• Anonym (Utköp)

Utköp

Hej,

Jag ska träffa överenskommelse om utköp från min arbetsgivare. Jag har inga tidigare erfarenhet av det.

Jag har läst att det finns två alternativ. 1. Löneutbetalningar under under uppsägningstid + några månadslöner och arbetsbefrielse. 2. Avgångsvederlag

Jag vill klippa alla band med arbetsgivaren så fort som möjligt och vill gå på dagen eller förkorta ned uppsägningstiden.

Kan man föreslå att gå på dagen och få några månadslöner? Hur slår detta mot a-kassan och SGI?

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Utköp
  • Anonym (H)

Vad har du för förhandlingsutrymme? Hur gärna vill DE bli av med DIG?

Du har inte rätt till a-kassa samtidigt som du har avgångsvederlag. Däremot räknas du från försäkringskassans sida inte som anställd och måste vara inskriven som arbetssökande för att skydda sgi.

Om du vill utnyttja utköpstoden för att slippa jobba en period bör du absolut se till att bli arbetsbefriad med lön istället för avgångsvederlag.

Förespråkar de avgångsvederlag så kräv MER än antalet månader du annars skulle blivit arbetsbefriad, utnyttja att de vill bli av med dig.

Avgångsvederlag beskattas även på annat sätt. Du bör läsa på om detta.

Om du ska bli arbetsbefriad bör vi tala om en FÖRLÄNGD arbetsbefriad uppsägningstid, alltså inte bara den uppsättningstid du egentligen skulle haft.

Du bör också se till att det i ditt avtal skrivs att det är ok att du arbetar för annans arbetsgivare under tiden för din arbetsbefrielse.

Googla. Så hittar du mycket info.

I övrigt vill jag vara råda dig att utnyttja att arbetsgivaren faktiskt vill bli av med dig, för de antar jag att de vill, och inte köpa första bästa bara för att du själv vill därifrån

• Anonym (Anonym)

Avgångsvederlag är nog rätt svårt att få. Det beror lite på din position och varför du får gå men vanligen är det alternativ 1 som gäller.

Svar på tråden Utköp