• Anonym (Pjupp)

    Bvc och magträning gone bad

    Det här kan låta fånigt, men är det bara jag som i princip kommit på kollionskurs med bvc om magträning?

    Jag har låtit mitt barn vara på mage dagligen sedan han var nyfödd. Magstunderna har blivit fler och längre i takt med att han blivit äldre.

    När han var tre månader kunde han hålla uppe huvudet på mage. Nu är han fem månader och kan hålla bröstkorgen uppe med raka armar, växla en leksak från en hand till en annan och gör ansatser till att åla. När jag checkar av mot t ex vårdguiden verkar han ganska genomsnittlig i sin utveckling.

    Ändå tjatar bvc om att han måste vara på mage på golvet mer och oftare. Jag har inte fått veta vad konkret som gör att han inte är tillräckligt motoriskt utvecklad nu. Bara att han måste träna mer.

    Droppen kom på förra bvc-besöket när sköterskan gick igenom vad som skulle hända på sex månaderskontrollen och vad de skulle kolla om han kunde (mycket var sånt han redan kan). Det hela presenterades mer som ett triatlon för bebisar än en undersökning. Hon avslutade med något i stil med "så nu gäller det att träna varje vaken stund".

    Nu ser jag också att hon har skrivit i hans journal att jag hade honom liggande i famnen under besöket, typ som en avvikelse. Det var dåligt eftersom han då inte tränade styrka och balans i famnen under bvc-besöket. Jag brukar nästan alltid bära honom upprätt, men just då var han väldigt trött pga missad tupplur, vilket jag också sa. Jag fick ta upp honom ur vagnen nästan halvsovande.

    Är det här normalt eller är "vår" bvc-kontakt helt övernitisk?

  • Svar på tråden Bvc och magträning gone bad
  • Anonym (Gullan)

    Men jisses. Vi magtränade nästan ingenting och var helt öppna med det. Ingen brydde sig. Barnet utvecklades fullt normalt.

  • Anonym (Mamma)

    Människan verkar överspänd och maktgalen. Små barn ska ha magtid varje dag helst, ja, men verkligen inte varje vaken stund eller i någon liknande större utsträckning.

    Byt bvc!! Endera dagen får ni en soc-anmälan på er. Det är just sådana där sköterskor som är farliga och ställer till mer besvär än nödvändigt.

  • Anonym (Pjupp)
    Anonym (Gullan) skrev 2020-09-27 09:24:10 följande:

    Men jisses. Vi magtränade nästan ingenting och var helt öppna med det. Ingen brydde sig. Barnet utvecklades fullt normalt.


    Hehe, det låter som något som närmast skulle vara skäl till en orosanmälan på mitt bvc. Men egentligen tror jag också att det kommer naturligt så länge man ger barnet normal omsorg och ger möjlighet att röra sig ordentligt.
  • Anonym (Sjukgymnast)

    Nu kommer din bebis bli ett motoriskt bra barn oavsett, men man har ändrat riktlinjerna för barn;

    Vaken tid på mage, sovande tid på rygg. Dvs det är inte träningsstunder som rekommenderas, utan att i princip all vaken tid ska vara på mage. Det är då barnet utvecklas motoriskt. Allt för många barn blir satta i diverse babysitters, babyskydd, barnvagnar alldeles för länge idag, vilket syns tydligt hos barns utveckling generellt idag. Många platta huvuden och svaga ryggar blir det. Jag hade dock inte brytt mig nämnvärt som barnsjukgymnast över det du beskriver, såvida inte bakhuvudet är platt och barnet stannar i utvdcklingen.

  • Anonym (Va???)

    Alltså va!? Min unge kräktes alltid på mage så hon låg aldrig på mage, men kunde ändå allt det som din kan och fick aldrig några kommentarer på bvc. Förutom vid 5 årskontrollen men då gällde det talet.

  • Pope Joan II

    Fjantigt av sköterskan. Det där hade jag inte accepterat. Jag tycker att du ska säga till henne att lägga av. 

