Skaffa syskon eller ej?
Nej, jag hade inte velat ha bara ett barn, och det finns fördelar med att ha några år mellan syskonen också (vi har erfarenhet både av att ha barnen tätt - och att ha syskon med några år emellan). Om du nu oroar dig för åldersskillnaden menar jag. Finns ju sällan några garantier för något här i livet - men jag tror att få personer ångrar ett barn och risken för det är nog ännu lägre om man redan har ett barn (man inte ångrar) och mer eller mindre vet vad man ger sig in i när man skaffar ett till.
Så ska ni förstås inte primärt skaffa ett till barn för att ert befintliga barn ska få en lekkompis - även om jag såklart kan se det som en fördel.
För oss är det såhär:
12,5 månader mellan barn 1 och 2 - barnen är idag snart 4 och 5 år och som tvillingar... Har ett enormt utbyte och trygghet i varandra.
Tredje barnet är nästan 3 respektive 4 år yngre än sina syskon - och båda barnen avgudar honom. Särskilt det äldre barnet som är nästan 4 år äldre än honom. Jag tror definitivt att barnen kommer ha utbyte av varandra även i barndomen trots några år emellan.
Väntar idag fjärde barnet, som kommer vara ca 1 år och 2 månader yngre än barn nr 3.
Så vi gillar definitivt att ha barn och hade inte velat ha "bara" ett (och nej, ett barn är absolut inget "bara" - men vi älskar att ha en lite större familj, så för oss hade der känts som "bara")