• Alexi

    Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?

    Tråden gäller enbart barn som är stora nog att på egen hand med kompis tex handla en glass eller dricka eller gå och äta lunch ihop på ett hamburgerställe och liknande. 

    Vad förmedlar ni till era barn gällande om barnet och kompisen vill handla något och kompisen inte har pengar. 

    Ska ditt barn:

    - Betala för kompisen och se det som att hen bjuder?

    - Betala för kompisen och se det som ett lån och förvänta sig att få tillbaka pengarna snarast?

    - Betala för kompisen och sen räknar barnet med att kompisen bjuder nästa gång och att det jämnar ut sig i längden?

    - Betala för sig själv och kompisen får vara utan?

    - Avstå helt eftersom kompisen inte har pengar?

    Är det någon skillnad om det är ditt barn eller barnets kompis som inte har pengar, dvs skillnad i vad du förväntar dig av ditt barn mot vad du förväntar dig av andras barn?

  • Svar på tråden Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?
  • myamone

    - Betala för kompisen och sen räknar barnet med att kompisen bjuder nästa gång och att det jämnar ut sig i längden?

  • Skogssport

    Olika för olika vänner.

    Men här har mer eller mindre alla egna pengar som de får köpa mat/fika för, så det blir aldrig ett problem.

    De som inte har pengar för sånt kanske inte SKA käka bullar och hamburgare i tid och otid. Det kan ju finnas en baktanke från föräldrarnas sida.

  • Persikaplommon

    Allt funkar så länge det är samma som gäller alla så inte 1 barn bjuder varje gång och blir aldrig bjuden tillbaka.

    Förutom :

    Betala för sig själv och kompisen får vara utan.

  • Persikaplommon
    Skogssport skrev 2020-09-26 14:28:48 följande:

    De som inte har pengar för sånt kanske inte SKA käka bullar och hamburgare i tid och otid. Det kan ju finnas en baktanke från föräldrarnas sida.


    Då tyckar jag att alla kan avstå och göra nåt annat.

    Inte smaska framför kompisen.

    Samma gäller om kompisen har allergi.
  • Drottningen1970

    Förutsätter att ett besök på sibylla är nåt man gemensamt kommit överens om och att båda barnen har pengar att betala för det.

    Har hänt att nån kompis bjudit mitt barn och tvärtom men detta är sällsynt.

    Att gå och käka ensam med en kompis som får titta på skulle aldrig föresväva mitt barn. Då avstår han.

  • Skogssport

    Fast är man, som här, ute på stan och äter på fiket istället för i skolan och en som saknar pengar hänger på, så ska väl inte alla andra behöva avstå bara för att denne aldrig har pengar/inte får äta utanför skolan?

    Nädu, någon måtta får det allt vara på PK-samhället.

    Var och en ansvarar för sig själv.


    Persikaplommon skrev 2020-09-26 15:39:13 följande:

    Då tyckar jag att alla kan avstå och göra nåt annat.

    Inte smaska framför kompisen.

    Samma gäller om kompisen har allergi.


  • fjanten

    Beror väl på vilken vän det är kanske? Kommer ihåg att jag som barn hade en kompis vars föräldrar hade det ganska dåligt ställt, så mina föräldrar såg ofta till att jag hade med lite extra fickpengar om det var just henne jag skulle hitta på saker med, och skickade alltid med en del extra i matsäcken på skolutflykter o.s.v... Annars hade ofta vardera barn med sig egna pengar, och i undantagsfall bjöd man men blev sedan bjuden tillbaka när man själv hade glömt pengar hemma eller något. Enda alternativet som är ett stort nej är ju att sitta och äta inför en kompis som inte har pengar till något väl?

  • Vildbi

    Det beror på situationen.

    Jag ger generellt inte min dotter pengar för att hon ska bjuda alla andra. Jag ger henne pengar som hon ska använda och förutsätter att andra föräldrar ger sina barn pengar.

  • Drottningen1970
    Skogssport skrev 2020-09-26 16:18:35 följande:

    Fast är man, som här, ute på stan och äter på fiket istället för i skolan och en som saknar pengar hänger på, så ska väl inte alla andra behöva avstå bara för att denne aldrig har pengar/inte får äta utanför skolan?

    Nädu, någon måtta får det allt vara på PK-samhället.

    Var och en ansvarar för sig själv.


    Om det är en specifik kompis som aldrig har råd så skulle jag lära mitt barn att gruppen kompisar skulle kunna chippa in och hjälpa. Man kanske delar med kompisen eller köper nåt billigare så det räcker till kompisen också, eller ja, faktiskt avstå ifrån att glufsa i sig framför polaren utan pengar. Solidaritet är nåt jag mycket gärna lär mitt barn. Hursomhelst sitter det redan i ryggmärgen på mitt barn så jag behöver inte vara orolig.
  • Persikaplommon
    Skogssport skrev 2020-09-26 16:18:35 följande:

    Fast är man, som här, ute på stan och äter på fiket istället för i skolan och en som saknar pengar hänger på, så ska väl inte alla andra behöva avstå bara för att denne aldrig har pengar/inte får äta utanför skolan?

    Nädu, någon måtta får det allt vara på PK-samhället.

    Var och en ansvarar för sig själv.


    Du gör som du vill och andra gör som de vill.

    Att du bryr dig inte om andra särskilt mycket framgår i alls trådar du svarar.
Svar på tråden Vad gäller för era barn med pengar och lån/gåva till kompisar?