• Anonym (?)

Vad är en becknarväska ?

Vad är en becknarväska?

• Svar på tråden Vad är en becknarväska ?
  • Anonym (op)
    Anonym (M) skrev 2020-09-29 17:57:52 följande:
    Att beckna något betyder egentligen att sälja något (vad som helst), men oftast används det för att beskriva när något säljs olagligt, som droger eller stöldgods.
    Ja, det finns nog få saker man kan sälja som inte är droger i en liten becknarväska iaf.
  • Anonym (eybror)
    Anonym (op) skrev 2020-09-28 23:55:08 följande:

Det är en liten magväska som bärs på axeln eller en liten mini-läderväska som är full med knark. Båda har knark och pengar i sig.

I en äkta becknarväska har man TRE saker

cashen
    puffran
    stashen

• Anonym (op)
    Anonym (eybror) skrev 2020-09-29 20:34:50 följande:
    I en äkta becknarväska har man TRE saker

cashen
    puffran
    stashen
    Tycker det är bättre att ha puffran nån annanstans. Min becknarväska är ganska liten.
  • Anonym (eybror)
    Anonym (op) skrev 2020-09-29 20:43:29 följande:
    Tycker det är bättre att ha puffran nån annanstans. Min becknarväska är ganska liten.
    e du brud eller
  • Anonym (H)
    Anonym (Bus-Orvar) skrev 2020-09-29 17:38:06 följande:
    Det är lugnt, farfar. :P

(Obs! Ej troll.)
    Ingen penis på mig, så ingen farfar. Flyttade ifrån Sverige för 30 år sen så jag har väl missat ett och annat slang. För jag antar att det är slang och inget officiellt ord?
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2020-09-29 17:57:52 följande:
    Att beckna något betyder egentligen att sälja något (vad som helst), men oftast används det för att beskriva när något säljs olagligt, som droger eller stöldgods.
    Så om man säljer sin gamla skivsamling så becknar man sin gamla skivsamling?

Eller, jag ska beckna min bil. 
  • Anonym (H)
    Ja, min Smith & Wesson skulle inte få plats i en liten magväsksliknande sak. 
  • Anonym (Grabb)

Beckna är slang för sälja, inte sällan så förknippas det med "olagliga varor" eller varor man kommit över olagligt.

Man kan beckna en baxad moppe exempelvis...

Order härrör sig från romernas språk Romani.

En becknare (bestämd form) syftar dock till en person som säljer knark.

Helst ska becknarväskan vara av ett schysst märke, duger inte med vilken slags "midjeväska" som helst

Idag så får man väl säga att det klassas som multietniskt ungdomsspråk från orten.

Shoo bre måste gitta, aina kommer... aight

• Anonym (H)
    Anonym (Grabb) skrev 2020-09-30 16:03:28 följande:

Beckna är slang för sälja, inte sällan så förknippas det med "olagliga varor" eller varor man kommit över olagligt.

Man kan beckna en baxad moppe exempelvis...

Order härrör sig från romernas språk Romani.

En becknare (bestämd form) syftar dock till en person som säljer knark.

Helst ska becknarväskan vara av ett schysst märke, duger inte med vilken slags "midjeväska" som helst

Idag så får man väl säga att det klassas som multietniskt ungdomsspråk från orten.

Shoo bre måste gitta, aina kommer... aight

Ok, tack för förklaring.
  • Anonym (Bus-Orvar)
    Anonym (H) skrev 2020-09-30 15:38:37 följande:

Ingen penis på mig, så ingen farfar. Flyttade ifrån Sverige för 30 år sen så jag har väl missat ett och annat slang. För jag antar att det är slang och inget officiellt ord?

Ok, mina ord var väl också skämtsamt menade, så inget att fästa sig vid nämnvärt. Jo, som Anonym (Grabb) redan före mig hunnit utreda, är beckna förortsslang med ursprung i romani.
  • Anonym (Bus-Orvar)

Anonym (eybror) skrev 2020-09-29 20:51:10 följande:

e du brud eller

Ja, inte är väl dom små söta Gucci-becknarväskorna det mest maskulina man sett precis. Men jag respekterar även småfjolliga orten-killar, så ingen anledning för småbruschorna att börja gråta över mina ord.
  • Anonym (anonym)

Jag kollade nyss på lite olika becknarväskor och de finns så himla många olika märken nuförtiden.

Jag tyckte becknarväska.se hade väldigt mycket bra information om allt möjligt som jag inte hade någon aning om innan.

Där kunde jag även se massor av olika fina becknarväskor, gucci fastnade jag speciellt för.

Svar på tråden Vad är en becknarväska ?