  • Anonym (Pjupp)
    Anonym (Sjukgymnast) skrev 2020-09-27 17:16:59 följande:

    Nu kommer din bebis bli ett motoriskt bra barn oavsett, men man har ändrat riktlinjerna för barn;

    Vaken tid på mage, sovande tid på rygg. Dvs det är inte träningsstunder som rekommenderas, utan att i princip all vaken tid ska vara på mage. Det är då barnet utvecklas motoriskt. Allt för många barn blir satta i diverse babysitters, babyskydd, barnvagnar alldeles för länge idag, vilket syns tydligt hos barns utveckling generellt idag. Många platta huvuden och svaga ryggar blir det. Jag hade dock inte brytt mig nämnvärt som barnsjukgymnast över det du beskriver, såvida inte bakhuvudet är platt och barnet stannar i utvdcklingen.


    Jo, jag vet hur riktlinjerna ser ut. Det var bvc-sköterskan som pratade om att "träna".

    Jag är själv kritisk mot att all vaken tid ska vara på mage då jag tycker man förlorar mycket samspel och kommunikation. Blir inte mycket till ögonkontakt om babyn ligger och glor ner i golvet all vaken tid innan de orkar hålla uppe huvudet. Där märker jag att mitt barn ligger före de barn med föräldrar som kört all vakentid på mage. (Jag har dock inte luftat mina åsikter med bvc.)

    Däremot har jag alltid gett honom tillfälle att vara på mage varje dag och nu är han stor nog att kunna rulla själv och föredrar nästan magläge. Inget platt huvud och så vitt jag kan bedöma kan han göra allt som han "bör" kunna göra.

    Jag har mitt barn i babysitter kanske max 30 min om dagen fördelat över 2-3 tillfällen. Barnvagn enbart på promenader och babyskydd har han nog suttit i typ fem gånger i sitt liv. Resten av tiden är han på ett plant underlag eller i famnen.

    Om problemet är att barn är mycket i babysitters osv är det väl rimligare att undvika det än att lägga barn i en ställning som har flera andra nackdelar.
  • Anonym (T)
    Anonym (Pjupp) skrev 2020-09-27 18:23:01 följande:

    Jo, jag vet hur riktlinjerna ser ut. Det var bvc-sköterskan som pratade om att "träna".

    Jag är själv kritisk mot att all vaken tid ska vara på mage då jag tycker man förlorar mycket samspel och kommunikation. Blir inte mycket till ögonkontakt om babyn ligger och glor ner i golvet all vaken tid innan de orkar hålla uppe huvudet. Där märker jag att mitt barn ligger före de barn med föräldrar som kört all vakentid på mage. (Jag har dock inte luftat mina åsikter med bvc.)

    Däremot har jag alltid gett honom tillfälle att vara på mage varje dag och nu är han stor nog att kunna rulla själv och föredrar nästan magläge. Inget platt huvud och så vitt jag kan bedöma kan han göra allt som han "bör" kunna göra.

    Jag har mitt barn i babysitter kanske max 30 min om dagen fördelat över 2-3 tillfällen. Barnvagn enbart på promenader och babyskydd har han nog suttit i typ fem gånger i sitt liv. Resten av tiden är han på ett plant underlag eller i famnen.

    Om problemet är att barn är mycket i babysitters osv är det väl rimligare att undvika det än att lägga barn i en ställning som har flera andra nackdelar.


    Kan bara hålla med dig. Problemet här kanske helt enkelt också är att bvc inte förstår att du motsatt från många andra föräldrar inte har ditt barn o babysitter eller liggandes på rygg bara för att du INTE har barnet på magen?

    Alltså helt ärligt så ser man ju många barn som aldrig sitter i famnen på föräldrarna. Bvc kanske helt enkelt inte förstått att det är så ni gör?
  • nernu

    Hon verkar inte vetig...

    Min första sköterska var fantastisk. Gammal och erfaren och lugn. Ta det lugnt det löser sig sa hon om det mesta. Så skönt som nybliven mamma.

    Mitt barn låg för övrigt nästan aldrig på mage. Hon hatade det. Hade henne däremot upprätt i famnen hela tiden när hon var vaken och hon blev väldigt stark.

  • Kexsmula

    Vår yngsta hatade att vara på mage sina första månader, bara skrek och spydde... Sä jag skippade helt enkelt det och vipps en natt kunde han själv vända sig från rygg till mage och tillbaka och snart efter det ville han bara sova på mage eller sidan. Det kommer av sig själv och behöver inte tränas, jag tror BVC har fel.

