• Amandypandy

    Knölar på livmodertapp

    Hej! Jag hade i maj lätta cellförändringar samt HPV(ej 16/18), fick göra återbesök nu i början av September och hade då höggradiga cellförändringar.

    När jag då var på cellprovstagningen så säger barnmorskan att jag hade en skrovlig livmodertapp. När jag sedan kommer hem så känner jag på den själv och då är det flertalet ?knölar? vid själva hålet av livmodertappen. (De gör inte ont och jag har aldrig haft mellanblödningar/smärta vid samlag etc.)

    Detta har gjort att jag blivit livrädd och fått extrema ångestattacker samt ej kunnat jobba då jag bara tänker på cancer. Jag har läst att det kan vara något som heter nabothian cysts, myom, polyper osv. Jag har alltid skött mina cellprov och tagit dom då jag blivit kallad.

    Är det någon som varit med om liknande? Jag ska på kolposkopi imorgon men är LIVRÄDD för vad dom ska hitta.

    Vill INTE ha något svar från er som gör mig ännu mer orolig för det klarar jag ej i nuläget. Vill bara ha svar från såna som varit i liknande situation och som det gått ?bra? för.

    Kan även tillägga att jag ringde upp barnmorskan jag var hos som kallade den skrovlig, och hon ursäktade sig och menade inte på något sätt att skrämma upp mig, hon sa även att om hon hade sett någon som skiljde sig från det hon dagligen såg så hade hon antecknat detta i min journal....

    Hjälp mig...

  • Svar på tråden Knölar på livmodertapp
  • cosinus

    Jag har vad jag skulle säga ojämn/knölig livmodertapp.

    Kollat upp det med en gynundersökning på HC samt ett år efter det haft ett cellprov utan anmärkning så jag antar att det är lugnt.

    Känns mest i krokarna av mens annars når jag inte riktigt och att jag ens märkte det var för att jag var trött, disträ och absolut inte kunde minnas att jag tagit ut en tampong så till slut var jag tvungen att känna efter. Kändes ungefär som knölar av myggbettsstorlek.

    Men det är 2-3 år sen jag märkte det och det har inte blivit mer och ok på både undersökning och cellprov så jag bestämt att det är ofarligt.

Svar på tråden Knölar på livmodertapp