nej, jag hade inte velat ha bara ett barn, och det finns fördelar med att ha några år mellan syskonen också (vi har erfarenhet både av att ha barnen tätt - och att ha syskon med några år emellan). Om du nu oroar dig för åldersskillnaden menar jag. Finns ju sällan några garantier för något här i livet - men jag tror att få personer ångrar ett barn och risken för det är nog ännu lägre om man redan har ett barn (man inte ångrar) och mer eller mindre vet vad man ger sig in i när man skaffar ett till.

    Så ska ni förstås inte primärt skaffa ett till barn för att ert befintliga barn ska få en lekkompis - även om jag såklart kan se det som en fördel.

    För oss är det såhär:

    12,5 månader mellan barn 1 och 2 - barnen är idag snart 4 och 5 år och som tvillingar... Har ett enormt utbyte och trygghet i varandra.

    Tredje barnet är nästan 3 respektive 4 år yngre än sina syskon - och båda barnen avgudar honom. Särskilt det äldre barnet som är nästan 4 år äldre än honom. Jag tror definitivt att barnen kommer ha utbyte av varandra även i barndomen trots några år emellan.

    Väntar idag fjärde barnet, som kommer vara ca 1 år och 2 månader yngre än barn nr 3.

    Så vi gillar definitivt att ha barn och hade inte velat ha "bara" ett (och nej, ett barn är absolut inget "bara" - men vi älskar att ha en lite större familj, så för oss hade der känts som "bara")

Svar på tråden Skaffa syskon eller ej?