  • Mrs Moneybags

    Men snälla nån. Det låter extremt. Visst är det nya riktlinjer, men så länge utvecklingen går åt rätt håll tycker jag inte man behöver oroa sig. Varför skulle ett barn behöva vara på mage varje vaken minut, det låter helt sjukt. Hon kan ju börja gympa varje vaken minut i så fall. Många bebisar avskyr att vara på mage dessutom. Man får väl ta det pö om pö och försöka hjälpa barnet att stärka upp sig, men det låter inte som att ditt barn är i riskzonen...

  • Anonym (A)

    Jag kan inte minnas att min bvc-sköterska tjatade om någonting sånt där. Hon var väldigt trevlig och utan pekpinnar över lag.
    För övrigt avskydde dottern att ligga ensam på golvet så vi tränade inte på det nåt nämnvärt i den tidiga åldern. 

  • Just Precis

    Fråga henne om det beror på något slags observandum kring ditt barn, om det inte finns kan du skita i henne tycker jag.

    Mitt ena barn låg på mage i typ fem minuter under sitt första halvår, hen hatade det så grovt. Började iofs krypa rätt sent men har alltid varit ett muskelknippe, och mkt fysisk. Mitt andra låg också sällan på mage, vi glömde typ bort att träna. Hen började krypa tidigt. Jag kan för mitt liv inte förstå varför det skulle vara så viktigt, barn lär sig krypa och gå om inget är fel på dem.

  • terfje
    Anonym (Sjukgymnast) skrev 2020-09-27 17:16:59 följande:

    Nu kommer din bebis bli ett motoriskt bra barn oavsett, men man har ändrat riktlinjerna för barn;

    Vaken tid på mage, sovande tid på rygg. Dvs det är inte träningsstunder som rekommenderas, utan att i princip all vaken tid ska vara på mage. Det är då barnet utvecklas motoriskt. Allt för många barn blir satta i diverse babysitters, babyskydd, barnvagnar alldeles för länge idag, vilket syns tydligt hos barns utveckling generellt idag. Många platta huvuden och svaga ryggar blir det. Jag hade dock inte brytt mig nämnvärt som barnsjukgymnast över det du beskriver, såvida inte bakhuvudet är platt och barnet stannar i utvdcklingen.


    Min dotter hatar att vara på mage. Vi låter henne vara på mage men hon vill inte rulla till mageför hon trivs inte i magläge. Ska man tvinga dem då all vaken tid att ligga på mage?
  • syntharen

    Jag hade bytt BVC, hade inte accepterat en sån grej som att skriva i journalen att du höll din bebis liggandes i famnen under besöket. Hur skulle du annars hållt? Skulle du lagt ner honom på golvet på mage eller?

    Mina två yngsta vägrade ligga på mage, yngsta lärde sig sitta helt utan stöd innan hon blev 6 mån, vi magtränade aldrig. Nästyngsta började åla sig fram runt 6 mån men helt utan vi magtränade, han valde att rulla runt från rygg när han ville.

    Inga av mina 3 barn har blivit kontrollerade om dom kan en massa saker, inte innan 2,5 års kontrollen. BVC-sköterskan har frågat lite om barnet gör det och det och då har jag svarat ärligt. Sedan var det inte mer med det. Vissa barn är tidiga med nåt och senare med nåt annat. Jag är glad för att jag har en förståndig och normal BVC-sköterska till mina barn. Det verkar finnas en del udda typer där ute...

  • Anonym (Pjupp)
    syntharen skrev 2020-09-29 19:41:54 följande:

    Jag hade bytt BVC, hade inte accepterat en sån grej som att skriva i journalen att du höll din bebis liggandes i famnen under besöket. Hur skulle du annars hållt? Skulle du lagt ner honom på golvet på mage eller?

    Mina två yngsta vägrade ligga på mage, yngsta lärde sig sitta helt utan stöd innan hon blev 6 mån, vi magtränade aldrig. Nästyngsta började åla sig fram runt 6 mån men helt utan vi magtränade, han valde att rulla runt från rygg när han ville.

    Inga av mina 3 barn har blivit kontrollerade om dom kan en massa saker, inte innan 2,5 års kontrollen. BVC-sköterskan har frågat lite om barnet gör det och det och då har jag svarat ärligt. Sedan var det inte mer med det. Vissa barn är tidiga med nåt och senare med nåt annat. Jag är glad för att jag har en förståndig och normal BVC-sköterska till mina barn. Det verkar finnas en del udda typer där ute...


    Tydligen skulle jag ha hållit min halvsovande baby upprätt har jag fått lära mig.
Svar på tråden Bvc och magträning gone bad