• Mozart71

    En gång otrogen, alltid otrogen?

    Jag har varit i gift i mång år, men varit ensam de senaste åren, då min fru som jag varit tillsammans med sedan tonåren, gick bort i sjukdom. Nu har jag träffat en ny kvinna sedan tre månader tillbaka som skiljde sig ungefär samtidigt som min fru gick bort. Vi har inte känt tillvarandra sedan tidigare, utan träffades via gemensamt intresse. Efter några veckor att vi träffads, berättade hon att hon varit otrogen i föregående relation (hon var gift, med hus och barn). Otroheten skedde under en längre tid (flera månader). Hon har till mig sagt att det hon gjorde, var vidrigt och oförlåtligt, men att det blev så då hennes man inte lyssnade på hennes behov under en längre tid. Själv har jag aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det heller, vilket jag även sagt till henne. 

    Ska jag vara orolig att hon även kommer vara otrogen mot mig? Hennes otrohet hände för ungefär fem år sedan, men hon vill inte prata om det. Själv är jag inte intresserad att veta detaljer, utan mer om den generellt (riskbedömning).

    Kan jag lite på henne? Vad jag förstått av henne, varade otroheten under en längre period. Hon beslutade sig för att skilja sig under 2015 och inledde därefter en relation med en annan man under två år. Hon har därefter varit ensam (singel) sedan början av 2018, tills att hon träffade mig nu i sommar. En fantastisk kvinna, på alla sätt och vis, men kan eller ska jag lita på hennes ord eller stämmer uttrycket "En gång otrogen, alltid otrogen"?

  • Svar på tråden En gång otrogen, alltid otrogen?
  • TriC

    "En gång otrogen, alltid otrogen?"

    Svaret är: Nästan alltid JA, men undantag finns. 

    Själv skulle jag hålla mig borta från någon som visat att hon har förmågan att överträda gränsen och bedra sin partner. Det finns gott om kvinnor där ute som inte är sk högriskpartners. 

  • Anonym (man)
    Mozart71 skrev 2020-09-28 16:51:22 följande:

    Jag har varit i gift i mång år, men varit ensam de senaste åren, då min fru som jag varit tillsammans med sedan tonåren, gick bort i sjukdom. Nu har jag träffat en ny kvinna sedan tre månader tillbaka som skiljde sig ungefär samtidigt som min fru gick bort. Vi har inte känt tillvarandra sedan tidigare, utan träffades via gemensamt intresse. Efter några veckor att vi träffads, berättade hon att hon varit otrogen i föregående relation (hon var gift, med hus och barn). Otroheten skedde under en längre tid (flera månader). Hon har till mig sagt att det hon gjorde, var vidrigt och oförlåtligt, men att det blev så då hennes man inte lyssnade på hennes behov under en längre tid. Själv har jag aldrig varit otrogen och kommer aldrig att vara det heller, vilket jag även sagt till henne. 

    Ska jag vara orolig att hon även kommer vara otrogen mot mig? Hennes otrohet hände för ungefär fem år sedan, men hon vill inte prata om det. Själv är jag inte intresserad att veta detaljer, utan mer om den generellt (riskbedömning).

    Kan jag lite på henne? Vad jag förstått av henne, varade otroheten under en längre period. Hon beslutade sig för att skilja sig under 2015 och inledde därefter en relation med en annan man under två år. Hon har därefter varit ensam (singel) sedan början av 2018, tills att hon träffade mig nu i sommar. En fantastisk kvinna, på alla sätt och vis, men kan eller ska jag lita på hennes ord eller stämmer uttrycket "En gång otrogen, alltid otrogen"?


    1) En gång otrogen, alltid otrogen baserar sig på att människor väldigt sällan förändras i grunden. Så visst finns det människor som förändras men oddsen för det är rätt små

    2) Att hon säger att "det bara blev" så låter ju som att hon inte tar fullt ansvar för vad hon gjort utan som som otrogna människor alltid gör, skyller det på ödet eller omständigheter. Tar man inte fullt ansvar för sina handlingar så är ju det inte så troligt att man förändras heller

    3) Att hon var otrogen för att hennes förhållande inte var bra båda ju inte heller gott, hur kommer hon agera när hon av någon anledning blir missnöjd med dig och ert förhållande?

    4) Att hon var otrogen en längre tid visar ju att hon om hon vill är fullt kapabel att  vara väldigt falsk och manipulativ. Det krävs betydligt mer uppsåt, kyla, lögner, manipulation och planering för att bedra sin partner en lång tid än ett fylleknull. 

    Vad du sen gör för riskbedömning av det är upp till dig, men jag skulle inte lita på en sån person.
  • Anonym (Kärlek)

    Jag tycker hon var för ärlig för sitt eget bästa. Starkt ändå att hon berättar. Jag tror att hon lärt sig något. Vad som är viktigt och inte. Har ni det härligt ihop, fortsätt så! Felfria människor är svåra att finna. Nu säger jag inte att hon gjort rätt, men tänk alla som har gjort som hon och inte berättar. 
    You go! Och grattis till kärleken.

  • Anonym (K)

    Inte nödvändigtvis. Hon borde vara gammal nog att vara pålitlig. Hon berättade ju vad otroheten berodde på, så länge du inte behandlar henne alltför illa borde det inte vara några problem.

  • Mozart71
    Anonym (Kom) skrev 2020-09-28 17:54:11 följande:

    Kom det fram till exmaken?


    Ja, men hon berättade inte hur omfattande otroheten var för hennes man. I den relation hon hade mellan mig och där hon vari gift, berättade hon inte om otroheten, så han var ovetandes hon hennes otrohet i föregående relationen.
  • Mozart71
    TriC skrev 2020-09-28 17:06:06 följande:

    "En gång otrogen, alltid otrogen?"

    Svaret är: Nästan alltid JA, men undantag finns. 

    Själv skulle jag hålla mig borta från någon som visat att hon har förmågan att överträda gränsen och bedra sin partner. Det finns gott om kvinnor där ute som inte är sk högriskpartners. 


    Det är det jag går och grubblar på. Tycker om hon väldigt mycket, men hon är ovillig att berätta om det gångna. Hon sa vid något tillfälle "Om jag inte berättat, hade du inte vetat"... vilket får mig att ibland fundera mer än en gång... finns det mer hon döljer? När jag träffade henne, hade hon dessutom personen på sin FB och när jag undrade om anledningen, ansåg hon mig vara svartsjuk.... eller tendens till svartsjuka.
  • Tecum
    Mozart71 skrev 2020-09-28 18:01:43 följande:
    Det är det jag går och grubblar på. Tycker om hon väldigt mycket, men hon är ovillig att berätta om det gångna. Hon sa vid något tillfälle "Om jag inte berättat, hade du inte vetat"... vilket får mig att ibland fundera mer än en gång... finns det mer hon döljer? När jag träffade henne, hade hon dessutom personen på sin FB och när jag undrade om anledningen, ansåg hon mig vara svartsjuk.... eller tendens till svartsjuka.
    Klart att hon vill dölja sina felsteg när du och andra här är så dömande! Om någon skrev, "en gång tjuv alltid tjuv" skulle det förmodligen bli ett ramaskri från just de personer som fått för sig att otrohet är en obotlig sjukdom.

    Så svaret är nej, talesättet stämmer inte. Du kan inte heller  garantera att en person som inte varit otrogen aldrig kommer att vara det. Hon är åtminstone ärlig. Dessutom kan du själv minska risken genom att ha en god kommunikation med din kvinna och se tll att lyssna på varann. 
  • Anonym (fd otrogen)

    Jag tror inte på "en gång otrogen-alltid otrogen".

    Jag var gift i 25 år. Vårt förhållande var skitdåligt de sista 10 åren. Vi höll ihop för barnens skull. Så var min fru otrogen på ett ovanligt fult sätt. Min respekt för henne försvann helt. Samtidigt bytte jag jobb och blev sedd och uppskattad av en kvinnlig kollega. Hon berättade efteråt att hon bestämt sig för att hon ville ha mig. Jag föll för henne och vi inledde en affär. Vi hade sex på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt. Det tog slut efter ett par månader. Mest för att vi båda riskerade våra karriärer. Efter ytterligare en otrohet från min frus sida blev det skilsmässa. Jag levde singelliv ett tag innan jag träffade min nuvarande kvinna. Vi har varit ett par 15 år och jag har aldrig tänkt tanken att vara otrogen igen. Så till TS vill jag säga: Känns det rätt med kvinnan så go för it! Möjligen skulle jag fundera lite på att hon uppfattat dig som svartsjuk.

  • Anonym (jury)

    Lite oroväckande detaljer.

    Hon var otrogen i flera ( dvs mer än ett par) månader innan hon avslutade sin dåvarande relation. Hennes motiv var såpass vagt som "min man lyssnade inte efter mina behov i längre tid". Hon nämner inte något om mer konstruktiva sätt att hantera sitt dåvarande relationsproblem. Hon verkar inte ha varit förälskad i älskaren. Hon tycker det är naturligt att behålla älskaren som FB-vän när hon är i relation och att det är svartsjuka att ifrågasätta det. Reelt sett vet du inte om hon fortsatte att umgås med älskaren, under sitt andra förhållande.

    På plussidan får man väl säga att hon i det minsta var ärlig omkring det. Hon kunde ju ha förtigit det om hon var den notoriska typen. 

    Så risken med henne är nog betydligt större än för genomsnittet. Men kanske inte så stor att man måste avstå från att ta den risken.

Svar på tråden En gång otrogen, alltid otrogen?